کد خبر: ۵۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

۸۶۰۰ بیمار کلیوی در نوبت پیوند

‌سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مهدی شادنوش در آیین بهره‌برداری مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز کشور در جمع خبرنگاران، گفت: عمل پیوند، قله علم پزشکی دنیا است و در بسیاری از بیماری‌ها با انجام عمل پیوند، کیفیت زندگی دگرگون می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه در کشور، پیوندها تحت حمایت دولت انجام می‌شود، افزود: برخی از داروهایی که پس از پیوند مورد نیاز است، توسط دولت، رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۶۰ درصد آن از اعضای بیماران مرگ‌مغزی است و مابقی نیز اغلب از فامیل درجه یک و تحت شرایط خاص است تا نگاه تجاری این امر کنار گذاشته شود و در حال حاضر نیز ۸۶۰۰ بیمار کلیوی در نوبت پیوند قرار دارند و بهبود آنها به همت مردم در توجیه خانواده‌های بیماران مرگ‌مغزی برای پیوند عضو است و هر بیمار مرگ‌مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد.

شادنوش در رابطه با تامین داروی بیماران پیوندی نیز تصریح کرد: در زمان تلاطم‌های ارزی مشکلاتی پیش آمد که تدابیر لازم اندیشیده شد و قیمت داروها به حالت قبل بازگشت و برخی از داروها نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مرگ‌مغزی در سال پیش‌بینی می‌شود که کمتر از ۱۰۰۰ پیوند انجام می‌شود. برای مثال سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ پیوند و یا به عبارت دقیق‌تر ۹۲۶ پیوند انجام شده است.

شادنوش همچنین در آیین بهره‌برداری از مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز غرب‌کشور در استان زنجان، اظهار کرد: خوشبختانه با افتتاح این مرکز نسبت تخت به بیمار در استان زنجان از 4/. به3/. رسید. افتتاح این مرکز تاثیر بسزایی در کیفیت دیالیز و ایجاد وضعیت بهتر برای بیماران و کادر خدمات‌رسان دارد.

وی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، اجتماعی شدن سلامت است؛ یعنی اینکه همه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ سلامت اهمیت دهند و جامعه امروز ما نیاز به این فرهنگ‌سازی‌ها دارد. سلامت باید به یک پدیده اجتماعی تبدیل شود و در تحقق این امر مهم باید همه مردم برای دست‌یابی به آن وارد میدان شوند.

به گزارش ایسنا،  رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه تخت‌های دیالیز در سطح کشور افزایش داشته است، افزود: تعداد تخت‌های دیالیز از سال 92 تا کنون افزایش بسیاری داشته و چندین برابر شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین