کد خبر: ۵۵۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۷

اوکراین هم از تحریم ایران حمایت کرد!

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری روسی ریانوویستی در اعلامیه وزارت خارجه اوکراین با اشاره به اینکه تهران باید شرایطی مهیا کند تا آژانش عدم وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده یا نبود فعالیت‌های مربوط به تولید آنها را تائید کند آمده است: «اوکراین به عنوان یکی از اعضای قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و کشوری که پروتکل الحاقی را امضا نموده بر این تکیه دارد که همه کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند». 

در ادامه این اعلامیه آمده است: «در عین حال هر کشوری از جمله ایران به هنگام احقاق این حق، باید پایبند به تعهدات مربوطه در زمینه منع گسترش سلاح هسته‌ای با هدف جلوگیری از استفاده مواد هسته‌ای برای دستیابی به اهدافی که با حوقق بین‌الملل مغایرت دارند، باشد».
اعلام حمایت اوکراین از تحریم‌های شورای امنیت بعد از آن صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل شنبه گذشته قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تصویب کرد. شورای امنیت سازمان ملل در این قطعنامه بر اساس ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تاکید کرده است که ایران «باید» همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را به حالت تعلیق درآورد. «تعلیق همه پروژه‌های مربوط به آب سنگین از جمله ساخت رآكتور تحقیقاتی آب سنگین» نیز از دیگر درخواست‌های شورای امنیت است که باید بی‌درنگ و به گونه‌ای که از سوی دیدبان هسته‌ای سازمان ملل قابل تایید باشد، معلق شود.
در این قطعنامه همچنین تاکید شده؛ همه كشورها بایستی اقدامات لازم را برای جلوگیری از تهیه، فروش و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم همه اقلام، مواد، تجهیزات، كالاها و فناوری‌هایی كه می‌تواند به برنامه‌های موشك بالستیك و هسته‌ای ایران كمك كند از سرزمین‌هایشان انجام دهند.
شورای امنیت همچنین با هدف افزایش فشار بر تهران از «همه كشورها» خواسته است «سرمایه‌ها و دارایی‌هایی كه در سرزمین‌هایشان است و تحت مالكیت افراد یا نهادهای اعلام شده ایرانی قرار دارد» را مسدود كنند. همچنین از «همه كشورها» خواسته شده «در پذیرش دانشجویان خاص یا آموزش اتباع ایرانی در زمینه فعالیت‌های حساس هسته‌ای ایران و تولید سیستم‌های پرتاب تسلیحات هسته‌ای»خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین