کد خبر: ۵۵۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵

خطر احتمالی شکستگی استخوان با مصرف زیاد ویتامین آ

براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله "Endocrinology"، مصرف بیش از حد "ویتامین آ"(vitamin A) ممکن است سبب تضعیف استخوان‌ها و درنهایت شکستگی آنها شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از مدیکال اکسپرس، این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شده است، نشان داد که مصرف مداوم ویتامین آ و بیش از حد توصیه پزشک، به طور قابل توجهی سبب تضعیف استخوان‌ها می‌شود و بنابراین افراد می‌بایست نسبت به مصرف مکمل‌های ویتامین آ در رژیم غذایی‌شان محتاط باشند.

ویتامین آ یک ویتامین ضروری است که برای فرآیندهای بیولوژیکی متعددی از قبیل رشد، بینایی، ایمنی و عملکرد ارگان‌های بدن مهم و ضروری است. بدن ما قادر به تولید ویتامین آ نیست، اما یک رژیم غذایی سالم که شامل گوشت، لبنیات و سبزیجات باشد برای حفظ نیازهای تغذیه‌ای بدن کافی می‌باشد.

بعضی از شواهد نشان می‌دهد افرادی که مکمل‌های ویتامین آ مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به شکستگی استخوان قرار دارند. مطالعات پیشین که بر روی موش‌ها انجام شده بود نشان داد که مصرف بیش از حد ویتامین آ در یک بازه زمانی کوتاه منجر به کاهش ضخامت استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان شده است.

اکنون در این مطالعه پژوهشگران "دانشگاه یوتبری"(University of Gothenburg) سوئد برای نخستین بار به بررسی مصرف طولانی مدت دوزهای پایین ویتامین آ بر روی افراد پرداخته‌اند.

در این مطالعه، دکتر" اولف لرنر"(Ulf Lerner) و همکارانش از "دانشگاه یوتبری" گزارش دادند موش‌هایی که در طول دوره زمانی طولانی دوزهای پایین ویتامین آ دریافت کرده بودند پس از 8 روز، ضخامت استخوان‌های آنها کاهش یافته بود.

دکتر" اولف لرنر" گفت: مصرف بیش از حد ویتامین آ ممکن است خطر بروز اختلالات تضعیف استخوان را در انسان افزایش دهد، اما باز هم تحقیقات بیشتری لازم است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین