کد خبر: ۵۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۵
فایننشیال تایمز خبر داد:

حمایت اروپا از گسترش تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز لیست تحریم‌های احتمالی علیه ایران که سال گذشته توسط خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده بود در اقدام جدید آمریکا و اروپا مورد توجه قرار می‌گیرد. این تحریم‌ها شامل سخت‌گیری بر تخصیص اعتبار به شرکت‌های طرف تجاری با ایران و ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران است. 

فایننشیال تایمز افزود واکنش‌های ایران به قطعنامه سازمان ملل همگان را شگفت‌زده کرده است. اما عواقب آن برای ایران همراه با افزایش انزوا خواهد بود. از این رو پس از یک دوره افزایش نفوذ در خاورمیانه تهران اکنون با انزوای گسترده‌تری روبروست. 

یک دیپلمات‌ اروپایی گفت: ما می‌دانیم که ایران در مدت زمان تعیین شده به تعهداتش در قبال قطعنامه عمل نخواهد کرد. وی افزود: پس از گذشت شصت روز مقرر، مساله مهم این است که اروپا و دیگران بتوانند فراتر از سازمان ملل عمل کنند. 

در حال حاضر بسیاری از بندهای قطعنامه 1737 بر ممانعت از دستیابی ایران به کالاهایی با مصارف دوگانه که قابل استفاده در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش باشد متمرکز شده است. قطعنامه تحریم‌های اقتصادی وسیع را شامل نمی‌شود اما اعضا سازمان را از تجارت با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بازداشت است. با وجود ضعف‌های این قطعنامه، موارد درخواستی آن به مراتب قوی‌تری از قطعنامه گذشته شورای امنیت ملل علیه ایران است که تنها تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را مورد توجه قرار داده بود. 

یک دیپلمات ایرانی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز گفت: احتمال کمی وجود دارد که ایران در مهلت شصت روز قطعنامه را بپذیرد. از این‌رو باید شاهد ادامه پیشروی هسته‌ای ایران باشیم. 

فایننشیال تایمز با اشاره به انتخابات ماه گذشته در ایران و پیروزی نسبی عمل‌گرایان در ایران احتمال هرگونه تغییر در زمینه سیاسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بعید می‌داند. دیپلمات ایرانی طرف گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی نیز گفت: احتمالا اراده تغییر رهیافت در ایران وجود دارد اما این تغییرات فوری نخواهد بود. 

از سوی دیگر آلمان نیز که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بدست آورده برنامه‌هایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در نظر دارد. یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت: سیاست مسئولانه اتحادیه اروپا جامه عمل پوشاندن به تحریم‌هایی است که اکنون به شکل مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است. 

فایننشیال تایمز در ادامه به مواضع متفاوت ایرانی‌ها در قبال قطعنامه شورای امنیت اشاره کرده است. بر این اساس حسین موسویان مسئول پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران در دوران خاتمی با انتقاد از عملکرد آقای احمدی‌نژاد در غیرقانونی خواندن قطعنامه 1737 شورای امنیت را مهم‌ترین قدرت قانونی بین‌المللی خوانده است. اما آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات دیروز خود بار دیگر بر انرژی هسته‌ای به عنوان منبع غرور ملی ایرانیان و جهان اسلامی تاکید کرد و گفت: ایران هرگز از حق خود در این زمینه عقب‌نشینی نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین