کد خبر: ۵۵۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

پاسداران مرزی دو کره غیرمسلح شدند

پاسداری از یک نقطه حساس در مرز مشترک بین کره شمالی و کره جنوبی به مرزبانان غیرمسلح واگذار شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روز پنجشنبه، ۳ آبان (۲۵ اکتبر)، آخرین مراحل خلع سلاح واحدهای مرزبانی کره شمالی و کره جنوبی در منطقه امنیتی مشترک بین دو کشور، موسوم به دهکده صلح پانمونجوم، انجام می‌گیرد و پاسداری توسط مرزبانان غیرمسلح دو کشور آغاز می‌شود. در طول دویست و پنجاه کیلومتر مرز معمولا متشنج بین دو کره، این روستا تنها محلی است که از زمان پایان جنگ کره نظامیان کره شمالی، کره جنوبی و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در فاصله نزدیک روبروی یکدیگر مستقر بوده‌اند.

سخنگوی وزارت فاع کره جنوبی گفته است که تا صبح جمعه، هر دو طرف به طور کامل خلع سلاح خواهند شد و مرزبانان غیرمسلح کار خود را آغاز خواهند کرد.

پاسداران مرزی دو کره غیرمسلح شدند

این محل نه تنها از نظر نظامی حساسیت فراوانی داشته بلکه بارها محل تماس بین دو طرف برای جلوگیری از درگیری مستقیم و در سال جاری، محل ملاقات رهبران دو کره بوده است. توافقنامه ترک مخاصمه در جنگ کره نیز در همین روستا بین کره شمالی، کره جنوبی و ائتلاف بین‌المللی به رهبر آمریکا امضا شد.

تا سال ۱۹۷۶، این روستا منطقه غیرنظامی محسوب می‌شد اما در آن سال، سربازان کره شمالی به یک گروه از شهروندان کره جنوبی که با تبر در صدد قطع چند اصله درخت بودند تیراندازی کردند که در جریان آن، دو نظامی آمریکایی کشته شدند. بعد از این واقعه، مرزبانان مسلح در این منطقه مستقر شدند و تصاویر نظامیان کره شمالی و کره جنوبی که رو در رو به نگهبانی مشغولند بارها منتشر شده است.

توافق بر سر غیرنظامی کردن این نقطه در جریان ملاقات اخیر کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، با مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی در پایتخت کره شمالی به دست آمد. این دیدار در ماه سپتامبر صورت گرفت و سومین ملاقات این دو در سال جاری بود.

انتظار می‌رود که نمایندگان دو کره و ناظران سازمان ملل، که بخش جنوبی این منطقه طبق توافق ترک مخاصمه در حوزه اختیارات آنان قرار دارد، روز شنبه غیرنظامی شدن این بخش از مرز مشترک دو کره را تایید و رسما اعلام کنند.

سال گذشته میلادی، ادامه آزمایش‌های موشکی و هسته ای کره شمالی باعث تشدید تنش بین آن کشور با کره جنوبی و ایالات متحده شد. با افزایش تنش، رهبران کره شمالی و آمریکا مستقیما یکدیگر را هدف حملات لفظی قرار دادند و حتی به استفاده از تسلیحات اتمی تهدید کردند.

در حالیکه نگرانی در مورد برخورد نظامی در شبه جزیره کره شدت می گرفت، اوایل سال جاری رهبر کره شمالی خواستار مصالحه و تلاش برای پایان بحران شد. به ابتکار و دعوت رهبر کره شمالی، ملاقات‌هایی بین او و رئیس جمهوری کره جنوبی و رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت که نتیجه آنها کاهش تنش و اقدماتی در راستای بهبود روابط بوده است.

پاسداران مرزی دو کره غیرمسلح شدند

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین