کد خبر: ۵۵۵۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۰

فرار از ملاقات بزرگ

آفتاب‌‌نیوز : اما اعتراض سرمربی استقلال به اینكه بازی به تعویق افتاده شیراز مثل دو بازی دیگر مرحله یك شانزدهم نهایی در تعطیلات میان فصل در یكی از دو تاریخ 22 یا 24 دی برگزار شود، این ظن را به وجود آورد كه استقلال از جنگ تقدیر بزرگتری می‌گریزد و این تقدیر نه رویارویی با مرصاد شجاع‌دل یا حتی مواجهه با بی‌برنامگی در اردوی از پیش تعیین شده كیش كه معركه‌ای است به نام داربی كه تیم مرفاوی باید در صورت بازگشت پیروزمندانه از شیراز با استرس ناشی از آن نیم فصل دوم را آغاز كند. 

یك مقام آگاه در باشگاه می‌گوید كه استقلال قصد فرار از پرسپولیس را ندارد ولی نمی‌خواهد با این مسئله احساسی برخورد كند. استقلال داربی رفت این فصل را به پرسپولیس باخته است و سابقه خوبی هم در داربی‌های جام حذفی ندارد بنابراین طبیعی است كه كادر فنی باشگاه به فكر طی كردن یك مسیر بی‌دغدغه در نیم‌فصل‌دوم لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا باشد. 

با اینكه دیروز از كادر فنی گرفته تا مسئولان باشگاه هر كدام به نحوی بر حضور قدرتمندانه استقلال در جام حذفی صحه گذاشتند اما سابقه استقلال در كنار كشیدن آسان از جام حذفی فصل قبل هواداران آبی و حتی هواداران قرمز را كه با پیروزی تیمشان در مرحله یك شانزدهم سر قرار داربی به انتظار نشسته‌اند،‌بسیار حساس كرده است. 

در انتهای فصل 85-84 پس از اینكه تیم قلعه‌نویی نخستین قهرمانی را در لیگ برتر مسجل ساخت باید در مرحله یك چهارم نهایی جام حذفی در خانه نوژن ساری بازی می‌كرد ولی با اینكه امیر قلعه‌نویی،‌ علی نظری‌جویباری و مدیران بالادست آنها بر انجام این بازی تأكید داشتند،‌ معلوم نشد كدام مرجع حكم به كناره‌گیری استقلال از جام حذفی داد. برداشت افكار عمومی در آن زمان چنین بود كه استقلال از رویارویی حتمی با پرسپولیس در نیمه نهایی می‌پرهیزد چون بازیكنان پس از شكار بزرگ فصل دیگر انگیزه كافی برای داربی نخواهند داشت آن هم در حالی كه پرسپولیس تازه احیا شده آری‌هان به هر قیمتی به دنبال قهرمانی در جام حذفی و صعود به لیگ قهرمانان بود. 

قلعه‌نویی نارضایتی شدید خود را از تصمیم هیأت مدیره اعلام كرد اما با نفوذی كه شخص او روی مدیرعامل داشت و با در نظر گرفتن این مسئله كه آقای سرمربی بهتر از هر كس دیگری از افت انگیزشی شاگردانش باخبر بود، برخی محافل دلایل كناره‌گیری استقلال را به دو احتمال مساوی بین قلعه‌نویی و هیأت مدیره تقسیم كردند. 

این بار قضیه كمی فرق می‌كند. چون صمد مرفاوی از عهده همان ژست ناراضی مرشد خود هم بر نمی‌آید. سرمربی استقلال در واكنش به تاریخ جدید بازی با مرصاد صریحاً گفته بود تیمش در آن تاریخ در اردوی آماده‌سازی میان فصل كیش است. 

این اردوی ده روزه در نزدیك‌ترین فاصله نسبت به شیراز برپا می‌شود اما مرفاوی تنها فرصت مناسب و خالی استقلال برای برگزاری بازی با مرصاد را در ماه نخست سال 86 می‌داند، یعنی زمانی كه تیم فشرده‌ترین تقویم را دارد و علاوه بر بازی‌های هفتگی لیگ برتر باید هر دو هفته یك بار به مصاف رقبای آسیایی برود و این با گفته‌های مربیان استقلال منافات دارد. 

چنانكه مسعود اقبالی پس از تأكید بر حضور قدرتمندانه در هر سه جبهه و دست‌كم نگرفتن جام حذفی می‌گوید: «شرط اصلی این حضور همه‌جانبه تمرینات منطقی و فشار نیاوردن به بازیكنان است.» اما با توصیه مرفاوی او علناً به پیشواز ایجاد فشار مضاعف روی بازیكنانش می‌رود. 

مسئله دیگر عقب ماندن جام حذفی از روال طبیعی‌اش است. جام حذفی شامل دو گروه یا بال موازی است كه در بال مربوط به استقلال و پرسپولیس، سپاهان و سایپا در نبردی موازی رقابت می‌كنند تا با برنده داربی احتمالی مرحله یك هشتم روبرو شوند و هر یك از این دو تیم پیروز شود برنامه‌هایش به خاطر به تعویق افتادن بی‌حساب و كتاب بازی مرحله یك شانزدهم پایانی استقلال و طبیعتاً داربی مرحله یك هشتم به هم خواهد ریخت. 

اما سایپا و سپاهان تیم‌های معمولی نیستند كه فدراسیون از آنها بخواهد در قبال این بی‌برنامگی سكوت كنند. سایپا مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر و سپاهان هم مدعی دو جبهه داخلی و از آن مهمتر نماینده ما در لیگ قهرمانان آسیاست. 

ظاهراً برخی هماهنگی‌های افراطی فدراسیون مصطفوی با استقلال كه امیر قلعه‌نویی مدیر سازمان فوتبالش، مرد تعیین‌كننده مناسبات فدراسیون شناخته می‌شود،‌آبی‌های تهران را بدعادت كرده است. 

نمود این مسئله را در رانت‌خواهی آبی‌ها از برنامه‌های لیگ شاهدیم. پس از اینكه در ماه‌های اخیر گل تقویم لیگ اختصاصاً نصیب استقلال شد تا دعوت‌های ملی كمترین تأثیر را روی كار تیم دوم (یا شاید هم تیم اول) سرمربی تیم ملی بگذارد در همین هفته شاهد هستیم كه پرسپولیس پس از بازی روز دوشنبه در جام حذفی باید در چارچوب لیگ برتر جمعه به مصاف راه‌آهن برود ولی استقلال كه یك روز جلوتر (یكشنبه) مسابقه داشت، یكشنبه‌آیده به مصاف سایپا می‌رود.واكنش‌های بازیكنان و مربیان دوطرف هنوز محتاطانه است. فعلاً كسی نمی‌خواهد كری‌خوانی كند. 

از یك سو حسین كاظمی از آبی‌ها اعلام می‌كند كه مرفاوی یكشنبه گذشته قصد داشت با تیم اصلی‌اش در شیراز بازی كند و از سوی دیگر دنیزلی می‌گوید برایش فرقی نمی‌كند در مرحله یك هشتم به مصاف استقلال برود یا مرصاد چون برای قهرمانی باید در نهایت قدرتمندترین رقبا را شكست دهد. 

اما از انگیزه‌های پنهان عبدالصمد مرفاوی هم نباید گذشت. به نظر می‌رسد او هنوز با خودش كنار نیامده. به نظر شما او بهتر است داربی را به تعویق بیندازد تا ثبات لازم را روی نیمكت استقلال بدست آورد یا اینكه برای كسب اعتباری نزدیك به قلعه‌نویی، ‌برعكس با انگیزه فتح نخستین داربی مربیگری‌اش،‌ آن را به جلو بیندازد؟

منبع: خبرگزاری فوتبال
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین