کد خبر: ۵۴۶۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴

روزنامه کیهان آغاز جنگ تحمیلی را چگونه خبر داد؟ +عکس

روزنامه کیهان از معدود رسانه‌هایی است که در دوران جنگ تحمیلی نیز منتشر شده و الان آرشیو آن در دسترس است.
آفتاب‌‌نیوز :
روز ۳۱ شهریورماه روز حمله عراق به ایران و آغاز هشت سال جنگ تحمیلی است که در تاریخ به عنوان طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم شناخته می‌شود.

بنا بر این گزارش، در این روز با هجوم ارتش عراق به مرز‌های غرب و جنوب و حمله هوایی به چند فرودگاه ایران جنگ تحمیلی ۸ ساله دولت عراق به رهبری صدام حسین علیه ایران آغاز شد.

این واقعه در حالی اتفاق افتاد که تنها ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت. صدام حسین رییس‌جمهوری وقت عراق چند روز پیش از این اقدام، پیمان ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد و در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروندرود که آن را شط العرب می‌نامید و طرح این ادعا که جزایر سه‌گانه ایران به اعراب تعلق دارد، همزمان جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه ایران را آغاز کرد.

در این روز روزنامه کیهان تیتر اصلی خود را به این موضوع اختصاص داد و تیتر زد: نیروی دریایی ایران تاسیسات نظامی ناوگان عراقی را به توپ بست.

روزنامه کیهان آغاز جنگ تحمیلی را چگونه خبر داد؟ +عکس

همچنین تیتر‌های دیگر صفحه اول این روزنامه نیز با موضوع درگیر شدند و تیتر‌هایی نظیر «توپخانه ایران دو ناوچه عراقی را منهدم کرد» یا «گروه‌های مختلف برای جنگ با عوامل رژیم بعث عراق اعلام آمادگی کردند» و «دکل دیده‌بانی و بی‌سیم عراق در ساحل اروند رود منهدم شد» از جمله مواردی است که در صفحه یک روزنامه کیهان جا خوش کردند.

همچنین برای اولین بار اخبار ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور، خبر بمباران فرودگاه مهرآباد را مخابره کرد. روزنامه کیهان درباره فضای فرودگاه و آنچه طی این حمله بر مردم حاضر در آنجا گذشت، نوشت: یکی از کارمندان هواپیمایی گفت که به هنگام مراجعت از فرودگاه به خانه متوجه شدم ۳ فروند هواپیما با فاصله نسبتاً کمی بر فراز فرودگاه در حال پرواز هستند. از آنجایی که حدس می‌زدم هواپیما‌ها خودی باشند چندان توجهی نکردم، تا اینکه صدای انفجار برخاست و آنگاه متوجه شدم که بمب انداخته‌اند. یک شاهد دیگر درباره نوع هواپیما‌های بمباران شده در این حمله گفت که دو هواپیما در این هجوم دچار آسیب شده‌اند که یکی از آن‌ها هواپیمای ۷۰۷ و متعلق به شرکت هواپیمایی بود و دیگری یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ بود. او همچنین گفت که هواپیما‌های دشمن ۳ فروند و از نوع میگ بوده است.

روزنامه کیهان فردای آن روز درباره تعداد مجروحین و مصدومین حمله عراق به تهران نوشت: تا ساعت یک بامداد امروز تعداد مجروحین حادثه فرودگاه ۳۸ نفر اعلام شد که ۱۵ نفر به بیمارستان امام خمینی، ۸ نفر به بیمارستان شریعتی، ۳ نفر به بیمارستان صنایع هواپیمایی، ۸ نفر به بیمارستان میمنت و سه نفر به درمانگاه بیمه‌های اجتماعی منتقل شده‌اند. از این تعداد گروهی که جراحاتشان سطحی بود مداوا و از بیمارستان مرخص و برخی دیگر بستری شده‌اند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
صمصام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
1
صابون لوکس سال 59 قالبی 35 ریال
امروز 21000 ریال
700 برابر !!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین