کد خبر: ۵۵۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳

ملابرادر آزاد شد

گروه طالبان تایید کرده که پاکستان، ملا عبدالغنی برادر، یکی از موسسان گروه طالبان را پس از هشت سال از زندان رها کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته ملا برادر روز گذشته چهارشنبه دوم عقرب/آبان نزد خانواده خود رسیده است.

او گفت که رهایی ملابرادر در نتیجه تفاهم سیاسی میان نمایندگان دولت آمریکا و طالبان صورت گرفته است.

زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان به تازگی از سوی دولت آمریکا به عنوان مشاور در امور روند صلح افغانستان تعیین شد. او پس از آغاز کارش با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرد و این دیدار مورد تایید سفارت آمریکا در کابل نیز قرار گرفت.

دفتر سیاسی گروه طالبان در سال ۲۰۱۳ در دوحه پایتخت قطر گشوده شد.

آقای خلیلزاد پس از سفرهایی به اسلام‌آباد، ریاض و دوحه به افغانستان آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

منابع استخباراتی پاکستان شب گذشته رهایی ملا برادر را تایید کردند اما مقام‌های دولت افغانستان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

ذبیح الله مجاهد گفته است که ملا غنی برادر پس از گذراندن زمانی طولانی در زندان، اکنون نیاز به استراحت دارد.

پیش از این در سال ۲۰۱۳ نیز یک بار خبر رهایی ملابرادر منتشر شده بود که بعدا از سوی گروه طالبان تکذیب شد.

هیچ تصویری از ملا برادر تاکنون نشر نشده است.


طالبان تائید کرده‌اند که مقام‌های این گروه با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند

ملا عبدالغنی برادر کیست؟

ملا عبدالغنی برادر، پنجاه سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس دینی پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط حکومت "امارت اسلامی طالبان" در افغانستان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکیل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

عبدالغنی برادر در سال ۱۹۶۸ در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان متولد شد. او در مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را "به پایان نرسانده است."

او به ملابرادر مشهور است و گفته می شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار، نسبت دارد. حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در همین محل زاده شده است.

در زمان حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان در زمان حکومت طالبان، او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به دست آمریکا، معاون ملا محمد عمر شد.

منابع آگاه گفته بودند که "خواهر ملابرادر همسر ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود و همسر خود او هم خواهر ملا عمر است".

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد.

مقامات افغان گفته بودند او پیش از بازداشت در حال مذاکره مخفیانه با دولت افغانستان بود و پاکستان برای تخریب جریان صلح و یا به دست گرفتن کنترل آن اقدام به بازداشت او کرد.

منبع:  بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین