کد خبر: ۵۵۸۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

برناردو برتولوچی درگذشت

برناردو برتولوچی، کارگردان ایتالیایی برنده اسکار فیلم های "آخرین تانگو در پاریس" و "آسمان سرپناه"، در سن ۷۷ سالگی، پس از یک دوره بیماری طولانی سرطان در بیمارستانی در شهر رم درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
برناردو برتولوچی، کارگردان صاحب نام ایتالیایی و برنده اسکار برای فیلم آخرین امپراتور در ۷۷ سالگی درگذشت. آقای برتولوچی که به بیماری سرطان مبتلا بود در رم درگذشت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ برتولوچی کار سینمایی خود را در سال ۱۹۶۱ به عنوان دستیار پیر پائولو پازولینی، سینماگر و شاعر نامی ایتالیا شروع کرد.

برناردو برتولوچی درگذشت

برتولوچی طی دوران زندگی حرفه‌ای خود جوایز سینمایی زیادی را کسب کرده بود. از میان آن‌ها می‌توان به جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم «آخرین تانگو در پاریس»‌ (۱۹۷۳َ) و بهترین فیلمنامه برای «آخرین امپراتور»‌ (۱۹۸۷) اشاره کرد.

وی همچنین در شصت و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن، در سال ۲۰۱۱ میلادی، جایزه نخل طلای افتخاری و در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز سال ۲۰۰۷ جایزه شیر طلایی را به خاطر یک عمر فعالیت سینمایی دریافت کرده بود.

برناردو برتولوچی در ۱۶ ماه مارس سال ۱۹۴۰ در شهر پارما ایتالیا به دنیا آمد.

وی از کارگردانان سبک نئورئالیست ایتالیا به شمار می‌رود. برتولوچی، اولین فعالیت سینمایی خود را در مقام دستیار پیر پائولو پازولینی در فیلم «آکاتونه»‌ در سال ۱۹۶۱ شروع کرد.

برناردو برتولوچی درگذشت

پدر برتولوچی شاعر و منتقد فیلم بود که به پازولینی( ۱۹۷۵-۱۹۲۲ میلادی)، فیلمساز سرشناس ایتالیایی برای انتشار کتاب «پیر پائولو پازولینی» کمک کرد و پازولینی نیز در مقابل برناردو برتولوچی را به عنوان دستیار اول خود برگزید.

از آثار فیلمساز فقید می‌توان به «پیش از انقلاب» (۱۹۶۴)،«بودای کوچک»‌ (۱۹۹۳)، زیبایی ربوده شده‌(۱۹۹۶) اشاره کرد.

برتولوچی در اولین فیلم‌های خود به شدت تحت تأثیر موج نوی سینمای فرانسه و آثار فیلمسازانی مانند ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو بود،

او در بیش از پنجاه سال کار سینمایی، ژانر‌های گوناگونی را تجربه کرد از درام‌های انسانی مانند "پیش از انقلاب" و "دنباله‌رو" گرفته تا آثاری با ابعاد بزرگ تاریخی مانند "۱۹۰۰" و "آخرین امپراتور".

برتولوچی و براندو پشت صحنه آخرین تانگو در پاریس

برناردو برتولوچی درگذشت

برتولوچی با فیلم جنجالی آخرین تانگو در پاریس با بازی مارلون براندو شهرت پیدا کرد. این فیلم که برتولوچی را به شهرت جهانی رساند، به خاطر صحنه‌های غیرمتعارف جنسی در برخی از کشورها ممنوع شد.

دولت ایتالیا دستور داد تمام نسخه‌های فیلم را نابود کنند و دادگاه عالی ایتالیا حتی برای برتولوچی ۴ ماه حکم زندان تعلیقی صادر کرد. فیلمی که مدل جوانی به نام ماریا اشنایدر را با بازی در نقشی غیرمتعارف و تروماتیک در برابر مارلون براندو، به شهرت رساند و در عین حال باعث افسردگی و بیزاری او از سینما شد.

یکی از صحنه‌های فیلم با بازی ماریا اشنایدر جنجال‌های فراوانی آفرید. در این صحنه مارلون براندو در نقش مرد میانسال به دختری جوان با بازی اشنایدر تجاوز می‌کند.

ماریا اشنایدر، برتولوچی را "گانگستر" خواند و براندو را متهم کرد که به او تجاوز کرده است. او گفت که آخرین تانگو در پاریس درس بزرگی به او داد و آن این بود که: "هرگز لباست را برای یک مرد میانسال به بهانه اینکه کار هنری است، درنیار".

در ویدیویی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد برتولوچی اعتراف می‌کند که قبلاً جزییات این صحنه و این که چه چیز واقعاً قرار است اتفاق بیفتد را به ماریا اشنایدر (که در آن موقع نوزده سال داشت، در حالی که براندو از او سی سال بزرگ‌تر بود) اطلاع نداده بود تا به آن شوک، شرم و انزجاری دست یابد که از این صحنه و بازی اشنایدر نیاز داشته است.

برناردو برتولوچی درگذشت

منبع: بی بی سی و یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین