کد خبر: ۵۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷

توضیح درباره ازدحام زائرین در پایانه مهران و نرخ کرایه

مدیرکل تعزیرات استان ایلام گفت: در حال حاضر ازدحام زائرین در پایانه مهران کاهش یافته و کمبود برطرف شده و کرایه روند کاهشی پیدا کرده و در حال حاضر توافقی بین زائرین و رانندگان اتوبوس انجام می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نعمت‌الله بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص گشت مشترک روز گذشته سازمان تعزیرات در مهران و نظارت بر بازگشت زائرین اربعین در این استان اظهار کرد: گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان ایلام از سه روز پیش به صورت شبانه‌روزی در پایانه اصلی بازگشت زوار که پایانه "برکت" مهران است دایر شده و به صورت کاملاً‌شبانه‌روزی در آنجا مستقر هستیم.

وی افزود: بیشترین مشکل مطرح در این خصوص، مشکل ازدحام بیش از حد زوار بود چون زواری که مقصد برگشت آنها مرزهای شلمچه و چزابه تعین شده بود به دلیل نزدیک بودن مرز مهران از مبدأ کربلا و نجف سوار اولین ماشین‌هایی که مقصدشان مهران بود شدند و همه به پایانه برکت مراجعه کردند. این اقدام حتی از سوی زوار استان‌هایی که برای آنها طبق تقسیم‌بندی ستاد اربعین و سازمان حمل و نقل پایانه‌ها مرز مهران پیش‌بینی نشده صورت گرفت که به این دلیل با حجم زیادی از مسافر در پایانه برکت مواجه شدیم.

مدیرکل تعزیرات استان ایلام خاطرنشان کرد: در این ارتباط اتوبوس‌ها را از سراسر کشور فراخوان کردیم که طبیعتاً‌ رسیدن اتوبوس‌ها به پایانه و سوار کردن مسافران مقداری زمان برد و این مسأله موجب ایجاد ازدحام مسافران شد.

وی افزود: مسئولین ستاد اربعین و استاندار ایلام بارها به زوار اطلاع‌رسانی کرده بودند که به مرزی که برای آنها تصویب شده برگردند.

بیرانوند در مورد دلیل افزایش قیمت کرایه بازگشت اتوبوس‌ها اظهار کرد: با توجه به آخرین نظارت طی چند ساعت گذشته در داخل پایانه‌ها و در طول پلیس‌راه‌های مسیر، ما به اتوبوس‌ها و مسافرین مراجعه کردیم و از آنها سوال کردیم که اعلام کردند افزایش قیمتی که بتوان گفت افزایش سرسام‌آور یا اختلاف فاحشی باشد وجود نداشت.

وی افزود: به طور مثال در مسیری که قیمت آن ۹۶ هزارتومان با اتوبوس معمولی از مهران به تهران بوده شاید مسافران با توافق ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کرده باشند که این اختلاف ۴۰۰۰ تومان است که این مسأله هم برای حرکت سریع‌تر اتوبوس‌ها بوده است و اختلاف قیمتی در حد دو، سه برابر غیرمعمول و غیرمنطقی وجود نداشت.

مدیرکل تعزیرات استان ایلام با اشاره به اینکه دو مطلب اصلی این اختلاف‌ها را حادث می‌کرد،‌ توضیح داد: یک مسأله این است که به خاطر اینکه اتوبوس‌هایی که می‌آیند مسافران را برگردانند بر اساس "مصوبات قانونی" دوسر کرایه را از مسافر دریافت می‌کنند یعنی اگر اتوبوسی که به طور مثال از اردبیل فرخوان شده، چون مسافری ندارد و خالی به سمت مهران می‌آید که زائر را از مهران ببرد، کرایه دوسر دریافت می‌کند که این مسأله طبق مصوبه ستاد اربعین و سازمان پایانه‌ها است.

بیرانوند اضافه کرد: حال بعضی از زوار که با این مسأله مواجه می‌شوند در صورتی که این موضوع پیش از این اطلاع‌رسانی هم شده، سوال می‌کنند که چرا با کرایه ۱۰۰ هزار تومان آمده‌اند و حال باید کرایه ۱۸۰‌ هزار تومان پرداخت کنند.

وی دلیل دیگر برخی تنوع قیمت را ناآگاهی مسافر از این جهت دانست که سه نوع اتوبوس وجود دارد و گفت: در حال حاضر اتوبوس معمولی، وی‌آی‌پی ۲۵ نفره و اتوبوس وی‌آی‌پی ۳۲ نفره هستند که بر این اساس سه قیمت ۹۶، ۱۶۰ و ۱۳۰ هزار تومان اعلام می‌شود که زائرین احساس می‌کنند که سه‌گانگی در قیمت وجود دارد، اما این مسأله بر اساس تفاوت نرخ هر یک از نوع این اتوبوس‌هاست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ایلام اعلام کرد: گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت، سازمان راهداری و حمل و نقل و پایانه‌ها تا برگشت آخرین زائر در خود پایانه، خروجی مهران و سطح شهر پراکنده و مستقر هستند و بر امر برگشت و رعایت نرخ‌های قانونی نظارت می‌کنند.

بیرانوند افزود: سه روز در شهر مهران مستقر بودیم و گشت‌ها را نظارت می‌کردیم که افزایش قیمت فاحشی نداشتیم.

وی گفت:‌ در آخرین خبر که مربوط به دو ساعت قبل می‌باشد ازدحام زائرین در پایانه کاهش یافته و کمبود برطرف شده و اتفاقاً کرایه امروز و در این ساعت روند کاهشی پیدا کرده و در حال حاضر توافق بین زائرین و رانندگان اتوبوس انجام می‌شود که این روند به سمت کاهشی حرکت می‌کند.

بیرانوند در پایان گفت: طی دو شب گذشته ازدحام وجود داشت که این ازدحام کمبودی را از حیث اتوبوس به وجود آورد و بر این اساس ستاد اربعین استان سریعاً‌ شرایط اسکان از قبیل مواد غذایی و گرمایشی را برای زائرین فراهم کرد تا اتوبوس‌هایی که از ۳۰ استان فراخوان شده بودند رسیده و وارد پایانه شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین