کد خبر: ۵۴۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

ناتو برای برگزاری بزرگترین مانور ائتلاف از ۲۰۰۲ تاکنون آماده می‌شود

نیروهای ناتو خود را برای بزرگترین رزمایش این ائتلاف از سال ۲۰۰۲ تاکنون در نروژ و با حضور ۴۵ هزار سرباز از ۲۹ کشور عضو ناتو به همره سوئد و نروژ آماده می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 ‌به نقل از خبرگزاری راشاتودی، حدود ۱۵۰ جنگنده، ۶۰ کشتی و حدود ۱۰ هزار وسیله حمل و نقل زمینی در مانور "تریدنت جانکچر" که گفته شده بیشتر برای آموزش پاسخگویی به هرگونه حمله به یک متحد ناتو است، شرکت خواهند کرد. این تمرین نظامی از ۲۵ اکتبر(سوم آبان) آغاز می‌شود و تا ۷ نوامبر(۱۶ آبان) ادامه خواهد داشت و ۳۱ کشور عضو و شریک ناتو نیز در آن شرکت می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این مانور نظامی را "دفاعی و شفاف" دانست و افزود، همه طرف‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا، از جمله روسیه دعوت شده‌اند که ناظران خود را برای شرکت در این مانور اعزام کنند.

این مانور نظامی دفاع از یک کشور عضو ناتو در هنگام مواجه شدن با حمله از سوی مهاجمی "فرضی" را شبیه‌سازی می‌کند. این مانور در نروژ، فنلاند و سوئد برگزار می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که این مانور احتمالا به دنبال چالش رو رشد با روسیه بر سر کنترل شمالگان برگزار می‌شود.

این تمرین نظامی همچنین توانایی ناتو برای عملیات در هوای سرد را نیز محک خواهد زد اما به نظر می‌رسد که برخی از اعضای ناتو نتوانسته‌اند آمادگی مناسب را برای حضور سربازانشان در هوای سرد به دست آورند. از حدود هزار سرباز هلندی که قرار است در این مانور شرکت کنند، خواسته شده که لباس‌های گرم مناسب را خودشان تهیه کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت این کشور نیز به هر سرباز هزار یورو داده تا لباس‌های گرم تهیه کنند.

این نخستین دور از مانورهای تریدنت جانکچر نیست اما بزرگ‌ترین مانوری خواهد بود که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ برگزار شده است. برای مثال، تریدنت جانکچر ۲۰۱۵ با ۳۶ هزار سرباز، ۶۰ ناو و حدود ۲۰۰ جنگنده برگزار شد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اظهار کرد: نسبت به افزایش فعالیت‌های نظامی و سیاسی ناتو در منطقه شمالگان و در مجاورت خاک روسیه درشمال نروژ بی‌توجه نیستیم.

اگرچه ناتو از روسیه برای مشارکت در این مانور گسترده دعوت کرده اما به گفته فرمانده ارشد آمریکا در اروپا مسکو این دعوت را نپذیرفته است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین