آفتابنیوز : بانک ملی ایران در اطلاعیهای با عنوان ناگفتههای ارز زائرین اربعین حسینی(ع) نوشت:
ضمن عرض تسلیت بهمناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و با آرزوی قبولی زیارت زائرین محترم اباعبدالله الحسین(ع) نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی بهعرض ملت شریف ایران و دوستداران اهلبیت(ع) میرساند:
1 ــ بانک ملی ایران بهپشتوانه تجربه و تخصص خود هرساله ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی، عتبات عالیات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بهصورت حرفهای و تخصصی عرضه مینماید.
2 ــ امسال نیز کمافیالسابق عهدهدار این مسئولیت خطیر گردید لکن بهسبب عدم همکاری و همراهی بانک مرکزی عراق، امکان انتقال دینارهای بانک مرکزی کشورمان از عراق به داخل کشور میسر نگردید و بهناچار باید ارز زائرین معزز در داخل خاک عراق به ایشان عرضه میشد.
یادآوری این نکته مهم ضروری است که با این تصمیم مهم دولت (پرداخت دینار به زائرین)، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که بهجهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست میدادند.
3 ــ قبول مسئولیت مذکور توسط بانک ملی ایران و عدم همکاری بانک مرکزی عراق در شرایطی رخ داد که حدود یکصد هزار نفر از زائرین گرامی وارد خاک عراق شده بودند، بنابراین بدون فوت وقت بهمنظور دایر نمودن 250 باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمین، نجف، کربلا، مناطق مرزی مهران و شلمچه با یک شرکت پیمانکار عراقی قراردادی منعقد شد. معالاسف در روز اول و دوم شروع پروژه شرایط نامساعد جوی ــ طوفان و بارندگیهای شدید در منطقه مرزی مهران، امکان حمل کانکسها و دایر نمودن باجهها را مختل نمود. اما در دیگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملی به آن مناطق ایجاد باجهها سرعت گرفت.
4 ــ ساعاتی از دایر شدن باجههای تحویل ارز نگذشته بود که بانک مرکزی عراق و نیروهای امنیتی کشور مذکور، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت مسائل امنیتی بیش از 200 باجه بانک ملی از جمله باجههای مستقر در فرودگاه نجف را تعطیل نمودند.
در این مقطع بود که در یک کشور بیگانه با مشکلات پیدرپی از این دست مواجه گشتیم و البته باید به مشکلات مذکور، قطعیهای مکرر و طولانیمدت برق و اینترنت که ناشی از ضعف در زیرساختهای عراق میباشد و البته لازمه فعالیت باجههای بانکی است را اضافه نمود.
موارد فوق موجب گردید که زائرین محترم حسینی برای ساعاتی با صفهای طولانی و معطلی مواجه گشتند که البته وظیفه خود دانستیم در همان روز و طی اطلاعیهای بهجهت مشکلات ناخواسته و پیشآمده، از این عزیزان عذرخواهی نماییم.
همزمان با اعزام بیش از 500 نفر از کارکنان بانک ملی ایران اعم از کارمندان، مدیران، معاونین و اعضای هیئت مدیره از طریق زمینی و هوایی، بهدنبال تعیین مکانهای جدید بوده و با همکاری تعدادی از نهادها، ساختمانهایی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و چون برخی از آن ساختمانها در شأن زائرین محترم و بانک ملی ایران نبود، بهسرعت از مدار سرویسدهی خارج شد.
بههرحال، پس از سی ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادی برگشت و توانستیم یکی پس از دیگری به این مشکلات فائق آییم و سرویسدهی بهصورت شبانهروزی و بدون وقفه و کمترین زمان معطلی برای زائرین محترم صورت گرفت، (تصاویر شرایط عادی پرداخت ارز از روز سوم در رسانهها منتشر گردید).
5 ــ مطابق اعلام بانک مرکزی ج.ا.ا. پرداخت ارز تا یازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاریخ اگر زائرین محترمی که به هر دلیلی نخواسته و یا نتوانستهاند ارز مربوطه را دریافت کنند، بانک ملی ایران متعهد است عین مبلغ واریزی بههمراه "کمکهزینه سفر زیارتی" را به حسابشان مسترد نماید.
6 ــ البته از برخی رسانهها که بدون عنایت به مشکلات عظیم پیشگفته بیمحابا و غیرمنصفانه علیه بانک ملی ایران و کارکنان شریف آن که بدون هیچ منت و انتفاعی در سختترین شرایط به عاشقان حسینی خدمت صادقانه ارائه میدادند مطالبی بهدور از انصاف و بعضاً وارونه انتشار دادهاند گلایهمند هستیم.
و از آن دسته از رسانهها که صادقانه، منصفانه و بدون هیچ خط و رسم سیاسی، واقعیتها را منعکس و روانی انجام امور در باجههای بانک ملی ایران را به زائرین اطلاعرسانی نمودند تشکر و قدردانی مینماییم.
7 ــ لازم میدانیم از پشتیبانی و حمایت دولت محترم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی و ناظر امور زائرین، ستاد اربعین مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگریهای نجف و کربلا، استانداریهای خوزستان و ایلام و فرمانداریهای تابعه تشکر و قدردانی نماییم.
در پایان و یک بار دیگر از آن دسته از زائرین گرانقدری که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهی بهعمل میآوریم.
تسنیم