کد خبر: ۵۵۳۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶

موثرترین راه ریشه‌کنی هپاتیت

سازمان جهانی بهداشت آموزش به مردم و اجتماع را اولین و موثرترین راه ریشه‌کنی هپاتیت برشمرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 همه‌ ما زمانی که نام هپاتیت یا ایدز به گوشمان می‌خورد، تنمان می‌لرزد و دیگر امیدی برای زندگی‌ کردن باقی نمی‌گذاریم بی‌خبر آنکه شاید امید مهم‌ترین مؤلفه برای غلبه بر این بیماری‌هاست. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ هپاتیت B یک عفونت کبدی خطرناک ناشی از ویروس هپاتیت B) HBV) است. در برخی بیماران، عفونت هپاتیت B مزمن شده و منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز می‌شود. سیروز کبدی بیماری است که باعث زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی می‌شود. این نوع هپاتیت به انواع حاد و مزمن تقسیم می شود.

هپاتیت C از طریق خون آلوده (معمولا توسط استفاده مشترک از سوزن آلوده برای تزریق مواد مخدر) منتقل می‌شود. هر دو هپاتیت B و C از طریق تماس با خون فرد آلوده می‌تواند منتقل شود. در خصوص کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان، افراد پرخطر و اقداماتی برای پیشگیری طی حدود 26 سال اخیر انجام شده است.

ویروس HTLV1 که نام کامل آن، ویروس لنفوسیت T انسان است، یکی از اعضای خانواده رترو ویروس‌ها است. رترو ویروس‌ها خانواده‌ای متشکل از تعداد زیادی ویروس در مهره داران است که ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارد. عفونت با بعضی از آن‌ها در کسر بزرگی از افراد آلوده در سراسر عمر بیماری آشکاری ایجاد نمی‌کند. مثلا ویروسی مانند HTLV-1 فقط در حدود 5-1درصد از افراد آلوده آن هم در مدت بسیار طولانی(30-20سال) ممکن است بیماری های‌وابسته ایجاد کند.

HIV و ایدز در بسیاری از مواقع به جای یکدیگر برای توصیف یک بیماری بکار برده می‌شوند، در حالی که HIV  یک ویروس است که می‌تواند منجر به بیماری به نام ایدز شود. HIV  یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند ، سیستم ایمنی، با عفونت ها مبارزه می‌کند. عفونت درمان نشده HIV، سلول‌های cd4 را می‌کشد، سلول‌های cd4 نوعی از سلول‌های ایمنی به نام سلول T هستند، با گذشت زمان، سلول‌های HIV بیشتر سلول‌های cd4 را می کشد. بدین طریق بیشتر احتمال دارد که بدن انواع مختلفی از عفونت‌ها و سرطان‌ها را بگیرد.

در حاشیه همایش تخصصی عفونت‌های منتقله از خون، جهاددانشگاهی مشهد و دانشگاه علوم‌پزشکی کمپینی برای ارتقا سطح اطلاعات مردم در شهر مشهد با محوریت سه عفونت HTLV1، HIV و هپاتیت B و C تشکیل شد.  

حسین سلطانیان، مسئول کمیته دانشجویی همایش عفونت‌های منتقله از خون در رابطه با این همایش و کمپین دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اولین همایش ملی عفونت‌های منتقله از خون در تاریخ 2 تا 4 آبان به میزبانی جهاددانشگاهی و همکاری دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد، شبکه هپاتیت ایران و سازمان انتقال خون در مشهد برگزار شد.

وی افزود: رویکرد اصلی این همایش ایدز، هپاتیت و HTLV1 بود، در کنار بخش اصلی این همایش یک کمیته دانشجویی را تشکیل دادیم که این کمیته از بخش‌های متنوعی تشکیل می‌‌شود.

سلطانیان بیان کرد: ما در این کمیته یک بخش کمپین دانشجویی، مسابقه چالش ایده‌ها و کنفرانس دانشجویی را داشتیم. ما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، دوم و سوم آبان مسابقات Idea Challenge را با حضور دانشجویان سراسر کشور و با کمک اساتید هیات‌ علمی از جمله دکتر علویان رئیس سازمان هپاتیت کشور و سایر اعضای هیات علمی که در رشته‌های تخصصی خودشان مطرح هستند، برگزار شد.

 مسئول کمیته دانشجویی همایش عفونت‌های منتقله افزود: ما در روز پنجشنبه یک کمپین دانشجویی را در سطح شهر داشتیم.  با تمرکز بر روی دو نقطه از شهر، پارک ملت و پارک رسالت، با استفاده از دانشجویان دانشگاه علوم‎‌پزشکی مشهد این کمپین را برگزار کردیم.

سلطانیان خاطرنشان کرد: هدف اصلی این کمپین اطلاع‌رسانی عمومی به مردم و آموزش با محوریت اصلی بیماری‌های منتقله از خون از جمله HTLV1، HIV و هپاتیت B و C است. در رابطه با کمپین‌های دانشجویی، این سومین کمپینی بود که به میزبانی جهاددانشگاهی و کمپینی که این سازمان متولی آن است برگزار کردیم. ما در سال‌های گذشته هم هم‌زمان با هفته جهانی هپاتیت این کمپین را برگزار کردیم و امسال هم در سطح شهر فعالیت کرده‌ایم.

مسئول کمیته دانشجویی همایش عفونت‌های منتقله از خون تاکید کرد: نکته اصلی که ما در قسمت‌های این کمیته دانشجویی دنبال می‌کنیم، این است که به عموم مردم این تاکید را داشته باشیم که عفونت‌ها و مسائل اجتماعی که وجود دارد با کمک خود مردم قابل حل است و این مسئله در این حوزه بسیار مهم است که باید مردم در قدم اول نسبت به این بیماری‌ها و عفونت‌ها آگاه شوند تا بتوانیم این مشکلات را ریشه‌کن کنیم.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت درمورد ریشه‌کنی بیماری هپاتیت گفته است که اولین و موثرترین راه آموزش است و اینکه به عموم مردم، ورای تمام محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی که وجود دارد این مسائل را مستقیما آموزش دهیم که راه‌های پیشگیری از این عفونت‌ها چیست که بتوانیم با خودشان این مشکلات را حل کنیم.

سلطانیان با بیان اینکه از اول آبان ما با توجه به هفته اطلاع‌رسانی  هپاتیت در کنار این همایش کارمان را شروع کردیم و این کار ادامه‌دار خواهد بود، ادامه داد:  برنامه داریم که این کار را گسترده‌تر کنیم و امروز ما با دانشجویان دانشگاه‌های مشهد شبکه همکاری خوبی را تشکیل داده‌ایم و در اولویت‌های ما است که بتوانیم اطلاع‌رسانی‌ها را در حاشیه شهر داشته‌باشیم، افرادی که از لحاظ امکانات اطلاع‌رسانی ضعف بیشتری دارند و بتوانیم پوشش خیلی خوبی را داشته باشیم.

مسئول کمیته دانشجویی همایش عفونت‌های منتقله از خون اظهار کرد: لازم به ذکر است که در این برنامه ما از کمک شایان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد استفاده می‌کنیم، هم به ما کمک می‌کنند و هم ما از آن‌ها ایده می‌گیریم.

در ادامه به دیدار یاسمن فضلی، مسئول کمپین هپاتیت B و C  در پارک ملت رفتیم. وی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: این کمپین هپاتیت در پارک ملت است که در حاشیه همایش تخصصی در حال برگزاری است، فقط فاز هپاتیت کمپین در پارک ملت انجام می‌شود، در مورد HIV و HTLV1هم  در پارک رسالت در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در پارک ملت مراجعین ما یک فرم پر می‌کنند و افرادی که تاکنون واکسن نزده باشند و این عامل خطر را داشته‌باشند، به مراکز بهداشت ارجاع داده می‌شوند که به صورت رایگان واکسن زده می‌شوند و اگر هم واکسن زده باشند و عامل خطر را داشته‌باشند باید هر چند وقت یکبار تیتر آنتی بادی بدهند و این اطلاعات را به مردم می‌دهیم.

مسئول کمپین هپاتیتB و C گفت: در حاشیه همایش برگزار شده، یک روز را به این کمپین اختصاص دادیم. ساعت ۱۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۴ تا ۱۷:۳۰ روز ۵ آبان این کمپین در سطح شهر در دو پارک ملت و رسالت درحال برگزاری است.

فضلی خاطرنشان کرد: استقبال مردم از صبح بسیار زیاد بوده و حتی بسیاری از مردم از هپاتیت اطلاعاتی نداشتند و فکر می‌کردند همان ایدز است که اطلاعات تکمیلی به آن‌ها داده شد و فرم‌هایی را هم برای مراجعه به مراکز بهداشت پر کردند. برگزار کننده این همایش جهاددانشگاهی  و دانشگاه علوم‌ پزشکی است که بخش کمپین ابن برنامه را هم انجمن علمی دانشجویان مشهد برعهده دارند.

وی اظهار کرد: تمام دانشجویانی که در این کمپین حضور دارند، جلسه توجیهی داشته‌اند و در مورد این بیماری اطلاعات کاملی را کسب کرده‌اند.

تعداد دیگری از دانشجویان در پارک رسالت بودند که به دیدار آن‌ها هم رفتیم. در این بین شهرزاد توکلی، مسئول کمپین HTLV1و HIV در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این کمپین در مورد بیماری‌های شایع در مشهد است و کمیته ما هر سال یک تا دو برنامه در این زمینه دارد که در تابستان هم یک کمپین برگزار کردیم که علاوه بر اطلاع‌رسانی جنبه غربال‌گری هم داشت که اندازه‌گیری فشار خون، تست دیابت و تست‌های مختلفی را داشتیم.

وی افزود:  امسال در فصل پاییز با همکاری جهاددانشگاهی مشهد کمپینی در مورد سه بیماری HTLV1، HIV و هپاتیت B و C داشته‌ایم. در پارک رسالت، دو بیماری HTLV1و HIV در دو قسمت به مردم توضیح می‌دهند، به عنوان سرگرمی هم ما پازلی را داریم، افرادی که به ما مراجعه می‌کنند آن را تکمیل می‌کنند که در آخر یک شعار در مورد بیماری HIV شکل می‌گیرد.

مسئول کمپین HTLV1 و HIV در پارک رسالت تصریح کرد: در اینجا یک سری از افراد انتظامات هستند که در سراسر پارک پخش می‌شوند و مردم را به این سمت هدایت می‌کنند که در مورد کمپین و این بیماری‌ها اطلاعات کسب کنند. استقبال مردم تقریبا خوب بوده‌ است و اطلاعات خوبی را از ما گرفته‌اند. کادر ما از دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد و دیگر استان‌ها است. از حدود 150 نفر توانستیم یک تیم 50 نفره را انتخاب کنیم تا این کمپین شکل گیرد.

توکلی به بیان اینکه «HTLV1 بیشتر شیوعش در استان خودمان خراسان و به خصوص شهرهایی مانند نیشابور، فریمان و اطراف آن‌ها است»، ادامه داد: HTLV1به طور کلی بیماری خطرناکی نیست و ممکن است فرد مبتلا باشد و تا آخر عمر هیچ مشکلی پیدا نکند، اما در 2 تا 5 درصد از افراد ممکن است علامت‌دار شود و دو حالت خودش را نشان می‌دهد که ممکن است منجر به سرطان خون شود و یا فرد را فلج کند که این در افراد معدودی اتفاق می‌افتد. اما این احتمال وجود دارد و این درصد در جمعیتی مانند مشهد، رقم زیادی است.

وی تاکید کرد: HIV از طریق روابط پرخطر انجام می‌شود که این تنها راه انتقال نیست، این بیماری علاوه بر راه‌هایی که به صورت معمول اتفاق می‌افتد به طور مثال اگر در دندان‌پزشکی هم از تجهیزات استریل استفاده نکنند، به دلیل اینکه رشته‌ای است که با خون در ارتباط است ممکن است باعث انتقال ایدز شود. در مورد آرایشگری هم اگر فردی صورتش را اصلاح کرده باشد و فرد قبلی مبتلا به - HTLV1راه انتقال مانند ایدز است- و یا HIV بوده ممکن است با استفاده از وسایل فرد قبل او هم مبتلا شود.

مسئول کمپین HTLV1 و HIV در پارک رسالت با اشاره به اینکه اگر فردی متقاضی تست HIV باشد، گفت:  در مراکز بهداشت به صورت رایگان این کار انجام می‌شود و اگر مبتلا هم باشد، درمان فرد به صورت کاملا رایگان انجام می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین