کد خبر: ۵۵۴۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳

شرایط پناهندگی آمریکا سخت‌تر می‌شود

دونالد ترامپ برای جلب آراء جمهوری‌خواهان آمریکا در آستانه دور جدید انتخابات کنگره، باز هم به مسائل نژادی تکیه کرده و این بار گفته که دولت فقط پرونده پناهجویانی را که به صورت قانونی وارد آمریکا شده باشند، بررسی خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه ۱۱ آبان اعلام کرد که دولتش در آینده نزدیک، فقط درخواست پناهندگی کسانی را که از مبادی قانونی وارد کشورش شده‌اند بررسی خواهد کرد؛ این سخنان ۴ روز پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره مطرح شده است.

در این انتخابات تکلیف احزاب اکثریت و اقلیت بعدی کنگره و همچنین تکلیف فرمانداران بعدی ایالت‌ها مشخص خواهد شد. در همین روزهای باقی‌مانده، یکی از دل‌مشغولی‌های مردم آمریکا که ترامپ سعی در تأثیرگذاری بر آن دارد، کاروان هزاران‌نفری مردمان کشورهای آشوب‌زده آمریکای لاتین است که این روزها به مکزیک رسیده و پای پیاده در راه آمریکا است. تعداد دقیق‌تر افراد این کاروان، بین ۲۸۰۰ تا ۳ هزار نفر اعلام شده است.

ترامپ با اشاره مستقیم به شرط دولتش برای بررسی تقاضای پناهندگی این افراد گفت: «مهاجران خواهان دریافت پناهندگی باید خود را به صورت قانونی در مبادی ورودی کشور معرفی کنند. آن قانون‌شکنانی که بصورت غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند، دیگر نمی‌توانند بر پایه ادعاهای بی‌ارزش‌شان، وارد روند خودکار اخذ پناهندگی شوند.»

ترامپ در جمع خبرنگاران گفت که برای اجرایی شدن تهدید جدیدش، به زودی یک فرمان اجرایی امضاء خواهد کرد. پیش از این گفته شده بود که رئیس‌جمهور آمریکا به زودی یک فرمان اجرایی برای لغو حق شهروندی بر اساس تولد در خاک آمریکا را امضاء خواهد کرد.

در صورت امضاء این فرمان اجرایی و اجرایی شدن آن، دیگر فرزندان مهاجران غیرقانونی صرفاً به خاطر تولد در خاک آمریکا، شهروند آمریکا محسوب نخواهند شد.

این فرمان اجرایی البته در مسیر اجرا با موانعی روبرو خواهد بود؛ بزرگ‌ترین مانع، متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا است. بر اساس این متمم که پس از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد «به همه افرادی که در خاک آمریکا به دنیا آمده‌اند» باید حق شهروندی اعطاء شود. این متمم البته برای دادن اطمینان به سیاه‌پوستان از وضعیت شهروندی‌شان تصویب شده بود.

سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام» گفته که برای رفع این مانع قانونی، طرحی قانونی برای تصویب به سنا پیشنهاد خواهد داد.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین