کد خبر: ۵۵۳۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷

تهدیدی برای تهران و ۲۵ درصد جمعیت کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: خشک شدن شدن دریاچه نمک می‌تواند پایتخت و ۲۵ درصد جمعیت کشور را با تهدید گرد و غبار نمکی مواجه کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سید رضا موسوی مشکینی با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در سخنانی اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل و ضرورت اجرایی شدن این اصل حساس و حیاتی در سطحی فراگیر و گسترده در کشورمان بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان قم به لحاظ قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور و همچنین با توجه به جایگاه سیاسی و اجتماعی، همواره در معرض تهدیدات زیستی طبیعی و انسان ساز قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهدیدات زیستی و کاهش آسیب های محتمل در برابر آن، همه دستگاههای اجرایی تکالیفی برعهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یکی از مهمترین تهدیدات زیستی این استان را پدیده گرد و غبار دانست و گفت: خشکسالی، قطع حقابه ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، کانون های ایجاد گرد و غبار در مرکز کشور به ویژه در دریاچه نمک و دشت مسیله را به شدت گسترش داده است.

وی با بیان اینکه خشک شدن شدن دریاچه نمک می‌تواند پایتخت و ۲۵ درصد جمعیت کشور را با تهدید گرد و غبار نمکی مواجه کند، گفت: برای احیای دریاچه نمک و پیشگیری از این تهدید بالقوه، مسؤولان ملی و استانی باید هرچه سریعتر برنامه ریزی و اقدامات جدی داشته باشند.

موسوی یکی دیگر از تهدیدات زیستی استان قم را که در سالهای گذشته بسیار بروز و ظهور داشته است، آنفولانزای پرندگان عنوان کرد و افزود: همه ساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان، این بیماری مرغداری های قم و برخی استانها را درگیر می کند که در این رابطه دستگاههای اجرایی تا کنون اقدامات مناسبی انجام داده اند.

وی همچنین با اشاره به امکان شیوع طاعون نشخوارکنندگان و هاری در میان حیات وحش، نسبت به مراقبت و هوشیاری در برابر این تهدیدات تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه حیات وحش باید به آن توجه داشته باشیم، حضور گونه های جدید و مهاجم در طبیعت است که متأسفانه در سالهای اخیر تا حدودی شاهد آن بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به همکاری و مشارکت دستگاههای اجرایی به ویژه اداره کل دامپزشکی استان، تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز اینگونه تهدیدات، همه ساله واکسیناسیون دام های اهلی به ویژه در روستاهای مجاور مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان قم به خوبی انجام می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین