کد خبر: ۵۵۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۰
وزیر خارجه سابق پاکستان بررسی می‌کند

تلاش غرب برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : بنا به نوشته این روزنامه عربی گرفتار شدن آ‌مریکا در باتلاق عراق، این کشور را از عملی کردن آرزوهایش در مورد ایران بازداشته است. این در حالی است که گزارش گروه مطالعات عراق آشکارا از نقش سازنده ایران و سوریه در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه خبر می‌دهد. 

نویسنده معتقد است با وجود تلاش‌ ایران برای تقویت نفوذ خود در منطقه تلاش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران نباید به یک جنگ بی‌پایان در منطقه منجر شود. جنگی که می‌تواند به ضرر همه کشورهای همسایه ایران منتهی شود. 

نویسنده در ادامه به ذکر واقعیت‌هایی از موقعیت داخلی ایران می‌پردازد که می‌تواند در تقویت نقش ایران در منطقه موثر باشد:

اول اینکه ایران خود را در موقعیت محاصره می‌بیند. توانایی‌ها نظامی این کشور نیز حاکی از موقعیت تدافعی آن است. احمدخان معتقد است ایران با تقویت توان نظامی خود این پیام را برای همسایگانش می‌فرستد که در ائتلاف نظامی غرب علیه ایران شرکت نکنند. چرا که این مساله می‌تواند امنیت آنها را به خطر بیندازد. 

نکته دوم وضعیت رقابت‌های سیاسی در ایران است. با وجود رقابت‌های موجود انتظار تغییری آشکار در نظام سیاسی ایران غیرقابل پیش‌بینی است اما انتخابات اخیر نشان داد دوره محافظه‌کاران در ایران به سر‌آمده و این کشور به یک تعادل قدرت بهتر نیازمند است. 

در بخش اقتصادی نیز بنا به نوشته وی ایران نیازمند تغییراتی به نفع بخش خصوص و در راستای پایان بخشیدن به انحصارات دولتی است. 

نویسنده سپس نتیجه‌گیری می‌کند که دستاورد‌های ایران در زمینه‌های یاد شده می‌تواند موقعیت استراتژیک ایران در منطقه را بهبود ببخشد. این مساله می‌تواند بویژه برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس یعنی اعراب سنی چندان خوشایند نباشد. بویژه اینکه میان ایران و همسایگانش همواره اختلافاتی وجود داشته است. البته سوریه در این میان مستثنی است و دو کشور از زمینه‌های خوبی برای گسترش روابط برخوردار هستند. 

نگرانی اعراب از گسترش نقش ایران در منطقه از اظهارات آنها در مورد برنامه‌ هسته‌ای تهران آشکار است. آنها می‌دانند که یک ایران هسته‌ای بیش از ایران امروزی آنها را تهدید خواهد کرد. در این میان اسرائیل و غرب نیز در تلاش برای بزرگنمایی موقعیت روبه رشد ایران در خاورمیانه هستند. آنها می‌خواهند از این طریق یک ائتلاف ضد ایرانی در منطقه ایجاد کنند. 

نویسنده پیشنهاداتی نیز برای حل مشکلات ایران و همسایگانش مطرح می‌کند. از جمله اینکه تهران همانند دوران خاتمی بر همکاری و نه مواجهه با همسایگانش تاکید کند و همسایگان ایران نیز به این کشور تفهیم کنند که هیچ‌گاه جزئی از یک برنامه ضد ایرانی نخواهند بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین