کد خبر: ۵۵۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

تاجرنیا: برخی نمایندگان به فکر حل مشکلات مردم نیستند/ فقط دنبال تداوم حضور خود در مجلس‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتخابات استانی مردم را به سمت گزینش حزبی و تشکیلاتی کردن انتخابات سوق می‌دهد و مناسبت‌های قومی و قبیله‌ای را که بعضا موجب ایجاد اختلاف در شهرستان‌ها می‌شود، کم می‌کند و سطح رقابت‌ها را نیز افزایش خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی تاجرنیا در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: متاسفانه مجلس در کشور ما از دو وظیفه اصلی خود که قانون‌گذاری و نظارت است به شدت دور شده و درگیر مسائل جزئی و منطقه‌ای شده است و بعد نظارت و قانون‌گذاری تحت تاثیر مسائل و مناسبات منطقه‌ای قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انتخابات پارلمانی با بحث انتخابات بر مبنای احزاب و تشکل‌های سیاسی گره خورده است و در دنیا هم این چنین است؛ یعنی گام بعدی ما باید این باشد که همزمان با ارتقای سطح انتخابات‌ها از شهرستان به استان تلاش کنیم که بحث احزاب، رای به لیست و حزب را افزایش دهیم و این با توجه به قانون جدید احزاب هم می‌تواند زمینه‌ای باشد برای اینکه مردم به سمت انتخاب لیست انتخاباتی سوق داده شوند. در همین راستا پاسخگو کردن احزاب و شخصیت‌های حقوقی به جای افراد و شخصیت‌های حقیقی شکل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم ایجاد شفافیت در قوه مقننه و تحقیق و تفحص از این نهاد با توجه به شرایط اقتصادی کشور گفت: امروز چالش بزرگ درون نظام ما بی‌اعتمادی مردم نسبت به نهادهای حاکم است و مسائلی که باعث شود این اعتماد افزایش پیدا کند، بدون شک می‌تواند برای ارتباط مردم با نظام کمک‌کننده باشد. هرگونه تحقیق و تفحص و یا پیگیری که منجر به این موضوع شود که مردم در جریان امور قرار بگیرند دو حسن مهم دارد؛ یکی اینکه افراد متخلف و یا آنها که ضوابط را به درستی اجرا نکرده‌اند در چنین مواردی سعی می‌کنند خودشان را با شرایط تطبیق دهند؛ چراکه می‌دانند تحقیق و تفحص‌ها معمولا تاباندن نور به تاریکی‌ها است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: نکته بعدی هم این است که مردم احساس امنیت می‌کنند که می‌توانند با اطلاع‌رسانی دقیق بر عملکرد کسی که به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌اند، نظارت داشته باشند و عملکرد او را ارزیابی کنند. عدم شفافیت‌هایی که امروز چه در حوزه رای‌گیری و چه در حوزه میزان حضور نمایندگان در سفرهای خارجی و مسائلی از این قبیل وجود دارد و مردم به راحتی در جریان آنها قرار نمی‌گیرند، قضاوت در خصوص عملکرد نمایندگان را کم و مشکل می‌کند.

تاجرنیا ادامه داد:  البته به این‌ها باید میزان فعالیت نمایندگان در مجلس و میزان حضورشان در کمیسیون‌ها و میزان فعالیتشان در موافقت و مخالفت‌ها را نیز اضافه کنیم چرا که برخی نمایندگان متاسفانه در مجلس بیش از اینکه به فکر مشکلات مردم باشند به دنبال پایگاهی برای تداوم حضور هستند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین