کد خبر: ۵۵۷۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

اردوغان: خاشقچی با دستور مقامات عالی آل سعود به قتل رسید

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: دستور قتل خاشقچی از سوی مقامات عالی عربستان سعودی صادر شده و ما خواستار آشکار شدن نام کسانی هستیم که دستور این جنایت را داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اردوغان در بازگشت از سفر فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: بدون تردید عملیات قتل خاشقچی از قبل برنامه ریزی شده بود و دستور انجام آن از سوی مقامات عالی آل سعود صادر شده اما بر این باورم که این اقدام از سوی پادشاه عربستان سعودی نبوده است.

وی بیان کرد: ترکیه خواهان آشکار شدن نام آمر این جنایت است و به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم اعلام کرده ایم که برای شناسایی قاتلان نیازی به پرس و جو نیست بلکه این عوامل در میان گروه 15 نفره اعزامی از سوی ریاض به ترکیه بودند.

وی افزود: ترکیه پیگیر اعلام رسمی نام آمر و یا عاملان این جنایت و نیز تعیین وضعیت جنازه این روزنامه نگار در سطح بین المللی خواهد بود.

رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: اسناد صوتی قتل خاشقچی را به مقامات عالی آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا و آلمان تحویل شده و حتی مامور ویژه اطلاعاتی عربستان در حین شنیدن این اسناد صوتی شوکه شد و معتقد بود که قاتلان پیش از ارتکاب به این جنایت مواد مخدر هروئین مصرف کرده اند.

اردوغان مدعی شد: دونالد ترامپ، آنگلا مرکل و مکرون رهبران آمریکا، آلمان و فرانسه با شنیدن اسناد صوتی به شدت منقلب شدند و من این را در چهره آنها دیدم.

وی تاکید کرد: عوامل اطلاعاتی آمریکا تحقیق و بررسی در ماجرای قتل خاشقچی را در دست دارند و کنگره این کشور نیز خواهان ارائه توضیحاتی از سوی سازمان جاسوسی (سیا) شده است و معتقدم که با تشریح تحقیقات و اسناد سیا در مجلس نمایندگان، همه ابعاد پنهان ماجرا آشکار خواهد شد.

سه روز پیش نیز اردوغان پیش از عزیمت به فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد: 'اسناد و مدارک جدیدی درباره پرونده قتل خاشقچی نداریم ولی اطلاعات موجود نشان می دهد که 15 مامور اعزامی به استانبول به همراه سه متهم دیگری که در عربستان دستگیر شده اند، هم فاعل و عامل این قتل را می شناسند و هم از سرنوشت جسد خاشقچی مطلع هستند.'

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه ای به انجام جنایت قتل خاشقچی به طور آشکار اعتراف کرده و آنها این امر را انکار نمی کنند و حتی مدعی هستند که این قتل با همکاری افراد بومی و محلی انجام شده است.
رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: آنها اعلام کرده اند که جسد را به همدستان محلی خود تحویل داده اند و من از همان زمان تاکید کردم که باید این همدستان محلی معرفی شوند و شما (آل سعود) می دانید و آن 15 نفر و قاتلان می دانند که آن همدست محلی کیست.

وی بیان کرد: ترکیه اسناد و مدارک لازم در باره این پرونده را به مقامات سعودی، آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی تحویل داده و مقامات ریاض دیگر لازم نیست که درباره این جنایت طفره رفته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

اردوغان اضافه کرد: به طور قطع مقامات سعودی می دانند که از میان 15 مامور اعزامی چه فرد و یا افرادی قاتل خاشچقی هستند و حکومت ریاض می تواند طی بازجویی از این افراد، به ماهیت رویداد به شکل کامل پی ببرد.
وی با اشاره به اعزام دادستان کل عربستان به استانبول از سوی ریاض برای بررسی پرونده قتل خاشقچی و تلاش بیهوده او در ترکیه گفت: او دادستان کل استانبول را برای سفر به ریاض دعوت کرد در حالی که این اقدام بیهوده بوده و محل وقوع رویداد خاک ترکیه است و موضوع باید در اینجا بررسی شود.

رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: دادستان کل عربستان کنسولگری کشور خود را بازدید کرد ولی شواهد نشان می دهد که این بازدیدها و دعوت از دادستان استانبول، اقداماتی بیهوده و بی نتیجه است.

اردوغان با بیان این که 'من حقوقدان نیستم ولی سیاستمداری اقتصاددان با 40 سال سابقه هستم'، تاکید کرد: جنایت قتل خاشقچی توضیح دیگری ندارد و باید معلوم شود که این 15 نفر برای چه کاری به ترکیه آمدند و چه کار کردند و معلوم است که قاتلان خاشقچی از میان این 15 نفر هستند و همدست محلی را هم هر کسی که باشد، باید آنها اعلام کنند.

وی بیان کرد: این مساله و درخواست های ترکیه به نمایندگان ویژه اعزامی آل سعود نیز اعلام شده و نمایندگان ویژه اعزامی ترکیه به ریاض نیز این موضوع را به طور آشکار به مقامات سعودی اعلام کرده اند.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی باید در مقابل این حسن نیت ترکیه، عادلانه فکر کرده و خود را از این شائبه رها و کنند و در غیر این صورت، نمی توانند از این مساله خلاص شوند.
با گذشت نزدیک یک ماه از اعتراف آل سعود به قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری، هنوز عاملان و آمران این جنایت هولناک به طور رسمی معرفی نشده اند و وضعیت جسد وی نیز نامعلوم است.
وبسایت خبر.7 ترکیه هفته گذشته به نقل از یک مقام مطلع دادستانی استانبول اعلام کرد که جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود پس از قتل، با اسید ذوب شده است.

این رسانه بدون ذکر نام این مقام آگاه اعلام کرد که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و جسد او به طور کامل در اقامتگاه سرکنسول این کشور در 300 متری محل قتل با اسید هیدرو فلوریک ذوب شده است.

این روزها رسانه های ترکیه بر روی نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی متمرکز شده و او را آمر اصلی قتل این روزنامه نگار منتقد مقامات ریاض عنوان می کنند.

روزنامه ینی شفق هفته گذشته با انتشار گزارشی با تشریح نحوه قتل خاشقچی و اجرای آن توسط نزدیک ترین افراد ولیعهد عربستان عنوان کرد: همه می دانند که آمر جنایت قتل خاشقچی کیست و ترامپ از چه شخصی حمایت می کند و فقط امروز افکار عمومی جهان در تب و تاب دانستن چگونگی آینده سیاسی بن سلمان به عنوان بازیگر نقش اول مستند جنایت خاشقچی است.

روزنامه ینی شفق در این گزارش نوشت: افشای نقش بن سلمان در بسیاری از فتنه های آمریکایی ـ اسراییلی در منطقه از جمله پشتیبانی از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه و همچنین اسناد ارائه شده به افکار عمومی جهان درباره قتل خاشقچی، امروز شرایط را برای بن سلمان به گونه ای رقم زده که وی بر تداوم یافتن مقام ولیعهدی خود در شرایط سختی قرار دارد.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین