کد خبر: ۵۵۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۴

حسرت ۳۶ ساله و يك خروار آرزو

آفتاب‌‌نیوز :

پنعجلى به گفته خودش فقط تا زمان انتخاب سرمربى اين وظيفه را برعهده دارد و نمى توان چندان خرده گرفت كه چرا او؟ 

كاپيتان اسبق تيم ملى به رغم تمام درخشش دوران بازيگرى خود تاكنون كارنامه درخشانى از خود در عرصه مربيگرى برجاى نگذاشته است ولى فعلاً زمام تيم اميد جهت بلاتكليف نبودن به او سپرده شده تا ببينيم بعدها چه اتفاقى مى افتد.

در بعد انتخاب نفرات بعيد است كه سليقه پنجعلى با هر مربى ممتاز ديگرى چندان تفاوت كند چون به طور طبيعى از جمع نفرات موجود در ليگ برتر فقط حدود ۳۰ الى ۳۵ نفر شرايط سنى حضور در المپيك ۲۰۰۸ و شركت در مسابقات مقدماتى را دارند و زمانى هم موجود نيست كه سرمربى منتخب، سراغ ليگ يك و مسابقات اميدها برود و از آنجا بازيكن انتخاب كند.

يعنى حتى اگر بزرگ ترين مربيان جهان مثل خوزه مورينيو، آرسن ونگر، اسون گوران اريكسون و مارچلو ليپى هم به ايران بيايند در شرايط فعلى مجبورند به انتخاب بازيكن از سطح اول فوتبال كشور براى تيم اميد اكتفا كنند و انتخاب يك تيم با ذخيره هايش از بين ۳۰ بازيكن واجد شرايط با هر سليقه اى كه باشد، تفاوت چندانى با انتخاب پنجعلى نخواهد داشت.

ولى نكته تأسف بار در هدر دادن فرصت طلايى پيش رويمان است. تورنمنت قطر با حضور تيم هاى مطرح كره جنوبى، مصر، قطر، بلاروس و ... مى توانست سنگ محك مناسبى براى تيم اميد جهت شناختن نقاط ضعف و قوتش باشد ولى ما بدون هيچ دليل قانع كننده اى اكنون درحال سپرى كردن روزها هستيم تا ببينيم در آينده چه اتفاقى مى افتد.

اگر سرمربى قطعى خود اعم از داخلى يا خارجى را انتخاب مى كرديم اين فرصت را داشت كه با تشكيل تيم اميد مجموعه تحت هدايتش را فارغ از بحث نتيجه گرايى در اين تورنمنت بيازمايد و بداند در شرايط مسابقه كدام بازيكن با تاكتيك و برنامه مورد نظر او همخوانى دارد ولى در حال حاضر تيم با تفكرات تاكتيكى محمد پنجعلى راهى دوحه خواهد شد و به احتمال فراوان سرمربى تيم اميد بعد از اين تورنمنت انتخاب خواهد شد تا به جز فيلم بازيهاى اين تورنمنت هيچ شناختى از تيمى كه بايد هدايت آن را برعهده بگيرد نداشته باشد.

طى روزهاى گذشته على كفاشيان دبيركل كميته ملى المپيك به صراحت تأكيد كرد كه با توجه به شرايط زمانى مجالى براى انتخاب مربى خارجى وجود ندارد و سرمربى تيم اميد داخلى خواهد بود. 

هرچقدر كه كارنامه مربيان وطنى را بالا و پايين كنيم بعيد است بيش از ۵ مربى حايز شرايط رهبرى تيم اميد را پيدا كنيم و واقعاً جاى تأسف است كه اهالى فدراسيون فوتبال از زمان اتمام بازيهاى آسيايى تاكنون هنوز نتوانسته اند گزينه مورد نظر خود را به كميته ملى المپيك معرفى كنند.

هيچكس هم در اين فدراسيون نمى گويد كه مشكل چيست و چه موانعى بر سر انتخاب يك نفر از جمع مربيان داخلى به عنوان سرمربى تيم اميد وجود دارد؟ با هر كس كه صحبت مى كنيم مى گويد: درحال بررسى هستيم و اين بررسى ها كى به انتها خواهد رسيد، فقط خدا مى داند!

البته نيازى به نگرانى نيست. اين جزو عادات فوتبال ايرانى است كه هميشه تصميم گيرى هاى مهم در دقيقه ۹۰ انجام مى شود و بعد هم درصورت ناكامى كه با روند فعلى بعيد است نتيجه اى غير از آن براى اميدها در راه المپيك حاصل شود، كوه و دره و دريا و صحرا را به هم مى بافيم كه فرصت زياد نداشتيم، بازيهاى تداركاتى خوب انجام نداديم، هماهنگ نبوديم و ... الان فرصت هست، يك تورنمنت تداركاتى مناسب پيش رويمان است و فرصت براى هماهنگ كردن هم تاحدودى وجود دارد ولى متأسفانه آقايان فدراسيون نشين در خواب غفلت (ببخشيد در حال بررسى) به سر مى برند تا بعد!

از همين حالا تيتر پايان مسابقات مقدماتى المپيك در منطقه آسيا جور شده است: حسرت ۳۲ ساله به ۳۶ سالگى رسيد. 


نويسنده: فرزاد متين

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین