کد خبر: ۵۵۰۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۳

قم در چند سال آینده با بحران جدی آب مواجه می‌شود

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش دما و خشک شدن منابع آب استان در چند سال آینده، استان قم با بحران جدی آب مواجه می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«مجتبی ذوالنور» ظهر امروز در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت آب و برق با حضور وزیر نیرو در استانداری قم اظهار کرد: در استان قم که با کمبود منابع آبی مواجه است، باید در موضوع دفاع از آب جدی‌تر عمل شود.

وی افزود: گاهی شاهد هستیم برای توسعه صنعت، انشعاباتی از آب شرب به کارخانه‌ها داده می‌شود که این موضوع بسیار برای استان قم مضر است و باید از آن جلوگیری شود.

نماینده مرم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای احداث اماکن گردشگری باید مجوز اداره آب استان اخذ شود تا به صرفه بودن هزینه انتقال آب مشخص شود، هم‌چنین باید نظارت دقیق صورت بگیرد که این اماکن بیش از حد تعرف خود از منابع آبی استفاده نکنند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش دما و خشک شدن منابع آب استان در چند سال آینده، استان قم با بحران جدی آب مواجه می‌شود که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

در ادامه جلسه «احمد امیرآبادی»، نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع بحران دریاچه نمک بسیار جدی است و اگر این دریاچه به خشکی برسد،  25درصد جمعیت کشور تحت‌تأثیر ریزگردهای آن قرار می‌گیرند.

وی گفت: برای جلوگیری از خشکی دریاچه نمک و دشت مسیله، باید حقابه این دریاچه به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد تا با مشکلاتی در این خصوص مواجه نشویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان قم از همه ظرفیت‌های خود برای انتقال آب از سد دز استفاده کرده است و تلاش‌های بسیاری برای این انتقال انجام شده است و اکنون درست نیست در این شرایط، 50میلیون مترمکعب از این منابع آبی برای مصارف کشاورزی به شهر گلپایگان مصرف شود.

وی افزود: طبق تصمیمات و مصوبات بنا بود چاه‌های علی آباد پلمب شود  و از آن برداشتی صورت نگیرد، اما این اتفاق رخ نداده است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در این جلسه، «محسن بهشتی»، معاون فنی و عمرانی استاندار قم گفت: یکی از سیاست‌های اصلی در استان قم، موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده است که اکنون در حال انجام است.

وی افزود: در زمان اجرای پروژه‌های بازآفرینی با فرسودگی تجهیزات زیرساختی مواجه هستیم که نیاز است اعتبارات لازم اختصاص یابد و این شبکه ها اصلاح شود تا در آینده نیاز نباشد برای اصلاح یک شبکه، مجددا برای بازآفرینی هزینه شود.

معاون فنی و عمرانی استاندار قم با بیان این‌که دمای استان قم در طول 5 دهه اخیر، 5 درجه افزایش داشته است، تصریح کرد: اگر پساب شهری را در اختیار شهرداری قرار گیرد باعث توسعه فضای سبز می‌شود و همین موضوع باعث کاهش دما در استان می‌شود و کاهش مصرف آب و برق در استان قم را نیز در پی دارد.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: در اطراف سد کوچری طرح‌های گردشگری در حال ایجاد است که نباید در شرایط کم‌آبی کنونی از منابع آبی این سد در مصارف دیگر استفاده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین