کد خبر: ۵۵۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
/تحلیل- واشنگتن‌پست/

هیلی تهدیدی بالقوه برای ترامپ، حتی اگر کاندیدای انتخابات ۲۰۲۰ نباشد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره آینده نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل نوشت: هیلی حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ کاندیدا نشود، باز هم یک تهدید بالقوه برای ترامپ است.
آفتاب‌‌نیوز :
واشنگتن پست نوشت: "استعفای ناگهانی و غیر قابل انتظار نیکی هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل آخرین سری از کناره‌گیری‌ها از چرخه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است.

نیکی هیلی در حالی استعفای خود را اعلام کرد که به ترامپ تضمین کرد هیچ برنامه‌ای برای به چالش کشاندن انتخاب دوباره وی برای ریاست جمهوری ندارد. او در حالی که در کنار رئیس جمهور در کاخ سفید نشسته بود، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: نه، من برای ۲۰۲۰ کاندیدا نمی‌شوم و می‌توانم این قول را به شما بدهم که تنها برای او(ترامپ) کمپین برگزار کنم. بنابراین من به دنبال حمایت از رئیس جمهور در دور بعدی انتخابات هستم.

هیلی ۴۶ ساله اکنون برند سیاسی خودش را دارد و سوابق برجسته کاری دارد. فرماندار پیشین کارولینای جنوبی که هم در حوزه اجرایی تجربه دارد و هم در حوزه سیاست خارجی در طول دو سال گذشته. او یکی از دیپلمات‌های ارشد ترامپ بوده است.

مایک مورفی، استراتژیست جمهوری‌خواه و منتقد ترامپ می‌گوید: هیلی یک ستاره در حال درخشش است و ترامپ پادشاه است، بنابراین تنش به طور موروثی میان این دو بوده است. از نظر سیاسی هر ستاره‌ای که درخشش‌اش هر روز در حال افزایش است، در این حزب تهدیدی برای ترامپ است، زیرا تنها باید یک خورشید باشد که بدرخشد و آن ترامپ است.

کریستین متیوز که کاندیداهای جمهوری‌خواه با وی همکاری داشته‌اند، اعلام کرد: به نظر می‌رسد که هیلی، دولت ترامپ را بنا بر شرایط خودش و مسائل شخصی ترک می‌کند. او بسیار خوب کار کرده و شهرت و اعتبار بسیاری به دست آورده است. من فکر می‌کنم او احتمالا تنها کسی در دولت ترامپ بوده که می‌توان این موضوع را به او لقب داد. هیلی همانند کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین و مشاور امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بود. هیلی، این زن هندی – آمریکایی، جوان و بسیار عملگراست که محافظه‌کار نیز هست.

هنوز مشخص نیست این ستاره درخشان در کجا خواهد درخشید. ساعاتی پس از اعلام غیر منتظره وی، گزینه‌های مختلفی از حضور در بخش خصوصی تا حوزه رسانه و یا نوشتن کتاب مطرح شد. همچنین این گمانه‌زنی مطرح شد که قرار است او به دنبال کسب کرسی سنا باشد کرسی که در حال حاضر لیندسی او گراهام در دست دارد، اما نزدیکان هیلی، ‌ترامپ و خود گراهام به سرعت این شایعه را رد کردند.

از سوی دیگر، این گمانه‌زنی وجود دارد که ممکن است او به دنبال کاندیداتوری برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد، اما فعالیت سیاسی و زنده نگه داشتن زندگی سیاسی به مدت شش سال آینده بسیار دشوار است و بسیاری از سیاستمداران نمی‌توانند این مسئله را مدیریت کنند.

خروج هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درست زمانی رخ داد که کمتر از یک ماه به انتخابات کنگره ۲۰۱۸ باقی مانده است و این مساله قابل توجه است.

اچ بوید براون قانوگذار پیشین کارولینای جنوبی می‌گوید: هیلی یک فرد بسیار زیرک است که این مسئله در سیاست بسیار خوب است،‌ اما همواره باید یک چشم خود را حتی در هنگام خواب باز نگه داشت.

هم چنین این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که او در دوران تصدی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا دوران و سمت بسیار برجسته‌ای داشت، اما درخشش این دوران با حضور مایک پامپئو به عنوان وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی که خود دوست دارد سیاست خارجی را کنترل کرده و نسبت به جانشینانشان بیشتر تلاش می‌کنند که در انظار عمومی خود را نشان دهند، کاهش یافت.

هیلی از معدود زنان کابینه ترامپ بوده و یکی از اقلیت‌هایی است که در سمت ارشد دولت ترامپ قرار داشت و به همین دلیل به سرعت به یکی از چهره‌های سیاست‌ خارجی ترامپ تبدیل شد. ماه گذشته میلادی زمانی که گمانه‌زنی‌ها درباره یادداشت نوشته شده در نیویورک تایمز توسط یک فرد ناشناس با عنوان "هسته مقاومت در دولت ترامپ" آغاز شد، برخی اعلام کردند که این گزارش توسط هیلی نوشته شده است."

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین