کد خبر: ۵۵۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

شهری که شاد نیست

خرم آباد مرکز لرستان را می توان شهر دهها جاذبه طبیعی و تاریخی دانست، شهری با چشمه های جوشان، خیابان های نوستالژی وار با درختان جذاب و تنومند، شهری که یک رودخانه را در قلب خود در جریان دارد و هوای مطبوعش همیشه بهار را تداعی می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
قلعه فلک الافلاکش نگینی بر تپه شهر است، درختان چنارش در خیابان های مرکزی و دریاچه منحصر به فرد کیو هم که چشم اندازی دلنواز را رقم زده اند. 

اما همه اینها نمی توانند در دنیای مدرن امروز با جاذبه های مصنوعی رقابتی پایاپای داشته باشند، چراکه چشم مردمان این دوره به زیبایهای بصری مصنوعی عادت کرده و هرچند خرم آباد تمام زیبایی های طبیعی را در چنته داشته باشد اما باز هم رنگ می خواهد. 

همچنان که از سطح شهر عبور می کنی بلوار ها و زیرگذرهای رنگ پریده بسیاری خودنمایی می کنند، مبلمانی که چندان چشم نواز نیست و در کنار صدها تبلیغات زائد و دیوارنویسی های مردمی، دست به دست هم داده اند تا شهر را بی رنگ جلوه دهند.

رنگی از طیف شادابی و سرزندگی، رنگی که نشان دهد این شهر زنده است و نفس می کشد، المان های بدون سر و ته نمی خواهد و نیاز دارد دیوارهایش فارغ از هر دیوارنویسی مزاحمی به الوان مختلف درآیند. 

رنگ و محیط اطراف تاثیر بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیه افراد دارد تا جایی که روانشناسان توصیه می کنند رنگ های مورد استفاده در مکان های خاص از جمله بیمارستان ها از طیف آرامبخش باشند چراکه ذات آدمی با رنگ و پویایی سرشته شده و واکنش افراد در محیط های خالی از رنگ و هیجان چندان گرم ودلپسند نیست. 

بدون شک رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی جامعه است، از پوششی که افراد در رنگ آن دقت می کنند، تا نوع دکوراسیون منازل و محل کار، حتی نقاشی های رنگی کودکان نیز بیانگر نوع روحیه و عواطف پنهان انان است و در واقع می توان گفت رنگها احساس متفاوتی را به افراد منتقل می کنند. 

سال ها محققان مختلفی مقوله روانشناسی رنگ ها را دستمایه فعالیت خود کرده اند و با وقوف بر اهمیت موضوع کنش و واکنش میان رنگ و جامعه، تلاش کرده اند با شناخت ابعاد روحی هر رنگ، در جهت شخصیت شناسی و حتی درمان برخی بیماری ها نیز اقدام کنند. 

نیوتون اولین کسی بود که در زمینه ویژگی و ماهیت نور تحقیق کرد و توانست نور سفید را به رنگ‌های دیگر تجزیه کند، او ثابت کرد که هر کدام از رنگ‌ها دارای انرژی متفاوتی هستند و سطح انرژی هر رنگ با دیگری فرق دارد که همین کشف سبب تحقیقات گسترده در زمینه‌ی ماهیت رنگ و چگونگی انتشار انرژی آن شد. 

بدون شک رنگ‌ها انرژی دارند و بیانگر امیال روحی و ذهنی و در کسب تعادل روحی مؤثر هستند که این یعنی کمک به سلامت روانی با استفاده از طیف های رنگی. 

روانشناسی رنگ‌ها در منظر محیط های شهری موضوع بسیار مهمی است که نباید به سادگی از ان گذشت که البته این مقوله در برخی کشورها با جدیت دنبال می شود چراکه مدیران در همراهی با روانشناسان این کشورها معتقدند رنگ آمیزی و دکورآرایی محیط شهری تاثیر مهمی در جنبه های روحی از جمله کاهش جرم، افزایش اعتماد بنفس، ارتقا روحیه مشارکتی و اجتماعی و پویایی جامعه دارد. 

با توجه به ارتباط تنگاتنگ شهروندان با محیط شهری تاثیر کارکرد رنگ‌ها دوچندان می شود چراکه می توان با استفاده از رنگ با مردم ارتباط برقرار کرد. 

***محیط شهری خرم آباد شلخته است 

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان در این باره می گوید: نوع معماری منازل و مغازه های خرم آباد به ویژه در منظر بیرونی، شلخته و زمخت است که به نظر می رسد به دلایلی از جمله فقر مالی و عدم نظارت، در این خصوص کم سلیقگی شده است. 

دکتر مجتبی ترکارانی با طرح این سوال که مبلمان شهری و ترکیب بصری خرم آباد چقدر از نظر روحی و روانی اجتماعی مناسب است اظهار داشت: ما جامعه ای هستیم با شیوه معیشت خاص روستایی و عشایری وارد شهرنشینی شده ایم بنابراین نظام شهری دقیقی که دارای سلیقه، ظرافت و نظم باشد را نداریم. 

وی تصریح کرد: در خرم آباد افراد به روش های دلخواه خود مغازه یا دیوار منازل را رنگ امیزی و نماکاری می کنند و این مهم تابع قاعده خاصی نیست که این مهم منجر به پیامدهای اجتماعی می شود. 

***آشفتگی ذهنی، شادی کمتر و کاهش ذوق هنری سه پیامد اصلی بی نظمی محیط شهری 
رییس انجمن جامعه شناسی لرستان افزود: درهم ریختگی رنگ و تابلوها نوعی آشفتگی ذهنی ایجاد می کند و ذهن فرد مدام با انواع مختلف تابلو و رنگ مواجه می شود که نتیجه این امر عدم تمرکز، افزایش استرس و تنش، کاهش آستانه تحمل و عصبانیت زودهنگام است. 

ترکارانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه بسیاری از رنگ های محیط شهری معمولا شاد و دلنواز نیستند و برخی مناطق نیز اصلا رنگی ندارند شادی و نشاط جامعه کمتر شده به طوری که می توان گفت عدم نشاط اجتماعی به دلیل انتخاب رنگ هایی از طیف نه چندان شاد است. 

وی در خصوص پیامد سوم آشفتگی و بی رنگی محیط شهری گفت: شهری که مناظر بیرونی آن دارای المان های فرهنگی و هنری باشد مردم نیز رفته رفته ذوق و سواد هنری می یابند و درک هنری و بصری آن افزایش می یابد. 

وی تصریح کرد: زمانی که از رنگ و مطالب مثبت برای محیط های عمومی استفاده شود نوعی سواد بصری به مردم داده شده و فرهیختگی به جامعه تزریق می شود. 

***نبود سیاست گذاری واحد و دیدگاه مدیریتی پیر و سنتی 

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: به نظر می رسد سیاست خاصی برای تزیین و پیرایش مبلمان شهری وجود ندارد هرچند شهرداری اقدامات خوبی انجام می دهد اما به دلیل نبود برنامه های مدون و سیاست واحد، نوع رنگ آمیزی شهر در 2 خیایان مجاور هم کاملا متفاوت است و با عبور از یک محل و ورود به منطقه دیگر با پدیده تغییر رنگ ناگهانی یا بی رنگی و بی قاعدگی مواجه می شویم. 

ترکارانی با اشاره به آلودگی ها بصری در خرم آباد از جمله تابلوهای متفاوت مغازه ها، دیوار نویسی و تبلغیات نا منظم افزود: تنوع رنگ ها بدون سیاست گذاری خاص موجب آشفتگی ذهنی می شود و از طرفی چنانچه برخی مناطق داری نظم و رنگ قابل قبول باشند بلافاصله به ورود به خیابان بعدی، لذت این مبلمان زیبا محو می شود چراکه برای آن هیچگونه برنامه ریزی و طراحی صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: در مجموع محیط شهری خرم آباد شاد نیست و دلیل دیگر این امر این است که نگاه حاکم بر دید مدیران آن پیر است و برخی نگاه شاد، به روز و مثبتی به هنر ندارند که برای رفع این مساله چنانچه افراد به دلیل خاستگاه های سنتی خانوادگی ذوق هنری اندکی دارند باید از کمک دیگران استفاده کنند. 

***محدودیت مالی مجال خلاقیت نمی دهد 

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری خرم آباد معتقد است محدودیت های مالی مجالی برای خلاقیت نمی دهد و ذهن مدیران همواره بر روی درآمد و هزینه دستگاه متمرکز است. 

شاهین احمدی افزود: چنانچه بحث محیط شهری خرم آباد را با اعتبارات شهرداری و شهرهای همطراز بسنجیم باید گفت اقدامات مطلوب و در حد قابل قبول است اما در مجموع زیباسازی این شهر مطلوب نیست. 

وی با تاکید بر اینکه مقایسه خرم آباد با کلان شهرها و شهرداری هایی که درآمد چندین برابری دارند درست نیست، تصریح کرد: رسانه ها نقش مهمی در تغییر دیدگاه و قضاوت مردم دارند به این صورت که نباید با سیاه نمایی مطلق از اقدامات مثبت چشم پوشی کنند. 

وی گفت: درحالیکه میزان مشارکت شهروندان خرم آباد در پرداخت عوارض هفت درصد است چطور می شود برنامه های متنوع و کلان اجرا کرد؟ 

***تفکر حاکم بر زیباسازی بسیاری از شهرها زنانه است 

مدیرعامل سازمان فرهنگی،اجتماعی ورزشی شهرداری خرم آباد اضافه کرد: نخستین مقوله در موضوع زیباسازی، نگرش و الگوی حاکم بر تفکر افراد است که چه تعریفی از زیبا سازی دارند. 

احمدی گفت: در حال حاضر تفکر حاکم بر زیباسازی در بسیاری از شهرها زنانه است به این معنا که تصور می شود برای زیبایی محیط حتما باید المان یا مورد جدیدی به محیط اضافه کرد در حالیکه گاهی حذف زیورآلات و زوائد موجب سادگی در عین حال زیبایی می شود. 

وی افزود: المان های بسیاری وجود دارد که با حذف ان شهر زیباتر خواهد شد همچنین تغییر جانمایی برخی خدمات از جمله پل هوایی چهارراه بیمارستان موجب بهبود محیط شهری می شود چراکه این پل برای دسترسی به اورژانس ایجاد شده اما هم اکنون که ورودی اورژانس به خیابان دیگری منتقل شده، وجود این پل در چهاراه و پیاده روی کم عرض چندان زیبا نیست. 

***جریمه و حبس برای دیوارنویسان/ جمع آوری داربست ها تبریک و تسلیت 

احمدی بیان کرد: بر اساس ماده 92 قانون شهرداری دیوارنویسی جریمه و حتی حبس دارد و غیرقانونی است که اقدامات مطلوبی با همکاری دادستان در این خصوص انجام شده است. 

وی گفت: امحا دیوار نویسی ها در مقطعی انجام شده وتاکنون نیز چندین پرونده در ایبن راستا نفتوح مانده که چنانچه متخلفان نسبت به امحا اقدام نکنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 

وی داربست های ویزه تبریک و تسلیت اموات جمع اوری می شود و از نهادهای اداری و دستگاهی نیز درخواست می شود نسبت به این مهم حساس باشند و با رعایت قانون، برای جامعه الگو باشند. 
وی با اشاره به تعدد بنرهای تاریخ مصرف گذشته در خرم آباد افزود: هفته گذشته هنرمندان نقاش را به شهرداری دعوت کردیم تا در خصوص محیط شهری و شهرآرایی ایام نوروز همفکری شود که قرار شد پس از این مهم، نقاشی و طراحی المان های شهری برای سال 98 نیز در دستور کار قرار گیرد. 

***نبود اعتبار متهم ردیف اول 

مدیرعامل سازمان سیم و مناظر شهری شهرداری نیز گفت: خرم آباد شهر زیبایی است که درحوزه فضای سبز آن اقدامات مطلوبی انجام شده اما بهبود و ارتقا مبلمان شهری آن نیازمند اعتبار است. 

هدایت دالوند افزود: نباید زیباسازی خرم آباد را با شهرهای ثروتنمندی همچون تبریز و مشهد مقایسه کرد اما بدون شک در قیاس با شهرهای هم رده خود، همیشه موفق بوده است. 

وی تصریح کرد: 10 میلیارد ریال برای زیباسازی از جمله نصب چراغ برق، وسایل بازی، مبلمان شهری، نقاشی، رنگ آمیزی و آب نما مصوب شده که تاکنون تخصیص نیافته است. 

وی در خصوص زیرگذرهای خرم آباد نیز اظهار داشت: این گذرگاه نیازمند تجدید طراحی و رنگ امیزی هستند که تلاش می شود تا نوروز امسال تحولات مثبتی در حوزه محیط شهری رقم بخورد. 

به نظر می رسد نبود منابع مالی، عدم ارائه طرح و ایده های خلاقانه، دیوارنویسی ها وتابلوهای تبلیغاتی مغازه ها مهمترین دلایل آشفتگی محیطی شهر خرم آباد هستند که دو مورد پایانی نیازمند فرهنگ سازی و توجه ویژه شهروندان هب محیط پیرامون است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
بقیه شهرهای ایران شادند؟!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین