کد خبر: ۵۵۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۲
علیرغم مخالفت آمریکا مطرح می‌شود

پرونده هسته‌ای ایران در نشست ناتو

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز مسائل افغانستان، کوزوو، اختلاف فلسطین و اسرائیل و بحران دارفور از دیگر موضوعات این نشست هستند. 

به نظر می‌رسد پیمان آتلانتیک شمالی در جهت گسترش حوزه عملکرد خود قصد دارد در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز وارد عمل شود. از سوی دیگر با توجه به اهمیت اوضاع افغانستان و نقش نیروهای ناتو در تامین امنیت این کشور، همکاری با ایران در این راستا می‌تواند به تامین اهداف ناتو کمک کند. چندی پیش ژاک شیراک در نشست سران ناتو در ریگا با اعلام طرح جدید خود برای تضمین موفقیت نیروهای ناتو در افغانستان، ایران را نیز در کنار سایر کشورها و موسسات چند جانبه در تسهیل کار صلح بانان ناتو در این منطقه موثر دانست. 

در بخشی از طرح رئیس جمهور فرانسه آمده بود: تشکیل «گروه‌های تماس» متشکل از کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی برای موفقیت نیروهای ما در افغانستان و انجام درست ماموریت‌ حمایت از دولت افغانستان امری ضروری است. 

در عین حال کارشناسان معتقدند این طرح با مخالفت آمریکا روبرو شده است. چرا که واشنگتن در شرایط کنونی در تلاش برای محکوم کردن ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش است.
بعلاوه گرایش شدید دولت حامد کرزای به ایالات متحده از دیگر عوامل ناکارآیی این طرح است. دولت کرزای چندی پیش در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ایران درباره نقش آمریکا در افغانستان به انتقاد از این اظهارات پرداخت و تصریح کرده بود نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اشغالگر نیستند بلکه برای تامین امنیت و ثبات به افغانستان آمده‌اند و تا زمانی که نیاز به حضور آنها باشد در این کشور باقی خواهند ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین