کد خبر: ۵۵۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۸
عضو اقلیت مجلس مطرح کرد:

«تعامل ویژه» دولت با طیفی از نمایندگان!

آفتاب‌‌نیوز :

«بیژن شهبازی خانی» نماینده ملایر که با خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت‌و گو می‌کرد، در ادامه با بیان اینکه «من تعامل بین دولت و مجلس را ضعیف می‌دانم»، افزود: دولت نهم بسیاری از اقدامات خود را بدون در نظر گرفتن اختیارات و نظر نمایندگان مجلس انجام می‌دهد. 

وی بعنوان نمونه گفت: مثلا متمم‌های متعددی که دولت برای بودجه به مجلس می‌دهد، باعث سردرگمی بودجه نویسی شده‌است. یا در بحث سهام عدالت که دولت توضیحی نداده و ابهام درباره غیرقانونی بودن آن وجود دارد؛ چون اگر منابع تامین مالی این سهام از بیت‌المال باشد،اجرای این طرح بدون تصویب مجلس بشدت با شائبه غیرقانونی بودن مواجه است. 

شهبازخانی افزود: در بحث‌های دیگر مانند معرفی وزرا یا ارتباط وزرا با کمیسیون‌های تخصصی، بحث ادغام و انحلال برخی دستگاه‌های اجرایی بدون نظر مجلس اقداماتی شده که متاسفانه تمام اینها بدعت غلط است. 

وی اظهار داشت: اگر با تمام این اقدامات تعجب برانگیز دولت در نادیده گرفتن مجلس و وظایفش باز هم عده‌ای معتقدند تعامل دولت و مجلس خوب است، بهتر است به شکل مصداقی توضیح دهند. البته اگر این احتمال را نادیده بگیریم که شاید ارتباط دولت با برخی از نمایندگان مثبت باشد. 

شهبازخانی در پاسخ به اینکه «آیا تعامل مجلس و دولت بعد از شکست حامیان دولت در انتخابات اخیر بهتر خواهد شد یا نه؟»، گفت: هنوز پیش‌بینی مشخصی دراین‌باره وجود ندارد. اما موضع اقلیت مجلس، فراتر از مسایل سیاسی است. ما معتتقدیم که تعامل مجلس و دولت بر اساس قانون اساسی و قانون برنامه پنج‌ساله توسعه باشد.این درحالی‌است که دولت این تعامل را رعایت نمی‌کند و همین امر، باعث دور شدن از چشم‌انداز برنامه پنجساله است. 

نماینه ملایر همچنین هشدار داد که تحقق وعده‌هایی چون کنترل تورم و ایجاد فرصت‌های شغلی که از شعارهای دولت نهم است، با کمرنگ شدن تعامل دولت و مجلس دور از دسترس خواهند شد. 

عضو فراکسیون اقلیت در پاسخ به این سوال که «آیا با بحران اخیر میان مجلس و دولت بر سر شکایت رئیس سازمان میراث فرهنگی از برخی نمایندگان مجلس و طرفداری هیات رئیسه از نمایندگان، فصل جدیدی از اختلاف بین مجلس و دولت آغاز شده‌است؟»، گفت: این مسائل در روابط دولت و مجلس پیش می‌آید ولی اگر هیات رئیسه براساس اصول 84 و 86 قانون اساسی نمایندگان را در اظهار نظر آزاد دانسته و مصونیت پارلمانی آنها را مدنظر داشته است، جای تقدیر دارد. 

شهبازخانی در عین‌حال افزود: موارد زیادی وجود دارد که هیات رئیسه از نمایندگان حمایت نکرده و امیدوارم این رفتار درست هیات رئیسه که این بار از نمایندگان دفاع کرد، تداوم یابد و البته تبعیضی میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین