کد خبر: ۵۵۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۴

شیراک: ایران جامعه جهانی را ترسانده است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا رئیس جمهور فرانسه در جریان سخنرانی خود برای دیپلمات‌های این کشور با اشاره به اینکه برقراری اعتماد مجدد کاری است که تهران باید زمینه آن را بوجود بیاورد گفت: تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای در خواستی از سوی جامعه بین‌الملل‌ قبل از آغاز مذاکرات است. شیراک در ادامه اظهارات خود افزود: تعلیق غنی‌سازی درها را به روی همکاری و مشارکت جدیدی برای رسیدن به صلح، ثبات و کامیابی در کل منطقه می‌گشاید. 

درخواست شیراک از تهران برای تعلیق غنی‌سازی در شرایطی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره مساله هسته‌ای ایران را غیر قانونی خوانده بود مدعی شد: بر اساس منشور سازمان ملل متحد این قطعنامه کاملا قانونی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد که گفته بود این قطعنامه به دلایل سیاسی علیه ایران صادر شده است‌ افزود: ما نمی‌خواهیم هر بار که مقامات ایرانی اظهاراتی می‌کنند با آنها وارد بحث شویم. بدیهی است که این قطعنامه کاملا قانونی و منطبق با منشور سازمان ملل متحد است. وی همچنین گفت: این تصمیم بر اساس بند 41 فصل هفتم منشور ملل متحد و به اتفاق اعضای شورای امنیت اتخاذ شده است و در مورد قانونی بودن آن، برای کسی تردید وجود ندارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اضافه کرد: موضوعی که مقامات ایرانی باید در سر داشته باشند این است که این قطعنامه در چارچوب روندی پویا صورت گرفته است. همانطور که می دانید در پایان مهلت 60 روزه ارزیابی جدیدی صورت خواهد گرفت و بنا به واکنش ایران یا مجازات هایی که به استناد بند 41 اتخاذ شده است به حال تعلیق در خواهد آمد و حتی ممکن است برچیده شود یا اگر مقامات ایرانی خود را با الزامات این قطعنامه منطبق نسازند، تدابیری جدیدتر اتخاذ خواهد شد.
 
وی افزود: مقامات ایرانی باید به این مساله فکر کنند و منتظر روز موعود باشند. بدیهی است که ما امیدواریم پاسخ آن‌ها در مسیر درست باشد، بتوانیم با ایران کار کنیم و مذاکره را از سرگیریم. وی در پایان تاکید کرد: همانگونه که بارها گفته‌ایم این قطعنامه که کاملا قانونی است، قطعنامه‌ای تنبیهی علیه ایران نیست و بیشتر قصد تحریک و واداشتن ایران به اقدام مثبت را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین