کد خبر: ۵۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۲۲:۲۵

آمادگی اسرائیل برای آزمایش اتمی ایران!

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، روزنامه اسرائیلی یعیدوت آهارونوت در گزارشی با اعلام خبر آزمایش مذکور نوشت که شدت هر یک از انفجارها برابر با 4/2 امواج درونی زمین(ریشتر) است. به گزارش این روزنامه این مرکز مجهز به دستگاه‌های لرزه‌نگاری و سایر تجهیزات پیشرفته برای شناسایی لرزه‌های زیر زمینی است و اطلاعات جمع‌آوری شده مستقیما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد. این مرکز زیرزمینی در جنوب اسرائیل و زیر کوه‌های نزدیک به دریای سرخ ساخته شده است.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود به نقل از «رمی هوشتتر» از کارشناسان موسسه ژئوفیزیک لاد می‌نویسد: این پایگاه امواج درونی زمین را تشخیص و آنها را از لرزه‌های روی پوسته یا درونی زمین متمایز می‌کند. این کارشناس اسرائیلی در ادامه افزود: این مرکز توانسته لرزه‌های حاصل از آزمایش‌های اتمی اخیر هند و پاکستان را به درستی ثبت کند. تل‌آویو در حالی اقدام به تاسیس این مرکز نموده که مرکز مشابه دیگری در شمال اسرائیل وجود دارد. 

اسرائیل در اردیبهشت ماه امسال نیز یک ماهواره جاسوسی به نام «ایروس بی» برای جاسوسی از مراکز هسته‌ای ایران با کمک روسیه به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره که توسط یک موشک روسی در مدار زمین قرار گرفت تا کنون عکس‌هایی نیز برای مرکز کنترل این ماهواره در اسرائیل ارسال کرده است. «شیمون اکخائوس» یکی از مسئولان اتاق کنترل این ماهواره در اظهارات خود گفته که کیفیت عکسها بسیار عالی است و آنها حتی می توانند قدم زدن مردم بر روی زمین را در عکسها ببینند.

این مقام اسرائیلی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه این ماهواره می‌تواند از اشیا بسیار کوچک در روی زمین عکس بگیرد گفت که این ماهواره می‌تواند به غیر از مراکز هسته‌ای ایران از هر مکانی در جهان عکس های بسیار دقیقی بگیرد. شیمون اکخائوس معتقد است در این عصر، جاسوسی یک ضرورت است و ماهوارهای جاسوسی در این خصوص بسیار ارزشمند هستند چرا که هیچ روش یا وسیله دیگری نمی‌تواند در یک لحظه از تمام جهان اطلاعات تهیه کند. بر اساس اظهارات صورت گرفته عکس های که این ماهواره از زمین می‌گیرد به فاصله یک دقیقه به زمین ارسال می شوند. 

این ماهواره مجهز به سیستم عکسبرداری از ارتفاع 480 و 600 کیلومتری سطح زمین و ساخت اسرائیل است که در هر 90 دقیقه یک دور کامل به گرد زمین می چرخد، دوربین های این ماهواره نیز مجهز به چشمان مسلح برای ردگیری دقیق اماکن حساس است. 

یک مقام نظامی اسراییل چندی پیش گفته بود که این ماهواره به اسراییل کمک می‌کند تا اطلاعاتی درمورد برنامه هسته‌ای ایران و موشکهای دوربردش که قادر است اسرائیل را مورد حمله قرار دهد، به دست آورد. وی همچنین گفته بود برای ارزیابی اطلاعاتی که توسط ماهواره منتقل می‌شود ده روز وقت لازم است. این ماهواره دومین ماهواره جاسوسی اسرائیل است که در طول یک دهه گذشته به فضا پرتاب شده است. ماهواره ایروس بی مدل ارتقاء یافته ماهواره «ایروس ای» است که در تاریخ 5 دسامبر سال 2000 به فضا پرتاب شده بود. ایروسی بی در تاریخ 25 آوریل توسط یک موشک دارای سوخت جامد از یک پایگاه فضایی – نظامی واقع در منطقه «آمور» در شرق روسیه به فضا پرتاب شد.

«ایروس بی» در مقایسه با «ایروس ای» از دوربین ها و تجهیزات بسیار پیشرفته‌تری برخوردار است که می‌تواند از اشیایی کوچکتراز 70 سانتیمتر با دقت عکسبرداری کند. این در حالی است که «ایروس ای» نمی‌توانست از اشیایی کوچکتر از یک متر و نیم عکسبرداری نماید. این ماهواره 350 کیلوئی که ساخت آن 21 ماه طول کشیده مجهز به سیستم عکسبرداری از ارتفاع 480 و 600 کیلومتری سطح زمین و ساخت صنایع هوا - فضای اسرائیل است که در هر 90 دقیقه یک دور کامل به گرد زمین می چرخد، بنابراین این ماهواره روزانه 16 بار به دور کره زمین می‌چرخد و یک دقیقه بعد از عکسبرداری، عکس های خود را به مرکز کنترل در اسرائیل ارسال می کند. 

«ایروس بی» علاوه بر آنکه عدسی‌های بسیار حساس‌تری نسبت به «ایروس ای» دارد می تواند درهر شرایط آب و هوایی اقدام به عکسبرداری نماید، این در حالی است که "ایروس ای" نمی‌توانست در شب و شرایط آب و هوایی نامطلوب اقدام به عکسبرداری نماید. بنا به اظهارات مقام های مسئول اتاق کنترل این ماهواره، «ایروس بی» می‌تواند از هر ارتفاعی که در آن قرار دارد به شعاع 500 کیلومتر از شرق یا غرب کره زمین عکسبرداری نماید اما ماموریت اصلی این ماهواره کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. 

اقدامات تحریک کننده و مغرضانه اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که دولت جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز هستند. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تا کنون هیچ مدرکی دال بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیدا نکرده‌اند ولی اسرائیل همواره تلاش می‌کند که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی جلوه دهد و از همین رو سعی می‌کند اقدام خود برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق ماهواره‌های جاسوسی و یا تاسیسات زیر زمینی را با چنین استدلالاتی توجیه نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین