کد خبر: ۵۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۲

متمم بودجه 85 برگشت می‌خورد؟!

آفتاب‌‌نیوز : در این میان حتی اخباری مبنی بر درخواست حداد عادل از دولت برای انصراف از ارائه متمم بودجه مجلس نیز منتشر شد. ضعف دولت در برنامه ریزی،‌زیر سوال بردن نظام بودجه بندی،ناتوانی دولت در پیش‌بینی هزینه‌های یک سال خود و... ‌از جمله انتقاداتی است که به متمم بودجه 85 وارد می‌شود.

اما یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات می‌گوید: دولت به هیچ وجه حاضر نیست از ارایه متمم بودجه صرف نظر کند. مرتضی تمدن، عضو فراکسیون اصولگرای مجلس تصریح می‌کند: دولت در ماه‌های پایان سال 85 نیاز به پول دارد و اگر بخواهد این موضوع را در لایحه بودجه سال 86 در نظر بگیرد، امسال محقق نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد پروژه‌های نیمه تمام را فعال نگه دارد،‌ باید لایحه متمم را به مجلس بیاورد می‌گوید: دولت اصرار دارد در پایان سال جاری پول دریافت کند تا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برساند. 

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب می‌گوید: رأی موافق احتمالی نمایندگان به کلیات متمم بودجه 85 به معنای موافقت با جزئیات آن نیست بلکه این لایحه باید در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد. 

وی می‌افزاید: بعضی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به دلیل هزینه‌هایی که داشتند دچار کسری بودجه شده‌اند و این کسری بودجه را نمی‌توان نادیده گرفت. به نظر او نمایندگان به کلیات متمم بودجه 85 رأی مثبت می‌دهند اما در کمیسیون‌های تخصصی این متهم دستخوش تغییراتی خواهد شد. 

محمد خوش‌چهره جمالی اما نظر دیگر دارد. او می‌گوید: مجلس در برابر متمم بودجه 85 می‌ایستد. وی با تأکید بر اینکه مشکل دریافت اعتبارات مکرر دولت از مجلس نشان دهنده ضعف نظام برنامه‌ریزی در کشور است می‌افزاید: لایحه متمم،‌ وابستگی دولت را به درآمدهای نفتی و صندوق ذخیره ارزی افزایش می‌دهد که این امر در تضاد با اهداف چشم‌انداز مبنی بر کاهش وابستگی به درآمد منابع نفتی است. 

خوش‌چهره می‌گوید: دولت نهم بیشترین اتکا به درآمدهای نفتی را پس از انقلاب ایجاد کرده به طوری که میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی طی یک سال اخیر به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده و این رقم در حال نزدیک شدن به 60 میلیارد دلار است. 

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد مجلس در برابر متمم بودجه سال 85 مقاومت‌های جدی را اعمال کند. دولت باید بداند که در ارتباط با متمم‌ها به خصوص متهمم‌هایی که تعهدات عمرانی ناشی از سفرهای استانی را مطرح می‌کند به راحتی به مقاصد خود نخواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین