کد خبر: ۵۵۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۷
شورای امنیت با رژیم صهیونیستی برخورد کند

شکایت جواد ظریف از اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : در بخشی از نامه ظریف آمده است: اگر اسرائیل از قرار دادن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت نظارت سازمان ملل امتناع کند، شورای امنیت باید براساس فصل هفت منشور سازمان ملل با آن برخورد کند. براساس این فصل طیفی از اقدامات دیپلماتیک، تحریم‌های اقتصادی و اقدام نظامی در مورد کشور متخلف در نظر گرفته می‌شود. 

در این نامه که به ناصر عبدالعزیز الناصر، نماینده قطر در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت تحویل داده شد، آمده است: اظهارات اولمرت در مورد در اختیار داشتن تسلیحات اتمی توسط اسرائیل نه تنها اصول اساسی قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند بلکه به روشنی در تضاد با خواسته اکثریت اعضای سازمان ملل است. 

نماینده ایران در این نامه  از اعضا شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تولید و در اختیار داشتن تسلیحات اتمی مخفیانه از سوی اسرائیل را محکوم کرده و این رژیم را مجبور به نابود کردن این تسلیحات کنند. در نامه ظریف همچنین بر لزوم پیوستن فوری اسرائیل به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید شده است. 

اسرائیل از جمله کشورهایی است که هنوز NPT را امضا نکرده و این مساله نگرانی‌هایی را در جامعه جهانی بویژه در میان کشورهای منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند اسرائیل بیش از دویست کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. 

سال‌ها مقامات اسرائیلی سیاست ابهام هسته‌ای را در پیش گرفته بودند و علیرغم اینکه اکثر اطلاعات حاکی از وجود تسلیحات اتمی در این کشور بود، مستقیما به وجود این تسلیحات اعتراف نمی‌کردند. چندی پیش ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مجهز بودن اسرائیل به تسلیحات اتمی اعتراف کرد. گروهی از کارشناسان معتقدند اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن ایران و هشدار به جامعه جهانی برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاست ابهام هسته‌ای خود را کنار گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین