کد خبر: ۵۵۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

اردوغان: الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس‌جمهور ترکیه الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را غیرقانونی خواند و تأکید کرد آنکارا این اقدام را به رسمیت نمی‌شناسد.
آفتاب‌‌نیوز :
رجب طیب اردوغان اعلام کرد الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را غیرقانونی می‌داند.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «پترو پروشنکو» همتای اوکراینی خود، در استانبول با بیان اینکه دو طرف درباره طیفی از مسائل منطقه‌ای با هم گفتگو کرده‌اند افزود آنکارا قویاً از یکپارچکی سیاسی، سرزمینی و حاکمیتی اوکراین حمایت می‌کند.

اردوغان ضمن ابراز امیدواری درباره حل‌وفصل سریع تنش در شرق اوکراین و منطقه دنباس، تأکید کرد «ما بارها تأکید کردیم که الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه (به روسیه) را به رسمیت نمی‌شناسیم».

فوریه سال ۲۰۱۴ در پی برکناری «ویکتور یانوکوویچ» از ریاست جمهوری اوکراین، کریمه و سباستوپول در شرق اوکراین که بیشتر ساکنان آن را روس زبان‌ها تشکیل می‌دهند پس از برگزاری همه پرسی، استقلال این مناطق را از اوکراین و الحاق مجدد آنها را به روسیه اعلام کردند. اما کشور‌های غربی و دولت اوکراین این همه پرسی را رد و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را محکوم کردند.

با آغاز بحران اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا با ادعای مداخله روسیه در اوکراین، تحریم‌هایی ضد مسئولان سیاسی و اقتصادی روسیه و شرکت‌های این کشور اعمال کردند و  مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه واردات محصولات غذایی و کشاورزی را از این کشور‌ها ممنوع کرد.

شبه جزیره کریمه در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق به لحاظ اداری از روسیه جدا و به اوکراین واگذار شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین