کد خبر: ۵۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
عرب سرخی عضو ارشد مجاهدین انقلاب:

نباید ابهامات انتخابات 24 آذر تکرار شود

آفتاب‌‌نیوز : عرب سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: علاوه بر یکدست شدن نهادهای ناظر و مجری در انتخابات اخیر، ایراد مهم دیگر نحوه شمارش آرا در انتخابات بود که انتقادات و ابهامات زیادی را برانگیخت. 

وی با اشاره به اختلافات هیات‌های اجرایی و نظارت در انتخابات اخیر برسر شمارش دستی و یا رایانه‌ای آرا افزود: علاوه بر این، حتی در مواردی صندوق‌های رای با فاصله زمانی وارد سایت‌های شمارش‌آرا شد و حتی بعضی از صندوق‌‌ها با گذشت 24 ساعت وارد سابت‌ها شد و معلوم نبود در این فاصله زمانی چه اتفاقی افتاده است. همچنین پرینت آرا در اختیار رسانه‌های گروهی و نامزدها قرار نگرفت تا آنها بتوانند در مورد کنترل آن اقدام کنند. 

وی در عین حال گفت: با توجه به موارد ذکر شده، در مجموع شرایط به گونه‌ای بود که نمی‌توان ارزیابی کرد که این ساز‌وکارها سالم انجام شده باشد. 

عرب سرخی با بیان اینکه «سازوکارها برگزاری انتخابات باید اطمینان آور باشد» افزود: در انتخابات اخیر مجموعه‌ ساز‌وکارها اطمینان بخش نبود. این وضعیت نشان از آن دارد که هیچ‌ نوع نظارت دقیق و کاملی بر انتخابات وجود نداشت. 

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه تصریح کرد: در انتخابات اخیر علاوه بر مشکلاتی که همواره در انتخابات گذشته با آن دست به گریبان بودیم مانند تایید صلاحیت‌ها و بی‌طرفانه نبودن دستگاه تبلیغات ملی همچون صداوسیما و مطبوعات دولتی که جانبدارانه حرکت می‌کنند، بحث یکدست شدن ناظران و مجریان و نحوه شمارش آرا اضافه شد. 

عرب سرخی خاطر نشان کرد: انتخابات باید سالم برگزار شود و بی‌طرفانه و غیر تبعیض‌آمیز باشد. در مقام اجرا همه برگزار کنندگان باید کاملا بی‌طرف باشند و همه مکانیزم‌های نظارتی توسط رقبا وجود داشته باشد که همه این موارد مخدوش است. 

وی در پایان تاکید کرد: به هر میزان که از این وضعیت مبهم و مخدوش فاصله گرفته شود می‌توان به نتایج انتخابات بیشتر اطمینان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین