کد خبر: ۵۵۹۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰

حمله توئیتری ترامپ به مولر

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در سلسله توییت های انتقادآمیز خود، «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده را دادستانی خودسر خواند و وی را متهم کرد به نظام عدالت کیفری این کشور، آسیب می زند.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ در توییت های خود با اشاره به اینکه مولر، دادستانی است که دچار تعارض درونی شده است، اعلام کرد که مولر و گروه دمکرات های خشمگین وی تنها به یک طرف توجه نشان می دهند و نه سوی دیگر.

وی با یادآوری این مساله که مولر به نظام عدالت کیفری ایالات متحده، زیان وحشتناکی وارد می کند، نوشت: صبر کنید تا مشخص شود که آنها به چه طرز وحشتناک و شرورانه ای با مردم رفتار می کنند و زندگی آنهایی را که حاضر به دروغگویی نیستند، به نابودی می کشانند. مولر یک دادستان خودسری است که دچار تعارض درونی شده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به تحقیقات اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در مورد ایمیل های «هیلاری کلینتون» رقیب دمکراتش در انتخابات آمریکا اشاره داشت و اعلام کرد: اکنون شکار جادوگر (تحقیقات مولر) 30 میلیون دلاری ادامه دارد و هیچ چیز جز به نابودی کشاندن زندگی افراد عایدشان نشده است.

ترامپ در ادامه نوشت: رسانه های اخبار جعلی از باب مولر یک قدیس می سازند، اما در واقعیت، وی دقیقا برعکس این است. وی در حال وارد کردن خسارت سنگین به نظام عدالت کیفری ما است و تنها به یک طرف نظر دارد و نه طرف دیگر. این ماجرا، قهرمان هایی خواهد داشت، اما این قهرمان ها، مولر و گروه وحشتناک دمکرات های خشمگین وی نخواهند بود.

رئیس جمهوری آمریکا از ماه ها قبل تحقیقات بازپرس ویژه پرونده روسیه از اعضای ستاد انتخاباتی اش را مورد انتقاد قرار داده است.

توییت های روز سه شنبه ترامپ یک روز پس از آن منتشر شد که دفتر مولر اعلام کرد که «پل مانافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ بارها به اف بی آی دروغ گفته است.
دادستان های آمریکایی این احتمال را بررسی کرده اند که آیا ترامپ از تمهیدات روسیه برای اعمال نفوذ بر انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا با هک ایمیل های دمکرات ها و انتشار اخبار جعلی در مورد هیلاری کلینتون، مطلع بوده است یا نه؟

رئیس جمهوری آمریکا هرگونه تبانی با روس ها و کارشکنی در این پرونده را رد کرده و تحقیقات مولر را برخوردار از انگیزه سیاسی دانسته است.

نمایندگان دمکرات آمریکا با یاد کردن از مانافورت به عنوان یک شاهد عینی کلیدی، ابراز نگرانی کرده اند که ترامپ ممکن است رئیس سابق ستاد انتخاباتی اش را مورد عفو قرار دهد تا به وی حق السکوت دهد. ترامپ به هیچ وجه ایده عفو مانافورت یا دیگر افراد تحت پیگرد از سوی تیم مولر را منتفی ندانسته است.

مانافورت پس از مجرمیت در پرونده اتهامات کلاهبرداری مالی، توافق کرد با تیم مولر همکاری کند. وی با دادستان های تیم مولر که پرونده مداخله روسیه را بررسی می کنند، ملاقات کرده است.
اما تحول قابل توجه دیگری که در جریان تحقیقات مولر روی داده، مربوط به ماجرای «جرومی کورسی» نویسنده ای محافظه کار بوده است.

کورسی گفته است که پیشنهاد توافق با مولر برای پذیرفتن اتهام یک فقره شهادت دروغ را رد کرده است. کورسی در جریان کارزار انتخاباتی 2016 آمریکا، تحقیقاتی را در اختیار راجر استون مشاور دیرینه ترامپ قرار می داد.

مولر طی ماه ها فعالیت های استون را زیر نظر داشت تا سر در آورد که آیا وی با ویکی لیکس یا «جولیان آسانژ» موسس آن در انتشار ایمیل های هک شده دمکرات ها در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا همکاری داشته است یا نه. استون و ویکی لیکس بارها هر گونه همکاری در این زمینه را رد کرده اند.

در تحولی دیگر که روز دوشنبه روی داده، «جرج پاپادوپولوس» یکی از مشاوران سابق ترامپ در زندان حاضر شده است.

حبس وی بعد از آن شروع شد که یک قاضی فدرال آمریکایی درخواست او برای به تعویق افتادن اجرای حکمش تا زمان تکمیل بررسی مشروعیت انتصاب مولر به عنوان بازپرس ویژه پرونده روسیه را رد کرد.

پاپادوپولوس اتهام وارده به خود مبنی بر دروغگویی به اف بی آی در مورد تماس های روسیه در جریان کارزار انتخاباتی 2016 آمریکا را پذیرفته است.

وی با این حال در هفته های اخیر یک تیم حقوقی جدید اجیر و رسما شکایت کرده است که دستگاه های اطلاعاتی برای او پاپوش درست کرده اند.

تحقیقات 18 ماهه مولر به طرح اتهام علیه 32 نفر از جمله 26 شهروند روس منتهی شده است. چهار مشاور ترامپ اتهام های وارده به خود را پذیرفته اند.

سه شنبه دومین روز در جریان نزاعی بود که ترامپ طی آن برای حمله به مولر به توییتر روی آورد. وی روز دوشنبه نیز گزارش قریب الوقوع بازپرس ویژه را مورد تردید قرار داد و این پرسش را مطرح کرد که چرا تیم مولر با صدها فردی که هیچ مدرکی مبنی بر همکاری آمریکا با روس ها در جریان کارزار 2016 به دست نیاورده اند، مصاحبه نکرده است.
ترامپ همچنین مولر را به تضاد منافع متهم کرد و گفت که گزارش بازپرس ویژه باید در بر گیرنده توصیه هایی در مورد جرایم غیرمشخصی باشد که رقبای رئیس جمهوری مرتکب آن شده اند.
انتقاد از مولر در حالی روی داده که ترامپ پاسخ پرسش های بازپرس ویژه در مورد اطلاع از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را داده است.

«رودی جولیانی» وکیل ترامپ پرسش های مولر از رئیس جمهوری آمریکا را «فراتر از قلمرو تحقیقات قانونی» توصیف کرده و گفته که این تحقیقات مسائل جدی پیرامون قانون اساسی آمریکا ایجاد کرده است.

پرسش های مولر از ترامپ در مورد «جلوگیری رئیس جمهوری از اجرای عدالت» در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه و «تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با مقام های روس» بوده است.

ترامپ پیشتر در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که پاسخ های بسیاری به پرسش هایی داده که نباید از او پرسیده می شد و این دیگر پایان این تحقیقات است.

ترامپ بارها اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری را تبانی دانسته و گفته است که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا از موضوع دخالت مسکو اطلاع داشته و برای جلوگیری از آن کاری نکرده است. وی به همین دلیل، این مساله را حقه ای بزرگ توصیف کرده است.

ترامپ تحقیقات فدرال در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان «مک کارتیسم» (متهم کردن مخالفان به کمونیست بودن یا خرابکاری یا خیانت) محکوم کرده است.
در این میان، جمهوری خواهان سنا بارها از ترامپ خواسته اند به سرعت دادستان کل را معرفی کند به این امید که این مقام ارشد مجری قانون، نگرانی های دو حزب آمریکا در مورد آینده مولر را از میان بردارد.

بسیاری از جمهوری خواهان معتقدند که رئیس جمهوری، مولر را اخراج نخواهد کرد و مانع تحقیقات وی نخواهد شد زیرا تبعات چنین تصمیمی بسیار سنگین است.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین