کد خبر: ۵۵۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
رییس سازمان نقشه برداری کشور:

‌برخی از نقاط استان قم در وضعیت نارنجی قرار دارد/امام جمعه موقت قم: باید جلوی مصرف بی‌رویه آب گرفته شود

‌رییس سازمان نقشه برداری کل کشور گفت: نرخ نشست سالانه زمین در بعضی از نقاط اطراف شهر قم، به ۲۰ سانتی متر در سال نیز می‌رسد و در وضعیت نارنجی قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
امام جمعه موقت قم با اشاره به وضعیت کمبود آب و استخراج بی رویه آب ها و تاثیرات مخرب آن بر تشدید نرخ فرونشست زمین، کشت گونه‌هایی که آب زیادی مصرف می کنند را غیر ضروری دانست و بر لزوم جلوگیری از آن تاکید کرد.

آیت الله هاشم حسینی بوشهری، صبح امروز در دیدار ‌رییس و اعضای سازمان نقشه برداری کل کشور در قم عنوان کرد: تولید گونه‌هایی که آب زیادی مصرف می کنند و در واقع هزینه تولید آنها برای کشور زیان بار است، چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات، ضروری و منطقی نیست.

دبیر شورای عالی حوزه افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا با ایجاد بستری مناسب برای جایگزینی شغلی این دسته از کشاورزان، جلوی مصرف بی‌رویه آب گرفته شود؛ گاهی اوقات هزینه‌ی واردات برخی اقلام کم تر از هزینه‌ی تولید آن است و اشکالی ندارد که چنین اقلامی را وارد کنیم تا منابع آب کشور حفظ شود.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم بهینه سازی نحوه‌ی استفاده‌ی آب توسط کشاورزان تصریح کرد: می‌شود در زمینه‌ی اقلام کشاورزی ضروری‌تر، از روش‌های نوین در زمینه‌ی آبیاری استفاده کرد تا با بهینه‌سازی مصرف آب، جلوی آسیب‌های ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی گرفته شود.

‌برخی از نقاط استان قم در وضعیت نارنجی قرار دارد

مسعود شفیعی صبح امروز در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری در قم عنوان کرد: زمین برخی از نقاط استان قم به علت برداشت بی رویه‌ی آب‌های زیر زمینی در خطر است.

وی اضافه کرد: نرخ نشست سالانه زمین در بعضی از نقاط اطراف شهر قم، به ۲۰ سانتی متر در سال نیز می‌رسد و در وضعیت نارنجی قرار دارد؛ اگرچه فعلا در سطح شهر قم، بحرانی در این زمینه نداریم اما موج فرونشست‌های زمین، در حال نزدیک شدن به مرکز شهر است.

رییس سازمان نقشه برداری کشور بیان کرد: خطر فرونشست‌ها در سطح ملی خطری جدی است که لزوم همکاری علما و روحانیون را در زمینه فرهنگ سازی صرفه جویی در سطح کلان و با نگاه به محدودیت‌های زیست محیطی می طلبد.

وی در باب سازمان نقشه برداری کشور گفت: این سازمان تجهیزات و ابزار دقیق اندازه گیری از قبیل کشتی، هواپیما و ماهواره‌های پیشرفته برای نقشه برداری نیاز دارد که به علت پیشرفته بودن این ابزار، به واردات ابزار خارجی نیازمند است اما حتی در این شرایط تحریم نیز، یک روز کار تعطیل نشده است و همه با جدیت در حال فعالیت و تلاش هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین