کد خبر: ۵۴۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۲
ابراز نگرانی از برگزاری کنفرانس هولوکاست

برزیل هم به صف منتقدان ایران پیوست

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری روسی ریانوویستی، در بیانیه وزارت خارجه برزیل آمده است: دولت برزیل فعالانه به تصویب قطعنامه 77/60 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر سال 2005 کمک نمود که در آن هولوکاست به عنوان واقعیتی تاریخی به رسمیت شناخته شده و در آن بر تعهدات جامعه جهانی برای مبارزه علیه تمامی اشکال عدم مسامحه تاکید گشته و همچنین روز 27 ژانویه به یاد آزادسازی اسرا از اردوگاه فاشیستی «روز بین‌المللی بزرگداشت یاد قربانیان هولوکاست» نامیده شده است.

وزارت امور خارجه برزیل در حالی مخالفت خود را با برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران اعلام کرده که روز گذشته سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که غربی‌ها در زمینه هولوکاست از پاسخ دادن به سوالات مطروحه ناتوان مانده‌اند و به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند.

قبل از اعلام مخالفت برزیل با برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران؛ شان مک‌ کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز برگزاری کنفرانس هولوکاست در ایران را «شرم آور» دانسته و گفته بود «این باعث حیرت است که آنها (ایرانی‌ها) همچنان سعی دارند کشته شدن شش میلیون انسان را انکار کنند». 

اخبار رسانه‌های غربی حاکی از آن است که سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از مخالفت عنان با برگزاری این کنفرانس خبر داده است. آلمان نیز با ابراز نگرانی در مورد برگزاری این کنفرانس آن را اقدامی غیر قابل قبول از سوی ایران دانسته، و حتی کاردار ایران در این کشور را فراخوانده تا مراتب مخالفت خود را با کنفرانسی که قرار است درباره هولوکاست در تهران برگزار شود، اعلام دارد. 

کنفرانس هولوکاست در تهران روزهای 11 الی 12 دسامبر (دوشنبه و سه‌شنبه) با شرکت 60 کارشناس از 30 کشور جهان در تهران برگزار می‌شود.

مخالفت‌ها درباره برگزاری کنفرانس هولوکاست در حالی مطرح می‌شوند که منوچهر محمدی معاون وزیر امور خارجه ایران پیش از این گفته بود «دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بدون پیش قضاوتی، تصمیم گرفته زمینه لازم را برای محققان و اندیشمندان مخالف و موافق هولوکاست فراهم کند تا در کمال آزادی هر دو طرف در ایران به ابراز عقاید خود بپردازند». 

در ماه فوریه سال 2006 میلادی خانه کاریکاتور ایران و روزنامه همشهری، مسابقه‌ای بین المللی با موضوع هولوکاست را ترتیب دادند. در این مسابقه 1193 کاریکاتور از 67 کشور جهان ارسال شدند. بیشترین تعداد این کاریکاتورها از ایران، ترکیه و برزیل بود. در اوایل ماه نوامبر در موزه هنرهای معاصر تهران مراسم اهدای جوایز به برندگان مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست برگزار شد. "عبدالله درکاوی" از مراکش در مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست برنده شد و 12 هزار دلار آمریکا دریافت کرد. جایزه دوم که 8 هزار دلار بود، بین شرکت کنندگان برزیل و فرانسه تقسیم شد. نفر سوم از ایران بود که 5 هزار دلار آمریکا دریافت نمود.







بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین