کد خبر: ۵۵۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹

جزییات ارایه خدمات رایگان به مبتلایان ایدز در سراسر کشور

رییس مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی چگونگی ارایه خدمات رایگان به بیماران مبتلا به HIV/AIDS در مراکز مشاوره رفتاری سراسر کشور را توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر داود یادگاری در حاشیه سومین گردهمایی بین‌المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز  در جمع خبرنگاران، درباره موضوع یکی از پانل‌های علمی کنگره ایدز، عنوان کرد: این پانل علمی به موضوع  اجرای دستورالعمل کشوری  HIV/AIDS اختصاص دارد و طی آن دستورالعمل‌های مرتبط با این موضوع معرفی و بررسی می‌شوند و همچنین ایرادات و اشکالات کلینیک‌های رفتاری بررسی و برطرف می‌شوند.

یادگاری با اشاره به وضعیت زندان‌ها در موضوع ایدز و HIV، عنوان کرد: در گذشته  بخش عمده‌ای از مساله انتقال این بیماری از طریق معتادین و سرنگ‌های آلوده انجام می‌شد، ولی خوشبختانه با همکاری سازمان زندان‌ها و ارایه آموزش‌های مرتبط، انتقال از این طریق تا حدودی محدود و کنترل شده است.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در این رابطه، گفت: ارائه آموزش‌های لازم و مستمر، تلاش برای پیشگیری از اشاعه اعتیاد و جلوگیری از استفاده سرنگ مشترک از جمله فعالیت‌های تاثیرگذار سازمان زندان‌ها و سایر مراکز درمانی، دانشگاهی در زندان‌ها بوده است.  

وی با اشاره به تغییر اپیدمیولوژی بیماری اچ آی وی، گفت: بیشترین موارد ابتلا و اشاعه از طریق جنسی به بالاترین حجم ابتلا تبدیل شده و این آمار در زنان بیشتر است. همچنین پیدایش موارد جدید ابتلا به بیماری ایدز در نوزادان و انتقال آن از مادر به جنین الگوهای اپیدمیولوژی این بیماری را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

یادگاری در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش موارد ابتلا به ایدز در کشور، گفت: در سال‌های گذشته بیشترین عامل رشد و انتقال این بیماری در کشور اعتیاد و تزریق مشترک  بود ولی متاسفانه امروزه موارد این بیماری به دنبال مقاربت جنسی حفاظت نشده افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های حمایتی و پیشگیرانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در رابطه با بیماری ایدز، عنوان کرد: مراکز بهداشتی خاصی برای مشاوره بیماران مبتلا به ایدز تحت عنوان  کلینیک‌های مثلثی یا مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد که در این مراکز خدمات متعددی نظیر آزمایش، دارو، سرنگ رایگان (مربوط به معتادین تزریقی) و مشاوره‌ها و آموزش‌های رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت، خدماتی را به افراد مبتلا ارایه می‌کنند، افزود: این خدمات کاملا محرمانه بوده و حتی اگر فردی به بیماری مبتلا نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، خدمات رایگان و محرمانه خواهد داشت.

به گفته وی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری (بصورت کاملا رایگان) خدمات متنوعی را در بیمارستان‌های مسیح دانشوری و لقمان حکیم  به متقاضیان ارائه می دهند.  

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به  بهره‌مندی مبتلایان به HIV/AIDS از درمان‌های رایگان در کلینکیک‌های مشاوه رفتاری، این مساله را راه حل مناسب و کارآمدی برای مبتلایان و افراد مشکوک به بیماری و در معرض خطر عنوان کرد.

یادگاری با اشاره مساله مهم مقاومت‌های دارویی  دراین رابطه گفت: به همین دلیل دارو صرفا به کلینیک‌های مشاوره‌ای و برای درمان‌های مشخصی ارایه می‌شود و تمام موارد ابتلا تحت این درمان‌ها قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دارو با پروتکل‌های کشوری در اختیار مراکز و در گام بعدی ضمن ارائه آموزش‌های لازم در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، گفت: در این راستا میزان و نحوه استفاده از داروها و همچنین مشاوره‌های روانی امری بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، یادگاری، نحوه درمان و ارائه خدمات به بیماران مبتلا در کشور را مطلوب عنوان کرد و افزود: مبتلایان به ایدز با درمان‌هایی که انجام می‌شود طول عمر طبیعی داشته و اگر چنانچه درمان‌ها درست و به موقع انجام شود و همچنین داروهای مناسب و باکیفیت تجویز شود، فرد HIV مثبت می‌تواند زندگی و طول عمر کاملا طبیعی داشته باشد.  

وی در رابطه با اقدامات کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی در راستای کاهش و به صفر رساندن آمار بیماری اچ آی وی گفت: این کشورها با برنامه ریزی، صرف هزینه‌های لازم و ارایه آموزش‌های لازم و کارآمد، به اهداف خود دست یافته‌اند.

یادگاری در پایان با تاکید بر اهمیت پیشگیری، در عین حال درمان و بیماریابی را امری موثر در راستای پیشگیری از ایدز دانست و گفت: تعداد زیادی از افراد مبتلا به ایدز هنوز در کشور و یا سایر نقاط دنیا  ناشناخته هستند و شناسایی این افراد یکی از مهم‌ترین اهداف و راهکارهای کاهش و کنترل انتقال شیوع ایدز در کشور است.

به گزارش ایسنا، سومین گردهمایی بین‌المللی و هفتمین سمینار سراسریHIV/AIDS  به مدت سه روز از ۳۰ آبان تا دوم آذرماه با حضور متخصصان داخلی و بین المللی در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین