کد خبر: ۵۵۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۸

افسوس بكن باوئر از رفتن كلينزمن

آفتاب‌‌نیوز :

حالا او احساس می‌كند باتوجه به قدرت و نفوذش باید پا را فراتر بگذارد و حیطه فرماندهی‌اش را گسترش دهد، به همین دلیل خود را به عنوان یكی از كاندیداهای احراز پست ریاست فیفا معرفی كرده است و بسیار امیدوار است تا در انتخابات این سازمان كه در سال جدید میلادی برگزار می‌شود بتواند جانشین سپ بلاتر شود. جمعه او میهمان یكی از سایت‌های خبری بود كه این مصاحبه را در زیر می‌خوانید.

شما بعد از رقابت‌های جام جهانی قانون 5+6- در تركیب هر تیم آلمانی حداكثر پنج بازیكن خارجی می‌تواند حضور داشته باشد- را بیان كردید، می‌توانید علت آن را بفرمایید.
این قانون برای همه كشورها و لیگ‌ها می‌تواند سودمند باشد، نه فقط برای ما و در آلمان. شما آرسنال لندن را ببینید؛ در تركیب اصلی این تیم در اكثر مواقع شما نام هیچ انگلیسی را نمی‌بینید من فكر می‌كنم این در نهایت برای فوتبال ملی انگلیس یك فاجعه به دنبال خواهد داشت. متاسفانه این موضوع در قاره اروپا اپیدمی شده كه تیم‌ها فقط به دنبال جذب ستاره و موفقیت خود می‌باشند وكمتر به پشتوانه سازی برای تیم‌های ملی می‌اندیشند.

در ژانویه 2007 شما در انتخابات فیفا شركت می‌كنید فكر می‌كنید، موفق می‌شوید؟
نمی‌شود حالا در این مورد نظر داد و حرفی زد ولی به هر حال مسؤولیتی است كه بالاخره باید یكی آن را بر عهده بگیرد.

بایرن همیشه به خرید ستارگان گران قیمت اعتراض داشته؛ درست است؟
بله، شما ببینید تیم‌هایی مثل آرسنال، چلسی، منچستر یا رئال مادرید با پرداخت مبالغ بالا تمام بازیكنان خوب را در اختیار می‌گیرند حالا من از شما می‌پرسم تكلیف تاتنهام یا بلكبرن یا... چیست؟ ما هیچ وقت تعداد زیادی ستاره گران‌قیمت در تیم خود نداشتیم. اگر هم مثلا گاهی اوقات می‌گوییم می‌خواهیم بازیكن تاپ به خدمت بگیریم باید دید منظورمان چیست؟! اگر چه من هم دوست دارم رونالدینیو را به بایرن بیاورم.

رومنیگه می‌خواهد 30 میلیون یورو برای خرید بازیكن در بایرن خرج كند، فكر می‌كنید با این رقم به خواسته‌هایتان برسید؟
بله، چون ما كه رونالدینیو را نمی‌خواهیم بخریم. در جریان جام جهانی بازیكنان با استعداد و برجسته‌ای را در تیم‌های كشورهای مختلف دیدیم كه شاید هر كدام ارزش یكی از ستارگان مشهور و نامدار دنیای فوتبال را داشته باشند.

شما بعد از جام جهانی كمتر در مطبوعات ظاهر شدید و به سوالات پاسخ دادید، از چیزی عصبانی شده بودید یا ترجیح می‌دادید به كناری بروید و آرامش داشته باشید؟
نه به هیچ‌وجه! همه چیز خیلی سریع گذشت. برای همین من همیشه می‌گویم افسوس كه همیشه خیلی زود دیر می‌شود. اما اینها دلیل این نمی‌شود كه من خودم را در سوراخ پنهان كرده باشم بلكه این زمان است كه سریع می‌رود و ما به سختی به كارهایمان می‌‌رسیم. در واقع من وقت كم داشتم تا به كارهایم رسیدگی كنم.

طی جام جهانی نظرتان نسبت به كلینزمن عوض شد. قبل از آن سخت به او انتقاد می‌كردید اما بعد از اینكه دیدید خوب نتیجه می‌گیرد نظرتان را تغییر دادید؟
آنها انتقاد نبود، بلكه یكسری صحبت‌ها فقط از روی دلسوزی است. من به كلینزمن اعتقاد داشته و دارم. كاری كه او در فوتبال ملی ما انجام داد به نظر من همیشه قابل تقدیر و ستایش است.

در فیلم «تابستان رویایی آلمان» دیدیم كه كلینزمن همانند شما، وقتی كه دربازی‌های جام جهانی 1990 تمام مدت ایستاده بازی را تماشا می‌كردید، ایستاده بود یعنی دقیقا مثل خود شما. بله، فقط آن زمان دوربینی نبود تا از واكنش‌های من هم فیلم بسازد.

به نظر شما این فیلم از صحنه‌های حقیقی تهیه شده است؟
چطور می‌توان فكر كرد كه این حرف‌هایی كه مثلا در رختكن زده شده همه به طور همزمان و واقعی ضبط شده است؟ این كاملا یك فیلم است؛ شما به جملاتی كه رد و بدل می‌شود دقیق گوش كنید به این نتیجه می‌رسید كه هیچ‌وقت یك مربی این‌طور صحبت نمی‌كند بلكه به خاطر وجود دوربین است كه یكسری حرف‌ها گفته می‌شود یا گفته نمی‌شود.

شما از اینكه كلینزمن دیگر حاضر به ادامه همكاری با تیم ملی نشد ناراحت شدید؟
بله، خیلی زیاد. چون او راهی را با تیم شروع كرده بود كه در واقع هنوز به پایان آن نرسیده بود. درست است كه می‌خواست با تیم ملی قهرمان جام هجدهم شود ولی به آن نرسید اما وجودش در كنار تیم باز هم مفید بود. او هنوز خیلی حرف‌ها برای گفتن داشت ولی توانست عناوین زیادی را با تیم ملی كسب كند. من به خودش نیز گفتم كه تو برای تیم ملی بسیار مفیدی. به نظر من او نباید این‌قدر زود تصمیم‌ می‌گرفت بلكه باید كمی بیشتر فكر می‌كرد. البته قبول دارم كه به خاطر حضور خانواده‌اش در آمریكا مشكلات زیادی داشت.

كلینزمن میهمانی رئیس فدراسیون را نپذیرفت و در اكران خصوصی فیلم«تابستان رویایی آلمان» كه با مراسم جشنی همراه بود هم شركت نكرد.
من فكر نمی‌كنم او هدف و منظور خاصی داشته است، بلكه كلا انسانی است كه زندگی را راحت می‌گیرد و در قید و بند مراسم‌ و تعارفات خاص نیست. به هر حال او هر كاری كه توانست برای موفقیت تیم انجام داد و مسلما باید در این شادی‌ها و جشن‌هایی هم كه برای تیم ملی برپا می‌شد خود را سهیم می‌دانست، هر چند هر كس خودش می‌داند كه چطور رفتار كند و چطور تصمیم بگیرد.

شاید او از این همه انتقادی كه قبل از شروع بازی‌ها به او و عملكردش می‌شد دلگیر شده و به همین دلیل هم بعد از پایان رقابت‌های جام جهانی تیم را ترك كرد و در جشن‌ها هم كمتر حاضر شد؟
اگر هم این‌طور باشد كه شما می‌گویید او نباید تا این حد خودش را محق بداند. اگر شما 4بر1 از ایتالیا شكست بخورید یا در تركیه 2بر1 بازی را واگذار كنید و از همه بدتر 2 بر صفر مقابل اسلواكی به كارتان پایان دهید باید من به شما بگویم آفرین از این بهتر نمی‌شود!
یورگن می‌بایستی خوشحال باشد كه با چنین مردمی كه من هم یكی از آنها هستم، سروكار داشت كه با او خیلی خوب رفتار می‌كردند و در واقع سعی كردیم باز هم او را حمایت كنیم.

كلینزمن و تیمش پول زیادی از فدراسیون گرفتند ولی شما در سال 1990 رایگان و بدون دستمزد كار كردید، درست است؟
رایگان كه نه اما از فدراسیون فوتبال هم پولی نگرفتیم بلكه از اسپانسرهای تیم دستمزد گرفتیم.

به نظر شما آیا در جام جهانی بعدی و در كشوری به جز آلمان هم می‌توانیم این چنین بدرخشیم؟
بله، البته! تیم ما بسیار جوان است یعنی به جز لمان دروازه‌بان تیم، بقیه بسیار جوانند و تا جام جهانی بعدی تازه تجربه كسب می‌كنند و می‌توانند زیباترین فوتبال را ارائه دهند. تازه اعتماد به نفس تیم هم بالاتر از سال 2006 خواهد بود.

از بحث تیم‌ ملی خارج شویم. بایرن در یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان باید با رئال مادرید بازی كند، شما این بازی را چطور پیش‌بینی می‌كنید؟
به هر حال ما بهتر از بازی‌های مقدماتی ظاهر خواهیم شد. چون این تعطیلات فرصت خوبی بود تا تیم ما خود را باز یابد البته شانس هم در فوتبال دخیل است. رئال تیمی قوی است و ما امیدواریم بتوانیم این تیم را مغلوب كنیم.

رئال قوی است؟
بله، فابیو كاپلو بازیكنانی را كه بیشتر به دنبال حاشیه بودند از تیم كنار گذاشته است. آنچه كه بایرن برای این بازی یا هر مسابقه دیگر می‌خواهد یك دیه‌گو سرحال و آماده است، كه بتواند وقتی كه چهار، پنج بازیكن حریف او را احاطه كرده‌اند توپ را نجات دهد كه متاسفانه ما در تركیب خود نداریم. البته بازیكنان بزرگی مثل ویلی سانیول را در اختیار داریم كه با اینكه از یوونتوس پیشنهاد دارد و با رفتن به ایتالیا پول بیشتری هم به دست می‌آورد اما دوست دارد پیش ما بماند كه به نظر من از مهره‌های قوی تیم ماست.

و بالاك.
متاسفم كه او رفت. البته وقتی از تیم بزرگی همچون چلسی پیشنهاد داری و می‌دانی هم پول زیادتری گیرت می‌آید و هم سطح بازی‌ات تغییر خواهد كرد طبیعی است كه بپذیری.

به نظر شما بالاك بازیكن بزرگی است؟
یك بار دیگر هم گفته‌ام. به نظر من فقط رونالدینیو بازیكن بزرگی است و اگر هم در جام جهانی ندرخشید به این دلیل بود كه برزیلی‌ها همه یك هدف داشتند و آن هم این بود كه به رونالدو كه در نوك پیكان انتقادات قرار داشت كمك كنند یعنی هیچ كدام برای خودشان بازی نمی‌كردند بلكه همه برای او بازی می‌كردند.

با توجه به اینكه وردربرمن قهرمانی نیم فصل را از آن خود كرد فكر می‌كنید بایرن می‌تواند جبران كند و در نهایت مثل سال گذشته قهرمان بوندس لیگا شود؟
هیچ چیزی در فوتبال قابل پیش بینی نیست. یعنی ممكن است برمن در دور برگشت دچار افت ناگهانی شود. اما در كل بایرن با چهره‌ای متفاوت بازی‌های دور برگشت را انجام خواهد داد. 

منبع: ایپنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین