کد خبر: ۵۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۵

متکی در کنفرانس هولوکاست چه گفت؟

آفتاب‌‌نیوز : وزیر خارجه ایران در سخنرانی افتتاحیه این همایش که با مخالفت برخی کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شده گفت: «هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد فضایی برای طرح نظرات متفاوت برای یک موضوع تاریخی است و ما نه در پی نفی و نه در پی اثبات مساله هولوکاست هستیم». 

متکی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در صورتی که هم این مساله و تاریخی بودن آن اثبات شود مدعیان باید پاسخ دهند که چرا ساکنان اصلی سرزمین فلسطین باید هزینه جنایات نازی‌ها را بپردازند گفت: «نظریه سرزمین بدون مردم برای مردم بدون سرزمین فلسفه‌ای بی‌اساس است که در زمان جان.اف. کندی برای تعریف موضوعی خاص تولید شده بود». 

بنابر اظهارات متکی هر دو سوی این بحث اشتباه است چرا که نه آن سرزمین بدون مردم بوده و نه کسانی که به عنوان بازمانده جنایات نازی‌های مطرح شده بدون سرزمین بوده‌اند. 

متکی همچنین با انتقاد از شرایط حاکم بر خاورمیانه و بی‌توجهی قدرت‌های بزرگ نسبت به ریشه مشکلات در خاورمیانه گفت:‌ «مرم منطقه مرتب این سوال را مطرح می‌کنندکه دلیل حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل که مصداق آن وتوی بیش از 60 قطعنامه شورای امنیت بوده چیست؟» 

متکی در ادامه افزود: «مستکبران حاکم همانند مستکبران تاریخ تصور می‌کنند که قدرت نظامی می‌تواند بنایشان و حیاتشان را تضمین کند اما تاریخ به ما می‌آموزد که ظلم ماندگار نیست و چه بخواهیم و چه نخواهیم خداوند مسیر تاریخ را در راه آزادی و کرامت انسانی قرار داده است». 

اظهارات متکی در خصوص هدف ایران از برگزاری کنفرانس هولوکاست در شرایطی صورت می‌گیرد که وی در دیدار با اسماعیل هنیه نخست‌وزیر فلسطین گفت: «دفاع از حقوق مردم فلسطین، سیاست ثبات و پایدار ایران بوده و کشورها و ملت‌های مسلمان در دفاع از مقاومت مردم فلسطین از هیچ تلاشی در حمایت و پشتیبانی از تحقق حقوق مشروع فلسطین فروگذار نخواهد کرد». 

متکی در این دیدار همچنین با انتقاد از رویکرد غلط آمریکا و سیاست‌های دوگانه این کشور در تعامل با نتایج آرای مردم فلسطین گفت: «سیاست‌های یکجانبه گرایی و حمایت‌های کورکورانه از اسرائیل موجب تشدید بی‌عدالتی و افزایش مقاومت مردم فلسطین در پافشاری برحقوق خویش خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین