کد خبر: ۵۴۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۱

نگرانی اسرائیل از روابط ایران و حماس

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص کارشناسان اسرائیلی سفر اخیر اسماعیل هنیه نخست‌وزیر فلسطین به ایران را اقدامی اعتراض‌آمیز در پی موفقیت این گروه برای به حداقل رسانیدن عوارض ناشی از تحریم‌ها در پی رو‌ی‌ کار آمدن حماس در انتخابات فلسطین ارزیابی می‌کنند.
هاآرتص در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهارات هنیه در تهران مبنی بر اینکه حماس هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ایران عمق استراتژیک ماست می‌نویسد: «این اولین بار است که رهبر حماس آشکارا نگرشی را در قبال ایران بیان می‌کند که کاملا مخالف مواضع محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان) درخصوص نگاه به مصر، عربستان و اردن بعنوان متحدان طبیعی فلسطین است».
هنیه در زمان حضور خود در تهران با تشکر از مواضع ایران در قبال حمایت از مردم فلسطین گفت: «اگر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که ما در چارچوب فلسطین به مصاف آنها رفته‌ایم، دچار توهم شده‌اند چرا که فلسطین قسمتی از جهان اسلام است و ما دارای عمق استراتژیکی به نام جمهوری اسلامی ایران هستیم که پشتیبان همه کشورهای اسلامی است و همانند دژی مستحکم با نیرومندی تمام در برابر طرح آمریکایی ـ صهیونیستی ایستاده است».
هاآرتص در ادامه گزارش خود با اشاره به کمک 250 میلیون دلاری ایران به فلسطین به نقل از یک منبع امنیتی اسرائیلی می‌نویسد: «این هدایا بدون چشم داشت نیستند». این منبع امنیتی در ادامه اظهارات خود مدعی است که ایرانی‌ها در عوض این‌گونه کمک‌ها انتظاراتی دارند و آن افزایش نفوذ در فلسطین و اطاعت حماس از دستورات ایران است.
این گزارش در ادامه می‌افزاید که اسرائیل سفر هنیه به ایران را کاملا زیر نظر داشته و ادارک مقامات امنیتی اسرائیل این است که هنیه در پی این سفر به ایران و تصمیم اخیر سران اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس در نوار غزه سبب شده که هنیه اعتماد و اطمینان زیادی بدست آورد.
بنابراین گزارش افزایش اعتماد به نفس حماس ممکن است یکی از دلایلی باشد که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس مواضع خود را در مذاکرات برای آزادی سرباز اسرائیلی به اسارت گرفته شده تشدید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین