کد خبر: ۵۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۹

چرا حماس از اعدام صدام ابراز تاسف کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : قنبری در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با تأکید بر این که «صدام یک جنایتکار» بود گفت:‌ حماس در مخالفت با آمریکا از صدام حمایت کرد اما این امر، موضع نامعقول آنان را توجیه نمی‌کند. به نظر من این دیدگاه حماس یک موضع شتاب‌زده، احساسی و به دور از محاسبات سیاسی است. 

نماینده ایلام همچنین در خصوص اعلام عزای عمومی از سوی حکومت لیبی درپی اعدام صدام خاطرنشان کرد: این گونه حکومت‌ها شبیه حکومت دیکتاتوری صدام هستند. قذافی نیز دیکتاتور است و قرابت نزدیک سیاسی هم با صدام داشت و این گونه حکومت‌ها حامی جنایات صدام هستند.

قنبری افزود: معمولا هیچ کس از مرگ هم نوع خویش خوشحال نمی‌شود اما بحث صدام و جنابات او متفاوت است و شکی نیست که صدام جنایات بسیاری را مرتکب شده و مستحق چنین مجازاتی بود. 

قنبری ضمن تأکید بر این که صدام انسان بی‌گناهی نبوده است در انتقاد به نحو برگزاری دادگاه وی گفت: همه می‌دانند که صدام بی‌گناه نیست و جنایات زیادی را علیه بشریت انجام داده اما دادگاهی که برای محاکمه وی در نظر گرفته بودند، دادگاه صالحی نبود چرا که توسط دولتی تشکیل شده که در مخالفت با صدام شکل گرفته و این شائبه را به وجود آورد که دادگاهی مستقل نبوده است. 

وی افزود: جرایمی که صدام را برای آن محکوم کردند، جزیی از جنایات وی به شمار می‌آید و بسیاری از جنایات دیگرش مانند بمباران شیمیایی حلبچه، کشتار کردهای عراق و شیعه‌ها، جنایات علیه ایران و مردم عراق، بمباران سردشت، حمله به کویت و غیره در دادگاه وی مطرح نشد بنابراین یک دادگاه فرمایشی بود. 

وی جرایم صدام را «جرم‌های فراملی» دانست و خاطرنشان کرد: محاکمه صدام، دادگاهی فراتر را می‌طلبید و نحوه تشکیل دادگاه نیز دارای ایراد حقوقی بود و صلاحیت محاکمه اعدام را نداشت بهتر بود که دادگاهی به مانند دادگاه نورنبرگ به جرایم صدام رسیدگی می‌کرد. 

قنبری با بیان این که در محاکمه صدام عجله شده است افزود: دادگاه صدام از لحاظ شکل و از لحاظ ماهوی دارای اشکالات بسیاری است و حکمی که برای وی صادر شد نیز با شتاب اجرا شد در صورتی که باید صدام را به عنوان آرشیو نگهداری می‌کردند تا بسیاری از مسائل تاریخی مشخص می‌شد اما با اعدام وی واقعیت‌های تاریخی هم از دست رفت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین