کد خبر: ۵۵۹۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

آیا تهران برای مقابله با زلزله آماده است؟

‌استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم در خصوص آمادگی تهران در مقابله با زلزله تهران توضیحاتی داد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم در خصوص  اینکه آیا تهران در مقابله با زلزله آماده است یا خیر؟ گفت: حدود ٣٢٠٠ سال است که زلزله‌ای مهم روی این گسل اتفاق نیفتاده و در پنجره زمانی هستیم که ممکن است در آن زلزله‌ای با بزرگای ٧ ریشتر رخ دهد،‌ پس در شرایط فعلی می‌توان انتظار داشت رخداد مهم زلزله‌ای با بزرگای حدود ٧ ریشتر روی گسل شمال تهران رخ دهد. 

وی ادامه داد: آخرین رخداد زمین لرزه‌ها در این پهنه زمانی 7000 و 3200 سال قبل رخ داده است، در این بازه زمانی 3200 سال اخیر نیز زلزله‌ای مهم در این پهنه گسلی رخ نداده است.

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم  افزود: در حال حاضر اطلاعی دقیق از زمان رخداد بعدی با بزرگای حدود 7 در گسل شمال تهران نداریم  اما شرط احتیاط ما را بر آن داشته است تا برای پیشگیری و مقابله با ریسک زلزله تهران اقدامات جدی و دراز مدت انجام دهیم، این اقدامات باید در گام اول در جهت به صفر رساندن مهاجرت به تهران و اطراف آن آغاز و سپس با کاهش تدریجی بار جمعیتی تهران همراه شود.

زارع تصریح کرد: باید در ابعاد گسترده از تهران به عنوان مرکز کشور تمرکز زدایی شود، مطمئن هستیم که در آینده زلزله‌ای بزرگ در تهران رخ می‌دهد اما چون نمی‌توانیم به صورت دقیق روی زمان و منطقه دقیق آن صحبت کنیم،  برخی تصور می‌کنند که در این موضوع شک داریم که اساسا زلزله‌ای مهم رخ می‌دهد یا خیر. توجه داشته باشید زبان علم، زبان آمار و احتمال است و این به معنای شک داشتن روی اصل موضوع وقوع زمین لرزه شدید نیست.

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم در مورد عدم برآورد سیستماتیک خسارات زلزله تهران، اظهار کرد: سناریوهایی مختلف در این باره ارائه شده اما هنوز برآوردی دقیق از میزان خسارت یک زلزله در تهران مشخص نشده است و هنوز جواب دقیق و علمی بر پایه داده‌های واقعی که به‌طور سیستماتیک برداشت شده باشد برای این موضوع نداریم.

زارع  افزود: شرایطی مختلف در تهران وجود دارد؛ هر روز صبح، جمعیتی حدود 4.5 میلیونی وارد تهران و عصر از تهران خارج می‌شوند. از طرفی در تهران جمعیت سرگردان وجود دارد که در طول روز در سطح شهر تردد دارند و برآوردها نشان می‌دهد حدود 2 تا 2.5 میلیون جمعیت سرگردان در طول روز داریم که این موارد هیچ کدام در محاسبات زلزله در نظر گرفته نشده است.  

وی بیان کرد: ساخت بنا بر روی پهنه گسل فعال در آیین‌نامه‌های زلزله منع  شده و یا حداقل توصیه شده تا فقط بناهای معمولی و ساختمان‌های یکی دو طبقه امکان ساخت داشته باشند و باید از تجمع و انبوه‌سازی اجتناب شود. در منطقه‌های اشاره شده اما علاوه بر ساخت بنا بر روی پهنه گسل، خطر لغزش جدی هم وجود دارد.

زارع  ادامه داد:  اغلب بناهای 8 تا 12 طبقه یا بلندتری که اکنون روی پهنه گسل شمال تهران در مناطق سوهانک، شهرک شهید محلاتی، کاشانک، گلابدره، محله امامزاده قاسم، باغ‌شاطر، دربند، ولنجک، کوی دانشجو، شمال فرحزاد، حصارک کن و کل ناحیه شمالی منطقه 22 ساخته می‌شوند،‌ بر روی شیب‌های 30 تا بیش از 70 درجه احداث می‌شوند. در این شیب‌ها حتی در شرایط بدون زمین‌لرزه هم احتمال بسیار بالایی برای زمین لغزش و بروز مشکلات دیگری در فصل زمستان وجود دارد و در صورتی که زلزله رخ دهد، این دامنه‌های تحت خطر ، مشکلات مضاعفی را ایجاد خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین