کد خبر: ۵۴۸۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

آخرین وضعیت طاعون زده‌ها در البرز

مدیر کل محیط زیست البرز گفت: گزارشی مبنی بر افزایش تعداد تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان دریافت نکرده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
فردین حکیمی در گفت ‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته شاهد تأیید شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان بودیم. متأسفانه بر اثر این بیماری 15 رأس از جمعیت کل و بز این منطقه از بین رفته است.

وی توضیح داد: از هفته پیش تاکنون گزارشی مبنی بر افزایش تعداد تلفات ارائه نشده و این نشان می‌دهد بیماری تا حد زیادی تحت کنترل درآمده است.

این مسئول بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که قابلیت انتقال به انسان را ندارد و دام‌های کوچک مثل کل و بز را درگیر می‌کند. واکسیناسیون دامی، امحاء و سوزاندن لاشه دام‌های مبتلا شده و ضد عفونی کردن آبشخورهای نصب شده در حیات وحش از جمله اقداماتی است که محیط زیست با همکاری سایر دستگاه‌های ذی ربط برای جلوگیری از شیوه این بیماری انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی البرز نیز گفت: تاکنون هیچ موردی مبنی بر تلف شدن دام‌های اهلی در طالقان به دلیل ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گزارش نشده است.

علی اصغر شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به محض اعلام محیط زیست مبنی بر احتمال شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان نمونه‌گیری‌های لازم انجام شد. البته قبل از تأیید نهایی شیوع این بیماری در منطقه، اقدامات پیشگیرانه لازم را با واکسیناسیون بیش از 13 هزار راس دام در یک شعاع 30 کیلومتری انجام دادیم.

وی توضیح داد: به محض اعلام مثبت بودن بیماری، شعاع را به کل منطقه طالقان گسترش دادیم و در حال حاضر مشغول واکسیناسیون تمام دام‌های این منطقه هستیم. پیش بینی می‌شود در این طرح بین 35 تا 50 هزار راس دام در این شهرستان واکسینه شوند. به جز کرج پیش بینی می‌شود حدود 35 هزار راس دام هم در جاده چالوس در مقابل این بیماری واکسینه شوند.

شریفی در پاسخ به اینکه این بیماری تاکنون در جمعیت دام‌های اهلی تلفات داشته یا نه گفت: تا کنون موردی از تلف شدن دام‌های اهلی بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش نشده است. این بیماری تحت کنترل قرار دارد و مردم نباید هیچ دغدغه ای در خصوص خرید گوشت از مراکز عرضه بهداشتی نداشته باشند و با خیال راحت گوشتی که می‌خرند را مصرف کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین