کد خبر: ۵۴۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹

راهکار‌هایی طلایی برای حفظ ایمنی هنگام وقوع سیلاب

یکی از خطر‌های بارش شدید باران وقوع سیل و گرفتار شدن در سیلاب است، اما با آگاهی از روش‌های خودمراقبتی می‌توان از وقوع حادثه جلوگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سیلاب یکی از بلایای طبیعی در جهان است که به دلایل مختلف از جمله بارندگی شدید روی می‌دهد، مناطقی چون دره ها، دشت ها، کناره ساحل دریا، رودخانه و به طور کلی هر منطقه‌ای که نزدیک به مجاری آب است در زمان وقوع سیل بسیار خطرناک می‌شود.

در صورتی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نزدیک به آب دریا یا رودخانه است و تحت بارندگی شدید قرار دارد به اخبار رادیو یا تلویزیون، چک کردن سایت‌های خبری و نرم افزار‌های آب وهواشناسی نصب شده برروی وسایل الکترونیکی خود بپردازید.

در صورتی که هشدار وقوع سیل داده شد و محل زندگی یا کار شما از ایمنی کافی برخوردار نیست به سرعت آنجا را ترک و به پناهگاه‌های ایمن بروید.

همراه داشتن کیف کمک‌های اولیه و وسایل چون پتوی نجات، چراغ قوه، خوراکی‌های غیر فاسد شدنی، رادیوی باتری دار، دارو، کپی از مدارک شناسایی، محصول‌های بهداشتی زنان و کودکان، شارژر تلفن همراه، آب نوشیدنی سالم و وسایلی از این دست می‌تواند سبب کاهش خطر تا زمان بازگشت به وضعیت ایمن شود.

اگر در فضایی باز قرار دارید و ناگهان متوجه ریزش حجم فراوان آب و وقوع سیل شدید بلافاصله به سمت مناطق مرتفع حرکت و از دویدن به سوی مناطق کم ارتفاع و پست جداً خودداری کنید.

از نزدیک شدن به مسیل ها، کانال‌های رودخانه، مناطقی که دارای زهکشی است و خطر طغیان آب وجود دارد خودداری کنید.

اگر قبل از زمان تخلیه برای سیل در خانه حضور دارید و فرصت کافی در اختیار دارید، وسایل خانه را به آخرین طبقات منتقل کنید و اشیای گرانقیت و مدارک را همراه خود به مکان امن ببرید.

هرگز زمانی که آب بخشی از خانه یا محل کار شما را فراگرفته به وسایل برقی یا سیم‌های لخت دست نزنید، زیرا امکان برق گرفتگی وجود دارد، آب رسانای جریان الکتریکی است و امکان خطرمرگ در این زمان وجود دارد.

اگر مجبور به حرکت در میان آب هستید، هرگز بدون آگاهی از عمق آب به درون آن قدم نگذارید، حتماً از یک تکه چوب برای ارزیابی ارتفاع و شدت جریان آب استفاده کنید، همواره سعی کنید از قسمت‌هایی که خشک و خالی از آب است برای حرکت استفاده کنید.

کودکان را در این زمان در آغوش بگیرید، زیرا امکان دارد به دلیل شدت فشار جریان آب دچار غرق شدگی و ورود آب به ریه هایشان شوند.

در سیلاب در صورتی که شدت آب زیاد است هرگز از خودرو استفاده نکنید، زیرا امکان ورود خودرو به جریان‌های شدید آب و سقوط آن در کانال یا رودخانه و غرق شدگی سرنشینان آن وجود دارد.

زمان رانندگی در مسیر‌هایی که سیلاب را پشت سرگذاشته اید، احتیاط کنید، زیرا به دلیل جریان آب امکان سست شدن زمین و ایجاد حفره‌های ناگهانی در خاک وجود دارد.

از نزدیک شدن به خطوط و دکل‌های برق که در مسیر سیل قرار داشته اند خودداری و در صورت مشاهده آسیب دیدگی آن‌ها به شرکت برق منطقه اطلاع دهید.

در بازگشت به منزل عجله نکنید و تنها پس از اینکه امدادگران منطقه را ایمن ارزیابی کردند به خانه بازگردید.

قدرت آب بسیار زیاد است و می‌تواند سبب شکستگی شیشه ها، کنده شدن درختان، خانه ها، مسیر‌های روستایی و به طور کلی هر وسیله‌ای شود که درمسیر سیلاب قرار دارد.

یکی از خطر‌های پس از وقوع سیلاب، امکان آلوده شدن سیستم آب شرب است، همچنین امکان شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب نیز وجود دارد.

در صورت امکان تا زمانی که اطلاعات کافی از آب و فاضلاب منطقه محل زندگی خود دریافت کنید، از آب معدنی سالم و بهداشتی استفاده کنید، آب را پیش از مصرف بجوشانید یا از قرص ضد عفونی کننده برای ایمنی درمصرف آب شرب خود و اعضای خانواده استفاده کنید.

پس از بازگشت به خانه، بررسی تمام شیر‌های آب، سرویس بهداشتی و حمام اهمیت فراوان دارد، زیرا خطر آلودگی آب بسیار زیاد است.

منبع: almanac
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین