کد خبر: ۵۵۵۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

برگزاری اجلاس آسیایی با محوریت تجارت باز و بدون حضور ترامپ

در حالی که قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، ژاپن و هند به دنبال کسب حمایت در مورد سیستم تجاری چندجانبه هستند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در اجلاس آسیایی در سنگاپور شرکت نکند و همین مساله سوال‌ها را درباره تعهدات آمریکا درباره استراتژی‌اش در این منطقه افزایش داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 رهبران حوزه آسیا پاسیفیک در چند روز آینده برای بازنگری درباره درخواست‌ها برای چندجانبه گرایی و حل درگیری‌های منطقه‌ای از جمله بحران روهینجا در میانمار و تنش‌ها در دریای چین جنوبی گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به جای ترامپ در این نشست شرکت کند. این در حالی است که لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و شینزو آبه،‌ نخست‌وزیر ژاپن در نشست انجمن کشورهای آسیایی (آسه‌آن) شرکت کنند.

قرار است نخست‌وزیر چین برای بسته مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) حمایت لازم را فراهم کند. مذکرات درباره این بسته انجام شده است.

در این بسته 16 کشور از جمله چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی حضور دارند اما آمریکا عضو این بسته نیست.

ترامپ بر این باور است که توافق‌های تجاری باید منصفانه و براساس اصول متقابل باشد. او بسته‌های تجاری با کره‌جنوبی و توافق تجاری سه جانبه با مکزیک و کانادا را مورد بازنگری و مذاکرات دوباره قرار داد.

در همین راستا معاون وزیر امور خارجه چین به خبرنگاران درباره توافق RCEP گفت: این توافق اهمیت ویژه‌ای برای تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای، مقابله با یک جانبه گرایی و رویکردهای حمایت گرایانه و ایجاد یک سیستم تجاری بین‌المللی آزاد و جامع دارد.

انتظار می‌رود نخست‌وزیر چین در سنگاپور بر همکاری مشترک برای حل اختلافات تجاری میان چین و آمریکا تاکید کند اما هنوز مشخص نیست که مایک پنس و لی کچیانگ با یکدیگر مذاکرات جداگانه‌ای در حاشیه نشست سنگاپور برگزار کند.

یکی از محورهای نشست آسه آن، بحران روهینجا است.

قرار است آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در نشست سنگاپور شرکت کند. بسیاری از دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر بر این باورند که اگر آسه‌آن نتواند برای بحران روهینجا راه‌حلی پیدا کند این گروه اعتبار خود را از دست می‌دهد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین