کد خبر: ۵۵۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۵

اگر آمریکا با ایران مذاکره نکند چه می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه فایننشیال تایمز در پاسخ به این سوال به نقل از تریتا پارسی کارشناس مسائل ایران نوشت: اگر آمریکا از کمک کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات در عراق استفاده نکند ممکن است جنگ داخلی در این کشور به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود. به نظر می‌رسد عناصری در عربستان سعودی ترجیح می‌دهند جنگ در عراق را به سمت جنگ با شیعیان سوق دهند. بنا به گفته مقامات عراقی، عربستان سعودی از مهم‌ترین منابع تامین مالی شورشیان سنی است که تلاش می‌کنند عراق را به سمت جنگ داخلی فرقه‌ای سوق دهند است. در سال 2004 نیروهای آمریکایی مدارکی را بدست آورند که نشان می‌داد سعودی‌ها به همین منظور به شورشیان سنی برای کشتن شیعیان در عراق کمک می‌کردند. از این‌رو شاید بتوان گفت حل مشکلات عراق با کمک عربستان که از متحدان نزدیک واشنگتن در منطقه است امکان‌پذیر می‌باشد. 

علاوه بر عربستان، ایران نیز نقش مهمی در حل مسائل عراق دارد. شاید مذاکره با ایران بهترین راه‌حل برای پایان بخشیدن به درگیری‌های عراق نباشد اما عاملی ضروری در مهار هرج‌و‌مرج در عراق و وقوع جنگ منطقه‌ای بین ریاض و تهران محسوب می‌شود. 

از این‌رو تنها توجه به توصیه‌های گروه مطالعات عراق و مشارکت با همسایگان عراق می‌تواند آمریکا را از بحران کنونی نجات دهد. واقعیت این است که در چنین شرایطی بحرانی‌تر شدن اوضاع عراق و جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه می‌تواند عاملی برای تضعیف قدرت جهانی آمریکا باشد. 

از نظر نویسنده فقدان روابط دیپلماتیک تهران با ایران مهمتر‌ین عامل در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. چون عملا آمریکا از کمک‌های کشور تاثیر‌گذاری همچون ایران محروم است. بنابراین جرج بوش باید بداند هزینه شکست در عراق بسیار بیشتر از هزینه مذاکره با ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین