کد خبر: ۵۵۰۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶

چرخ زندگی با یک شغل نمی‌چرخد!/کاهش ۵۳ درصدی قدرت خرید کارگران در ۷ ماه اخیر

امروز شرایط زندگی به شکلی پیش می‌رود که دیگر کار کردن یک نفر در خانواده نمی‌تواند هزینه‌های زندگی را پوشش دهد. طبق تحقیقات مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار حدود ۷۲۷ هزار نفر از شاغلان اظهار کرده‌اند که بیش از یک شغل داشته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
کاهش توان اقتصادی خانوارها به دنبال نوسانات ارزی می‌تواند یکی از مهم‌ترین موضوعات روز اقتصاد ایران باشد. در حال حاضر پایین بودن حقوق، افزایش هزینه‌ها و رضایت نداشتن از شغل اول باعث شده افراد بسیاری به کار دوم مشغول شوند. هرچند آمار می‌گوید از مجموع ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل کشور در سال گذشته، حدود ۷۲۷ هزار نفر شغل دوم دارند اما این آمار با توجه به خوداظهاری افراد، ارایه شده که ممکن است بر اثر نگرانی از قطع یارانه و سایر امتیازات، کم‌اظهاری کرده باشند و احتمالا تعداد دوشغله‌ها بسیار بیش از این ارقام است. با نوسانات  ارزی هم که در ماه‌های اخیر اتفاق  افتاده قطعا فاصله بین دستمزد و قدرت خرید خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و احتمالا آمارهای آینده وضعیت را نامناسب‌تر نشان خواهد داد.

هادی ابوی ـ فعال حوزه کار ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح چرایی تمایل افراعد به داشتن دو شغل و بیشتر با اشاره به افزایش هزینه‌های خوراک، درمان، تحصیل و آموزش و ایاب و ذهاب می‌گوید: در سالهای اخیر پایین بودن دستمزدها،  افزایش هزینه‌ها و فاصله بین تورم و دستمزد باعث شده تا بیشتر خانواده‌ها فقیرتر شوند و این امر در میان خانوارهای کارگری نمود بیشتری پیدا کرده به نحوی که با افت شدید قدرت خرید و کوچک شدن سفره‌های کارگری روبه رو هستیم. 

رشوه می‌دهند تا بازنشست نشوند!

فشار به جوانان جویای کار و طبقات پایین جامعه در حالی رو به افزایش است که ظاهرا برخی بازنشسته‌های دانه درشت برای فرار  از قانون منع بکارگیری بازنشستگان شاغل که به زودی اجرایی می‌شود حاضر به پرداخت رشوه شده‌اند. روز پنج‌شنبه در خبرها به نقل از سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ـ نماینده مجلس ـ آمده بود که "یکی از معاونان وزرا ۶۰۰ میلیون تومان به یک صندوق تأمین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی‌اش را حذف کند."

کاهش ۵۳ درصدی قدرت خرید کارگران در ۷ ماه اخیر

وقتی افزایش ۱۹.۵ درصدی دستمزد اعمال شد گوشت هر کیلو ۳۴ هزار تومان بود اما الان به ۷۰ هزار تومان رسیده است؛ این تفاوت‌ها را کارگر از کجا باید جبران کند؟ علی اصلانی ـ عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ـ  با بیان این موضوع به ایسنا منطقه‌ی البرز گفته است که طبق آمار رسمی قدرت خرید مردم به خصوص جامعه کارگری بین ۳۴ تا ۵۳ درصد کاهش یافته است و مشکلات زیادی برای خانواده آنها ایجاد کرده است بنابراین در وضعیت فعلی با درخواست‌هایی که از طرف شورای عالی کار شده؛ منتظر سرپرست وزارت کار هستیم تا در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری کند.

شاید موبایل ۴۰ درصد ارزان شود

به بازار موبایل سر بزنیم و ببینیم امروز اوضاع این بازار که خبرهایی از روند کاهشی آن شنیده می‌شود چگونه است. در شرایطی که قیمت گوشی تلفن همراه پس از روند افزایشی ماه‌های گذشته، در هفته گذشته با کاهش روبرو بود رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اعلام کرد که اگر ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی توقیف شده توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری شود و از سوی دیگر ارز نیمایی برای واردات این محصول تامین شود، قیمت موبایل تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که گزارش میدانی خبرنگار ایسنا در هفته گذشته نیز گویای ارزانی موبایل تا ۲ میلیون تومان در برخی برندها بود.

واردات بیش از ۱۲۰۰ خودرو در یک ماه!

آمار گمرک ایران حاکی از این است که در شهریور امسال بیش از ۱۲۰۰ خودرو به ایران وارد شده است. واردات خودروی سواری به ایران در حالی به بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است که براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیرماه امسال واردات خودروی سواری به کشور ممنوع شده است. واردات این خودروها ممکن است مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی باشد، اما در غیر این صورت لازم است که گمرک ایران توضیحاتی را درباره ادامه واردات خودروی سواری در عین ممنوعیت ارائه کند.

پیشنهاد وزیر به کامیون‌داران برای تامین لاستیک

صحبت از خودرو شد به یاد کمبود لاستیک کامیون‌داران در ماه‌های اخیر افتادیم. امروز عباس آخوندی ـ وزیر  راه و شهرسازی ـ از حل مشکل لاستیک کامیون‌داران خبر داده و گفته است: بخشی از نیاز کامیون‌داران به این لوازم از طریق واردات جدید، بخشی از طریق کالاهای متروکه و بخشی نیز از طریق صنایع تولیدی داخلی تامین شده است. ضمن اینکه به تعاونی کامیون‌داران نیز پیشنهاد دادیم اگر آمادگی دارند که خود اقدام به واردات لاستیک کنند ما از آنها پشتیبانی کرده و ارز مورد نیاز برای این واردات را از طریق دولت برای آنها فراهم کنیم.

تهرانی‌ها فریب باران را نخورند

"اگرچه باران‌های اخیر در میزان منابع آب تهران بی‌تاثیر نبوده است، اما هم‌چنان در تامین آب تهران با چالش‌هایی مواجهیم." محمدرضا بختیاری ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ـ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که میزان بارندگی در روزهای اخیر در تهران چندان زیاد نبود، اظهار کرد: مشکل اصلی در تهران نبود ذخیره برف است و اکنون میزان ذخیره برف در تهران صفر ثبت شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین