کد خبر: ۵۴۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۸
نكونام:

بازی در بارسا یا رئال دیگر رویا نیست

آفتاب‌‌نیوز : - نكونام از لالیگا چه تعریفی دارد؟
یك فوتبال سخت و سنگین. بازی كردن در سطح اول فوتبال اسپانیا بسیار سخت است. اینجا فوتبال به معنای واقعی حرفه‌ای دنبال می‌شود و زندگی یك فوتبالیست در اینجا واقعا با سختی‌های بسیاری همراه است.

-تصوری که پیش از این در خصوص فوتبال اسپانیا داشتی به واقعیت نزدیک بود؟
مسلما همیشه تصورات با واقعیات تا حدود زیادی متفاوت هستند. همیشه دوست داشتم در اسپانیا بازی كنم اما واقعا فكر نمی‌كردم بازی در آن تا این اندازه سخت باشد.

- بین لیگ‌های معتبر دنیا خصوصا اروپا، لالیگا را چندمین لیگ برتر دنیا می‌دانی؟
من فكر می‌كنم لالیگا یكی از بهترین لیگ‌های دنیاست. لیگ اسپانیا طرفداران بیشتری نسبت به سایر لیگ‌ها در تمام دنیا دارد. بیشترین قهرمانی‌ها بین تیم‌های اسپانیایی بوده و در حال حاضر بهترین بازیكنان جهان در لالیگا حضور دارند. با این شرایط اگر این لیگ را بهترین لیگ دنیا بدانیم، اغراق نكرده‌ایم.

- اوایل فصل به نظر می‌رسید در اوساسونا تبدیل به یك بازیكن ذخیره شده‌ای.
به هر حال بازی كردن در اروپا بسیار سخت است. شاید جواد نكونام در ایران یكی از بهترین‌ها بوده اما در اینجا خیلی كار دارم تا تبدیل به یك بازیكن ششدانگ و حرفه‌ای از دید مربیان شوم. در لیگ اسپانیا هر بازیكن با هر تابعیت، باید بهترین باشد تا در تركیب قرار بگیرد، در غیر اینصورت باید روی نیمكت بنشیند. باید آنقدر تلاش كند و زحمت بكشد تا سرمربی‌اش مجاب به استفاده از او شود.

- فكر می‌كردی به این زودی در اوساسونا فیكس شوی؟
مطمئنا با این تفكر به اوساسونا آمدم اما به نظر خودم و با نحوه تمریناتی كه انجام دادم، فكر می‌كنم یك مقدار دیرتر هم تبدیل به بازیكن ثابت شدم. ذخیره نشستن برای من واقعا سخت بود حتی اگر در جذاب‌ترین و بهترین تیم دنیا هم حضور داشته باشم. مطمئن باشید اگر در بارسلونا هم بودم، به نیمكت‌نشینی فكر نمی‌كردم. شرایط من در اوساسونا بسیار خوب است اما می‌دانم سابقه‌ای در فوتبال اروپا نداشتم بنابراین باید بیشتر زحمت بكشم.
- دیدگاه سرمربی نسبت به تو چگونه است؟
سرمربی ما در رابطه با من ذهنیت مثبتی دارد چه بسا كه اگر غیر از این بود، اوساسونا اصلا مرا جذب نمی‌كرد.

- در این مدت بین تماشاگران اوساسونا جایگاه مناسبی پیدا كرده‌ای؟
تیم ما طرفداران بسیار متعصبی دارد. آنها با تمام وجود تیم‌شان و بازیكنان محبوب‌شان را تشویق می‌كنند اما فكر می‌كنم هنوز زود است كه از به دست آوردن جایگاه خاصی نزد هواداران تیم صحبت كنم؛ این مسئله نیاز به زمان دارد.

- چه مسئله‌ای در فوتبال اسپانیا بیشتر از همه تو را هیجان‌زده می‌كند؟
حضور فوتبالیست‌های بزرگ با كیفیت فنی بسیار بالا. اینجا فوتبالیست‌های بسیار بزرگی هستند كه بازی مقابل آنها و كنار آنها واقعا مرا به وجد می‌آورد.

- بازی كردن در كدام ورزشگاه برای تو جذابیت زیاد داشته و تو را به وجد آورده؟
نیوكمپ واقعا یكی از بهترین ورزشگاه‌هایی بوده كه در آن بازی كردم اما تماشاگران سویا واقعا بی‌نظیر تیم‌شان را تشویق می‌كنند. واقعا از این موضوع لذت می‌برم. باور كنید تاكنون چنین تماشاگرانی ندیده بودم.

- خود تو طرفدار رئال هستی یا بارسلونا؟
رئال را دوست دارم اما عاشق بارسا هستم، البته یك چیز را فراموش نكنید؛من طرفدار متعصب برزیل هستم و فوتبال این كشور را خیلی دوست دارم. فكر می‌كنم بهترین فوتبال را تیم ملی این كشور ارائه می‌دهد.

- خصوصیات مردم اسپانیا به ایران شبیه است یا متفاوت؟
اسپانیایی‌ها گرم‌تر از مردم سایر كشورهای اروپایی هستند. آنها خونگرم و میهمان‌نواز هستند، البته نه مثل ایرانی‌ها. در سایر موارد مردم اسپانیا تفاوت‌های زیادی با مردم ایران دارند.

- جدا از دو، سه بازی اخیر كه بردید، در چند بازی نتایج خوبی نگرفتید.
حذف تیم ما از لیگ قهرمانان اروپا تاثیر بدی روی تیم گذاشت اما بعد از گذشت ده هفته الان خیلی خوب نتیجه گرفتیم. در پنج بازی گذشته، 15 گل زدیم كه آمار واقعا خوبی به حساب می‌آید. فكر می‌كنم تیم ما به روند موفقیت‌آمیزش ادامه دهد.

- و شرایط تیم‌تان در جام یوفا؟
ما روند روبه‌رشدی در جام یوفا داشتیم. در جام یوفا فقط به نتیجه گرفتن فكر می‌كنیم اما یك بازی سخت را مقابل بوردو فرانسه پیش‌رو داریم كه مسلما حریف بسیار سرسختی برای ما به شمار می‌آید. نتیجه‌گیری در این جام در كنار لالیگا برای ما اهمیت فراوانی دارد هرچند كه هنوز زود است در رابطه با قهرمانی در جام یوفا صحبت كنیم.

- به نظر می‌رسد مسئولان باشگاه بیش از حد به سرمربی اوساسونا اعتقاد دارند، اینطور نیست؟
در لالیگا همه مسئولان به مربیان تیم‌شان اعتقاد دارند. سرمربی اوساسونا چند سال بازیكن همین تیم بوده. اهل «پامپلونا» است و به تمام خصوصیات اوساسونا بیش از هر كس دیگری آشناست. مسئولان تیم به او اعتماد كرده‌اند و حالا دارند مزد این اعتماد را می‌گیرند.

- در بهترین حالت اوساسونا چه مقامی به دست می‌آورد؟
هنوز خیلی زود است و عاقلانه نیست كه مقام خاصی را برای تیمم پیش‌بینی كنم. در اینجا تیم‌های مطرح زیادی وجود دارند، حساب آنها از بقیه جداست ولی به طور مثال فاصله بین تیم هفتم تا دوازدهم چندان زیاد نیست و یك تیم با چند بازی مطرح می‌تواند خیلی از چیزها را به نفع خودش تغییر دهد و چند پله در جدول صعود كند.

- قهرمان لالیگا چه تیمی خواهد بود؟
امسال واقعاً پیش‌بینی این موضوع سخت است. بارسا و رئال واقعاً عالی هستند. سویا و رئال زاراگوزا نیز فراتر از حد تصور ظاهر شده‌اند اما اعتقاد دارم از بین سه تیم بارسا، رئال و سویا یك تیم قهرمان می‌شود.

- حضور در اوساسونا سقف آرزوی تو است؟
نه، اوساسونا تازه آغاز آرزوهای طول و دراز من در فوتبال است.

- دوست داری در كدام تیم بازی كنی؟
مطمئناً یك تیم مطرح اروپایی و یك تیم بزرگ كه بتواند خواسته‌های مرا تحقق بخشد.

- به غیر از اسپانیا، بازی در كدام لیگ اروپایی را ترجیح می‌دهی؟
هنوز در رابطه با این موضوع فكر نكرده‌ام اما جدا از لیگ اسپانیا، بازی در لیگ آلمان را دوست دارم.

- چرا بازیكنانی چون آندو، كریمی و هاشمیان شرایط خوبی در تیم‌هایشان ندارند؟
من در مورد كسی نظر نمی‌دهم ولی به هرحال باید شرایط تیم‌ها و عقاید و سلایق مربیان‌شان را دید اما یك چیز را به جر‌أت می‌گویم؛ بازیكنان ایرانی در داخل و خارج ایران لیاقت بازی در تیم‌های بزرگ اروپایی را دارند و به این مسئله شك ندارم.

- بعضی‌ها معتقدند كه تو موفق‌ترین لژیونر هستی.
من هنوز اول راه هستم و صحبت خاصی در این مورد ندارم. فكر می‌كنم باید خیلی بیشتر در سطح فوتبال حرفه‌ای زحمت و مرارت بكشم.

- برای موفقیت در اروپا و انتخاب اوساسونا با كدام لژیونر ایرانی مشورت كردی؟
با خیلی از بازیكنان صحبت كردم اما بیشتر از همه با دایی و مهدوی‌كیا صحبت كردم. آنها در انتخاب اوساسونا به من خیلی كمك كردند و مشاوره خوبی به من دادند.

- چرا در اوساسونا بیشتر وظایف دفاعی داری؟
نقش دفاعی من بیشتر به تفكرات مربی و خصوصیات من باز می‌گردد. اینجا مثل ایران نیست كه یك هافبك دفاعی به راحتی به فكر گل زدن باشد. در لالیگا یك هافبك دفاعی باید به معنای واقعی دفاع كند چون یك لحظه غفلت كافی است تا تمام زحمات تیمت هدر برود.

- چرا هنوز موفق به گلزنی نشده‌ای؟
شاید این مسأله بیشتر به وظایف دفاعی‌ام باز می‌گردد اما اگر فرصتی دست بدهد، قطعاً برای اوساسونا گل هم خواهم زد.

- چرا در اكثر بازی‌ها در 20 دقیقه آخر تعویض می‌شوی؟
در سه بازی بیشتر تعویض نشدم ضمن آنكه در آن سه بازی نیز فقط در یك بازی در دقیقه 80 تعویض شدم.

- فكر می‌كنی كدامیك از بازیكنان فعلی ایران توانایی بازی در اسپانیا را دارند؟
بازیكن خاصی را نمی‌توانم نام ببرم اما مطمئناً بازیكنان ما می‌توانند در سطح اول فوتبال اروپا بازی كنند.

- برای خیلی‌ها بازی كردن در رئال و بارسلونا آرزو است این برای تو هم آرزو است.
زمانی بازی كردن در بایرن مونیخ برای بازیكنان ایرانی یك رؤیا بود اما كریمی ، هاشمیان و دایی در بایرن بازی كردند. الان هم شاید بازی در رئال و بارسا یك رؤیا باشد اما مطمئن باشید یك بازیكن ایرانی مدتی دیگر به این رویا دست خواهد یافت.

-این بازیكن جواد نكونام خواهد بود؟
شاید من باشم. مهم این است كه یك بازیكن ایرانی در یكی از این دو تیم بازی خواهد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین