کد خبر: ۵۵۷۹۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

سفیر انگلیس در یمن، ایران را «بخشی از مشکل یمن» توصیف کرد

سفیر بریتانیا در یمن، مدعی شد که تهران بخشی از بحران و مشکل یمن است و تاکید کرد که قطعنامه 2216 شورای امنیت اساس حل بحران یمن است و لندن به دنبال یافتن جایگزین برای آن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 در آستانه مذاکرات طرف‌های یمنی در «استکهلم» سوئد که قرار است اواخر ماه میلادی جاری آغاز شود، سفیر بریتانیا در یمن، انصارالله را به مانع‌تراشی در روند رساندن مواد غذایی و گندم به مردم یمن و تشدید بحران انسانی در این کشور متهم کرد.

«مایکل ارون» سفیر بریتانیا در یمن در گفت‌وگویی تلفنی از عمان با روزنامه «الشرق الاوسط» تاکید کرد: آتش‌بس غیر اعلام شده از سوی طرف‌های درگیر در یمن، بیانگر آن است که زمینه برای آغاز مذاکرات قریب‌الوقوع، فراهم و فرصت مهمی برای تحقق صلح و ثبات برای ملت یمن ایجاد شده است.

وی بدون اشاره به مانع‌تراشی‌ها و محدودیت‌هایی که هربار عربستان برای سفر هیأت مذاکره‌کننده انصارالله به کشور ثالث ایجاد می‌کند، افزود: فرستاده سازمان ملل به یمن، جامعه بین‌الملل و شورای امنیت مدت زیادی برای مذاکرات بدون حضور دو طرف درگیر در یمن منتظر نخواهند ماند و در صورت عدم حضور حوثی‌ها در استکهلم، واکنش جامعه بین‌الملل بسیار تند خواهد بود. 

ارون در ادامه ابراز امیدواری کرد که تیم مذاکره‌کننده انصارالله نیز با توجه به توقف شلیک موشک و حملات پهپادی علیه عربستان که از دو روز پیش آن را اجرایی کرده‌، در این مذاکرات حضور یابد.

وی درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورش در شورای امنیت گفت که این یک قطعنامه انسانی است نه سیاسی. لذا جایگزین قطعنامه 2216 که اساس حل و فصل بحران یمن و مذاکرات است، نیست.

سفیر بریتانیا در یمن، در ادامه درباره اقدام بانک مرکزی انگلستان در بلوکه اموال دولت یمن، نقش ایران در یمن و پیامدهای آن، اتهام وارده به بریتانیا مبنی بر نجات حوثی‌ها در الحدیده و ...سخن گفت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

* * *

تهدید انصارالله بدون اشاره به مانع‌تراشی‌ عربستان

سفیر انگلیس در پاسخ به سوالی درباره مقدمات آغاز مذاکرات در استکهلم و میزان پایبندی انصارالله به آن اظهار داشت: معتقدم که مارتین گریفیتس فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن و تیم همراه او، تیم خوب و باتجربه‌ای برای میانجیگری میان طرف‌های درگیر در یمن به شمار می‌روند. مارتین به میزان زیادی با دو طرف در تماس است و من امیدوارم که کلیه مشکلات مربوط به حضور دو هیأت مذاکره‌کننده در استکهلم حل شود. معتقدم که این فرصت برای صلح و ثبات در یمن بسیار مهم است.

سفیر بریتانیا در یمن در پاسخ به سوالی درباره میزان جدیت طرفین برای شرکت در مذاکرات استکهلم گفت: بله این جدیت وجود دارد و ما این را در آینده می‌بینیم. طبعا ما از بیانیه توقف حملات موشک‌های بالستیک و پهپادهای حوثی‌ها استقبال می‌کنیم همان‌گونه که از آتش‌بس اعلام شده از سوی ائتلاف نیز استقبال کردیم.حوثی‌ها می‌گویند که جدی هستند اما مهم این است که ما این جدیت را در مذاکرات و اقدامات عملی آنها ببینم نه اینکه صرفا این اعلام جدیت کلامی باشد.

خبرنگار روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» در ادامه این سوال را طرح کرد: با توجه به سابقه عملکرد حوثی‌ها در مذاکرات نخست ژنو و پس از آن کویت و غیبتشان در مذاکرات سپتامبر پیش در ژنو، در صورت عدم حضور جدی آنها در مذاکرات استهکلم، پاسخ جامعه بین‌الملل چه خواهد بود. 

ارون در پاسخ به این سوال گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل، دو ماه پیش از حوثی‌ها خواست تا در دور جدید مذاکرات در ژنو شرکت کنند.در صورت تکرار این وضع، موضع سختی اتخاذ می‌شود. نمی‌توان این‌گونه ادامه داد. ما و جامعه بین‌الملل و شورای امنیت در انتظار مذاکرات بدون حضور دو طرف نیستیم. لذا معتقدم در صورت عدم حضور آنها در استکهلم، وکنش جامعه بین‌الملل بسیار شدید خواهد بود اما من خوش‌بینم زیرا آنها اعلام کرده‌اند که در مذاکرات حاضر خواهند شد. شلیک موشک‌ها و حملات پهپادی خود را نیز متوقف کرده‌اند.

دلیل سفرهای وزیر خارجه بریتانیا به ریاض و ابوظبی

وی درباره تلاش‌های وزیر خارجه انگلیس درباره یمن گفت: هفته پیش وزیر خارجه بریتانیا به ریاض و ابوظبی سفر کرد و با شاهزاه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و شیخ «محمد بن زاید» و شیخ «عبدالله بن زاید» در امارات دیدار کرد. این دیدارها یک هفته پس از گفت‌وگو و دیدار وزیر خارجه بریتانیا با گریفیتش در لندن و رایزنی با او درباره نقش بریتانیا در کمک به تلاش‌ها فرستاده ویژه سازمان ملل به یمنف صورت گرفت.

سفیر انگلیس در یمن افزود: مارتین سفر وزیر خارجه بریتانیا به منطقه و تشویق ائتلاف و دولت قانونی یمن [اشاره به دولت «عبدربه منصور هادی] برای برداشتن گام در مسیر صلح را پیشنهاد داد. این سفر نیز موفق بود. حل مسئله زخمی‌های حوثی و درمان آنها در خارج از دستاوردهای این سفر بود که از مهمترین دلایل مشکل مذاکرات دور پیش در ژنو به شمار می‌رفت.

وی دولت مستعفی یمن را دولت قانونی خواند و گفت: عربستان و امارات و دولت قانونی یمن نیز همگی بر تمایل به برقراری صلح و ثبات در یمن و حمایت از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل و اهمیت مذاکرات استکهلم تاکید کردند.

پیش‌نویس قطعنامه بریتانیا در شورای امنیت سیاسی نیست

مایکل ارون درباره پیش‌نویس قطعنامه بریتانیا در شورای امنیت و اهداف پشت پرده آن آن گفت: این پیش‌نویس در پاسخ به بیانیه «مارک لوکوک» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور انسانی و امدادرسانی در حالتهای فوق‌العاده ارائه شد و ایده اصلی آن، اجرای مطالبات مطرح در این بیانیه است و یک قطعنامه انسانی است نه سیاسی. لذا این قصد وجود ندارد که جایگزین قطعنامه 2216 که اساس حل مشکل یمن و مذاکرات آتی این کشوری است، شود.

شروط بانک مرکزی انگلیس برای بازگشایی حساب بلوکه شده بانک مرکزی یمن

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی انگلیس، در قبال بازگشایی حساب بلوکه شده بانک مرکزی یمن شرط گذاشته، گفت: ما دیروز با رئیس بانک مرکزی یمن در این‌باره صحبت کردیم و ما روابط خوبی با یکدیگر داریم. بریتانیا بدون هیچ شرطی بانک مرکزی در عدن را به رسمیت می‌شناسد اما بانک انگلیس یک موسسه مستقل است که طی نامه‌ای به بانک مرکزی عدن دو درخواست طرح کرده است و این مسئله ربطی به دولت بریتانیا ندارد.

دو درخواست مذکور عبارت است از: 1- باید رئیس جدیدی برای بانک مرکزی یمن انتخاب شود. 2- مقر این بانک از صنعاء به عدن انتقال داده شود. اکنون نیز هنوز، منتظر پاسخ است.«محمد زمام» به من ضمن اعلام خوش‌بینی درباره حل و فصل این مشکل، گفت که در حال گفت‌وگو و رایزنی با با مشاوران حقوقی در این‌باره است و به زودی پاسخ این نامه بانک انگلیس داده می‌شود. 

سفیر انگلیس در یمن تصریح کرد: مشکل دیگری با بانک مرکزی یمن وجود دارد و آن بازگشایی اعتبارهای برخی حساب‌ها است. ما درباره کمک‌های غذایی برخی شرکت‌های خاص یمنی مانند «هائل سعید» و ...که گندم و غذا وارد این کشور می‌کنند که امری حیاتی برای ملت یمن است، نگرانیم. ما از نزدیک با طرف‌ سعودی و رئیس بانک مرکزی یمن برای تسهیل و تسریع بازگشایی این حساب‌ها در حال تعاملیم. اما تصمیمات اتخاذی از سوی دولت حاکم بر صنعا و دخالتش در عملیات بانکی، روند واردات را پیچیده می‌کند و بر شدت بحران انسانی در یمن می‌افزاید.

وضعیت الحدیده یمن وخیم است

این سفیر بریتانیا اوضاع در الحدیده را وخیم توصیف کرد و گفت: برخی می‌گویند که جامعه بین‌الملل به ویژه بریتانیا می‌خواهد که حوثی‌ها را نجات دهد اما واقعیت این است که ما هیچ اعتقادی به راهکار نظامی نداریم. حل این بحران صرفا باید سیاسی باشد و در این پروسه نیز جامعه بین‌الملل باید مشارکت کند.

اردون افزود: این جنگ بیش از سه سال طول کشیده است و راهکار سیاسی برای صلحی دایمی نیازمند آن است که تمامی طرف‌ها تحت نظارت سازمان ملل باشند و بریتانیا و جامعه بین‌الملل نیز از همین مسئله حمایت می‌کنند. حوثی‌ها در این بحران بسیار بد عمل کردند و هیچ‌کس منکر این امر نیست. ما بر این امر توافق داریم اما تنها می خواهیم قربانیان این بحران را بکاهیم. لذا این امر به هیچ‌وجه به معنای نجات حوثی‌ها نیست. ما تنها برای پایان دادن به این بحران تلاش می کنیم.

لندن قصد ندارد حوثی‌ها را در فهرست تروریسم قرار دهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا لندن نیز مانند واشنگتن در اندیشه قرار دادن نام حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی است، گفت: خیر؛ ما در بریتانیا معیارهای ویژه‌ای برای تروریست خواندن گروه‌های سیاسی داریم و تا به این لحظه، چنین قصدی وجود ندارد.

اتهام سفیر انگلیس به تهران 

ارون درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و نقش ایران در یمن گفت: معتقدم که ایران بخشی از مشکل است. اما امیدواریم که بخشی از حل و فصل بحران یمن شود. بهتر است ایرانی‌ها از یمن خارج شوند و در امور داخلی این کشور دخالت نکنند و طرف‌های یمنی را ترک کنند تا برای حل سیاسی بحران جاری به صورت داخلی توافق کنند.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین