کد خبر: ۵۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۲۰:۴۰
در گفتگوی اختصاصی با آفتاب مطرح شد:

هشدار آیت‌الله توسلی درباره کودتای خزنده

آفتاب‌‌نیوز : این گفت و گو که به صورت مکتوب انجام شده و به دلیل تحفظ‌های آیت‌الله توسلی بیرون از حریم مسایل جنجالی روز برنامه‌ریزی شده است را بخوانید:

شما کاندیدای چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری هستید. وضعیت تعیین صلاحیت ها در این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
قبلا هم عرض کردم برای اینجانب رد صلاحیت بعضی از کاندیداها به هیچ وجه قابل توجیه نیست به خصوص امثال آیت‌الله ارسنجانی که یکی از شاگردان خوب مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی بودند و در آن زمان از مدرسین حوزه علمیه قم بودند و به اشتهار تقوی و دیانت زبانزد بود و ای کاش وضعیتی پیش  می‌آمد که افراد بالاتری، گذشته از خبرویت در فقه و کسانی دیگر که خبرویت در مسائلی که مربوط به رهبری است دارند شرکت می‌کردند. چون در اصل 5 قانون اساسی و اصل 109 تنها ولایت امر و امت را برعهده فقیه عادل باتقوی قرار نداده بلکه یکی از شرایط را بینش صحیح سیاسی اجتماعی و مدیر و مدبر بودن هم قرار داده است. تشخیص این امور فقط مربوط به داشتن علم فقه نیست و چقدر زیبا بود که افرادی دارای سوابق سیاسی و اجتماعی بودند و برای شرکت در این امر مهم رغبت می‌کردند. 

یکی از وظایف و مسئولیت های مجلس خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد رهبری و ارائه پیشنهادهایی به ایشان جهت اداره بهتر کشور است. برای تقویت این بعد از مجلس خبرگان در دوره آتی چه برنامه‌ای دارید؟
وظیفه منتخبان خبرگان رهبری در اصل 111 قانون اساسی عبارت است از تشخیص وظایف قانونی رهبر که آیا دارای شرایط مذکور در اصل 5 و 109 از اول بوده یا آنکه فاقد آن بوده و یا آنکه فاقد آن گردیده و در صورت فوت یا عزل موظفند در اسرع وقت برای تعیین رهبر جدید و معرفی آن اقدام نمایند و به مضمون حدیث وارده از امیرالمومنین(ع) «واجب و لازم است به حکم خداوند و حکم اسلام اگر حادثه فوت و قتلی برای رهبر امت پیش آمد قبل از هر کاری برای خودشان رهبری عالم که دارای عفت و ورع و شناخت به مبانی قضاوت و سنت اسلام باشد انتخاب کنند». برنامه اینجانب در صورت انتخاب شدن بستگی دارد به اینکه چه اشخاصی منتخب شدند که آیا امکان هماهنگی با آنان وجود دارد یا خیر. 

در آستانه انتخابات بسیاری از موج های تخریبی علیه چهره های قدیمی و باسابقه نظام شکل گرفت و برخی از دلسوزان نسبت به این روند ابراز نگرانی کردند. اهداف موج آفرینان را از تخریب چهره های باسابقه نظام چه می دانید؟
امید است که در این انتخابات چنین اتفاقات زشتی که مسلما از گناهان بسیار بزرگ است و ما شاهد این اعمال خلاف شرع و خلاف عقل در انتخابات ریاست جمهوری بودیم پیش نیاید و شاید یکی از اهداف آنان با مردمان ساده دل و ظاهربین که خود هم متوجه نیستند کودتای خزنده علیه انقلاب و آن نظام مقدسی که به وسیله بنیانگذار آن حضرت امام خمینی(س) انجام گرفته باشد تا اشخاص مورد نظر خود را به مسئولیت‌های سنگین انقلاب برسانند که خداوند چنین روزی را نیاورد و لهذا حضرت امام(ره) در منشور روحانیت فرمودند که: «طلاب عزیز از این مقدس مآبان و تحجرگرایان و از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند.»
 
جنابعالی هموراه یکی از یاران با سابقه انقلاب و امام بوده اید و از ایشان خاطرات بسیاری دارید. در آستانه انتخابات به نقل از یکی از چهره های سیاسی موضوع نامه جنابعالی به آیت الله مشکینی مطرح شد که در آن به جلسه‌ای اشاره کرده بودید که در آن از سوی حضرت امام (ره) ماموریت انتقال پیغام عدم دخالت یک تشکل روحانی در انتخابات را داشته‌اید. ماجرا را بیشتر توضیح دهید و در صورتی که در این زمینه از حضرت امام خاطراتی دارید بیان فرمایید؟
نامه اینجانب به جامعه محترم مدرسین نامه‌ای خصوصی بود که بنای انتشار آن نبود. شبهه‌ای برای آینده حاصل شده بود از انتصاب تعیین لیست کاندیداها به حضرت امام(ره) و ظاهرا از طرف آقایان محترم به برخی از رسانه‌ها وارد شده بود و چون بنده صریح خلاف آن مطلب را در صحیفه امام جلد 20 صفحه 292 دیده بودم خواستم اطلاع از مدرک آن انتصاب پیدا کنم و اما اصل نامه حضرت امام(س) سوالی در تاریخ 10 تیر 1366 با آقایان حضرات حجج اسلام والمسلمین کروبی نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و عبدالله نوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حسین هاشمیان ... (دامت برکاتهم) در دو موضوع نموده بودند: 
الف - آیا در این دوره گروه‌ها و جمعیت‌های مختلف سیاسی و مذهبی می‌توانند از تهران و قم برای شهرهای مختلف ایران و یا از هر نقطه‌ای برای مناطق دیگر کاندیدا معرفی کنند. 
ب ـ آیا می‌توان در تبلیغ از کاندیداها از وجوهات شریعیه و بیت‌المال و یا از اموال دولتی و عمومی که در اختیار نهادهای گوناگون است استفاده نمود. و اما پاسخ حضرت امام :«با اینکه این گونه سوال‌ها و جواب‌ها اکنون زود است معذلک باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمدالله مردم دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‌باشند و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‌تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت کند و برای غیرحوزه خود فرد یا افرادی را کاندیدا نماید و از آنان تبلیغ نماید. در شرایط کنونی اینجانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمی‌دهم تا از سهم مبارکه امام علیه‌السلام و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان‌ها و مجامع عمومی خرج انتخابات کند. باید مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد... الی آخر...  روح‌الله الموسوی الخمینی» 

و اما در سوال شما آمده است که از سوی حضرت امام(ره) ماموریت انتقال پیام عدم دخالت یک تشکل روحانی را داشته‌اید باید عرض کنم که از طرف حضرت امام برای این کار مأموریت نیافته بودم بلکه برای توضیح نامه‌ای که آقایان محترم برای معظم له ارسال داشته بودند مأمور بودم که از ادای توضیح آن عذرخواهی می‌کنم. 

در این دوره برخی از چهره های نزدیک به امام راحل نسبت به دوری از دیدگاه های ایشان توسط گروه‌هایی که به ایشان در زمان انقلاب اعتقادی نداشته اند هشدار دادند. شما این وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید و تا چه اندازه خطر به قدرت رسیدن کسانی که به امام اعتقادی ندارند را جدی می دانید؟
امیدوارم که چنین واقعه‌ای با اتکای به خداوند متعال و همت کسانی که برای به ثمر رسیدن انقلاب و پیروزی آن سال‌ها در زندان‌ها و شکنجه‌های فراوان کشیده‌اند اتفاق نیفتد. گرچه به حسب ظاهر تلاش‌هایی را برای این اهداف مشاهده می‌کنیم و از خداوند مسألت داریم که هوشیاری مردم ما به خصوص نسل جوان امروز برای شناخت حضرت امام و اهداف آن بزرگوار و شناخت کسانی که همه چیز خود را از قبل پیروزی انقلاب تا امروز وقف انقلاب نمودند و لحظه‌ای از آن حضرت جدا نبودند و دنبال غنیمتی نبودند زیادتر فرماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین