کد خبر: ۵۴۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۴
فایننشال تایمز تحلیل می‌کند

عواقب تلخ درگیری با ایران برای آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : فایننشیال تایمز در سرمقاله امروز خود با چنین استدلالی به نقد سیاست‌های دولت جرج بوش پرداخته است. 

نویسنده این روزنامه  معتقد است رئیس جمهور کشورش قادر به درک فاجعه در عراق نیست و خود و اطرافیانش عراقی‌ها و ایران را مقصر شکست آمریکا در عراق می‌دانند. آنها اصرار دارند منافع ملی آمریکا و هژمونی اسرائیل در خاورمیانه را یکسان تلقی کنند. درست به همین دلیل هم جرج بوش پیشنهاد بیکر مبنی بر مذاکره با سوریه و ایران برای ایجاد ثبات در عراق را رد می‌کند. چون گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌تواند هژمونی اسرائیل را به خطر بیندازد. 

فایننشیال تایمز می‌افزاید: سیاست‌های آمریکا در مقابل ایران می‌تواند به بدتر شدن اوضاع خاورمیانه بینجامد. یکی از گزینه‌ها هم استفاده از نیروی نظامی است. هر چند رابرت گیتس وزیر دفاع جدید آمریکا اعلام کرد طرحی برای حمله به ایران وجود ندارد و تنها به عنوان آخرین گزینه از آن استفاده خواهد شد.
البته اختلافات واشنگتن و تهران فراتر از برنامه هسته‌ای ایران است و سابقه آن را باید در جریانات پس از انقلاب 1979 ایران جستجو کرد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد این دشمنی عمیق‌تر شده است، چون حمله آمریکا به عراق افزایش نفوذ ایران شیعی در خاورمیانه را به همراه داشته است. واشنگتن اگرچه با طبقه حاکم در ایران مخالف است اما عملا باعث شده دشمنان آنها در افغانستان و عراق نابود شوند. در این شرایط اسرائیل همچنان سعی دارد ایران را به عنوان تهدیدی برای موجودیت خود معرفی کند. 

فایننشیال تایمز می‌افزاید واقعیت این است که ایران بزرگترین چالش آمریکا در خاورمیانه است و این مساله را می‌توان با موقعیت اتحاد جماهیر شوروی در اروپا در زمان جنگ سرد مقایسه کرد. از این‌رو لازم است آمریکا سیاست‌هایی شبیه آنچه در مقابل شوروی اتخاذ کرده بود در پیش بگیرد. 

حمله به ایران باعث شکل‌گیری جنگی طولانی در منطقه خواهد بود ضمن آنکه باعث منصرف شدن تهران از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نخواهد شد. 

بنابراین هدف طرح بیکر و همکارانش را نیز در همین راستا باید تفسیر کرد. با توجه به آگاهی این گروه از اوضاع عراق و خاورمیانه آنها خواسته‌اند ایران را در ترتیبات امنیتی منطقه وارد کنند. از این طریق دستیابی به دو هدف امکان‌پذیر می‌شود یکی متقاعد کردن تهران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش و دیگری درگیری ایران در همکاری‌های منطقه‌ای. اگرچه عملی کردن پیشنهاد بیکر به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات منطقه را حل کند و شاید امیدواری چندانی به موفقیت‌آمیز بودن آن وجود ندارد اماتلاش ارزشمندی است که می‌تواند راهگشای شرایط بهتری برای خاورمیانه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین