کد خبر: ۵۵۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۵

تحلیل فایننشیال تایمز از نتایج انتخابات

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه فایننشیال تایمز در بررسی انتخابات ایران نوشت: تنها 18 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد، نتایج انتخابات جدید نشان دهنده ورود ایران به مرحله جدید سیاسی است. 

فایننشیال تایمز به نقل از یک کارشناس ایرانی افزود: همانطور که انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا جرج بوش را متعجب کرد، انتخابات در ایران نیز پیامی قوی برای محمود احمدی‌نژاد به همراه دارد. وی افزود: این انتخابات نشان دهنده لزوم ایجاد تغییرات و بازنگری در سیاست‌های رادیکال به نفع عملگرایی در ایران است. 

بنا به این گزارش، احمدی‌نژاد با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره مردم فقیر توانست بر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی پیشی گرفته و در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود. اما رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان توانست به راحتی اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که روحانیون تندرو کمتر از ده کرسی در خبرگان را به دست آوردند. در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز اکثریت آرا را اصلاح‌طلبان به خود اختصاص دادند. پس از آنها نیز محافظه‌کاران میانه‌رو، افراد مستقل و سپس تندروهای طرفدار احمدی‌نژاد قرار دارند. 

فایننشیال تایمز در شرایطی که پس از ماه‌ها شورای امنیت سازمان ملل به مرحله اعمال تحریم علیه تهران نزدیک می‌شود نتایج به دست آمده در انتخابات ایران را نشان دهنده گشایش مرحله غیرقابل پیش‌بینی در سیاست‌های ایران می‌داند. بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی اگرچه هاشمی رفسنجانی سیاست‌های هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داده است اما چشم‌انداز تغییرات فوری در سیاست‌های ایران در جهت رهیافت عملگرایانه چندان روشن نیست. 

در ادامه این تحلیل آمده است: «در عین حال برای اصلاح‌طلبان ایران نتایج انتخابات فرصتی فراهم کرده تا به ویژه در شهرهای بزرگ به جای آنکه همانند گذشته به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی توجه کنند بیشتر به موضوعات روزمره و مشکلات جامعه بپردازند. چون در واقع بخشی از آرای اصلاح‌طلب‌ها به خاطر نارضایتی مردم از وضعیت عمومی جامعه است. در همین راستا خود آنها معترفند که بسیاری از مردم به خاطر نگرانی از وضعیت بین‌المللی ایران و عواقب آن به ویژه در بخش خصوصی به اصلاح‌طلب‌ها رأی داده‌اند». 

فایننشیال تایمز در پایان پیش‌بینی می‌کند این انتخابات سرآغاز راهی برای پیروزی اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات مجلس در سال 2008 و حتی انتخابات سال 2009 ریاست جمهوری در ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین