کد خبر: ۵۴۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۲۱:۰۸
واکنش به تهدیدات «رویال» همچنان ادامه دارد

رقابت فرانسوی‌ها برای حمایت از ایران!

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، رئیس جمهور اسبق فرانسه در مصاحبه‌‌ با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی تاکید کرد:‌ «هیچ حزبی نمی‌تواند در خصوص حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز اعتراض کند». ژیسکار دستن در ادامه اظهارات خود با انتقاد از سگولن رویال گفت: «بر اساس پیمان ان.پی.تی حقوق همه کشورهایی که این پیمان را امضاء کرده‌اند برای استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای تضمین شده است، بنابراین کشورهای عضو ان.پی.تی را نمی‌توان از انجام تحقیقات و استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای منع کرد».

رویال در دیدار اخیر خود با ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل با ادعای اینکه «ایران یک تهدید است» گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه به ایران حتی اجازه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را نمی‌دهد. این اظهارات خصمانه سبب شد تا رویال مورد انتقاد شدید مقامات عالی رتبه سیاسی فرانسه و رقبای انتخاباتی خود قرار بگیرد. هر چند که رویال روز گذشته به علت افزایش انتقادات علیه خود و زیر سوال رفتن سیاست خارجی خود مجبور شد اظهارات خود را تعدیل نماید ولی با این حال وی هنوز در معرض حجم شدیدی از انتقادات قرار دارد.

رویال روز گذشته در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون فرانسه گفت: «دشمنی من با فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران ناشی از خودداری این کشور از پذیرش کنترل بر روی فعالیت‌های هسته‌ای خود است ولی اگر ایرانی‌ها موضع خود را تغییر بدهند این موضوع هم می‌تواند مجددا مورد بررسی قرار گیرد».

ژیسکار دستن چندمین سیاستمداری است که ظرف روزهای گذشته بعد از ژاک شیراک رئیس جمهور، فلیپ دوست بلازی وزیر خارجه، دومینیک دوویلپین نخست‌وزیر، میشل الیو ماری وزیر دفاع فرانسه و رقبای انتخاباتی رویال به شدت از وی انتقاد کرده است. وزیر دفاع فرانسه با بیان اینكه موضع‌گیری رویال گران تمام خواهد شد، چند روز پیش گفت: «با چنین موضعی ما به خانه اول برمی‌گردیم و باید تمامی تلاش‌هایی را كه تا امروز برای تحقق مفاد معاهده صورت گرفته و آن را به صورت سد واقعی برای گسترش سلاح هسته‌ای در آورده است نایده گرفت و از صفر شروع كرد».

رویال تاکنون در مناظره‌های تلویزیونی خود بارها حقوق هسته‌ای ایران را زیر سوال برده ولی رقبای او با دفاع از حقوق هسته‌ای ایران گفته‌اند که رویال درکی از موضوع ندارد. دومینیک دوویلپین نخست‌وزیر فرانسه نیز گفته که اظهارات رویال در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد اعتبار است. رویال معتقد است که اگر ایران واقعا به انرژی هسته‌ای نیاز دارد باید پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را مبنی بر غنی‌سازی در خاک روسیه بپذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین